Hyvä tapa elää?
Jehovan
todistajien usko ja perheenjäsenten välinen rakkaus ovat törmäyskurssilla Ben
Kallandin vakuuttavassa esikoisessa. Sirpaleet lentävät kauas, mutta
muodostavat lopulta uusia kuvioita.
It-alalla työskentelevä Ben Kalland (s. 1959) kirjoitti esikoisromaaninsa – jonka taustalla avautuu näkymä Jehovan
todistajien toimintaan – melko
myöhään. Todistajaperheeseen kuulunut Kalland ihmetteli sitä itsekin Atenan
syyspressissä.
– En tiedä, miksi
kesti niin kauan tajuta, että minulla oli jo kaikki tarvittavat elementit
koossa: suomalainen saaristo, amerikkalainen järjestö, hylätty sisko ja
vaiennut viulu.
– Monista
uskonnoista on kirjoitettu paljon, mutta Jehovan todistajista äärimmäisen vähän.
Taustani vuoksi pystyin sen tekemään. Haastattelin myös entisiä ja nykyisiä
jäseniä ja hankin tietoa netistä ja elämäkerroista. Kirjani ei kuitenkaan ole
dokumentti, vaan romaani, jossa musiikilla on suuri rooli, Kalland kertoi
romaaninsa synnystä.
Kirjan minäkertojan Markus Douglasin nuoruuden optimismi
on viatonta. ”Elin rakastavassa
yhteisössä, vanhempieni ja kolmen siskoni kanssa. Tiesin olevani turvassa,
tiesin, että meillä oli totuus, tiesin kuuluvani suureen joukkoon, valittuun
kansaan, ettemme olleet osa tätä maailmaa.”
Mutta kirjan takaumin etenevä tarina paljastaa, että todellisuus
on päinvastainen, totuus suhteellista, eikä kulissien takana kaikki ole niin
kuin pitäisi. Markus ylenee järjestössä, pääsee pääkallonpaikalle New Yorkiin, kiertää
puhumassa ja työskentelee erilaisissa projekteissa.
Ben Kalland on myös säveltänyt musiikkia lyhytelokuviin ja tapahtumiin. Kuva: Else Kyhälä |
Silti hän tuntee itsensä ulkopuoliseksi, oman elämänsä sivustakatsojaksi.
Menneisyys piinaa, varsinkin muisto kylmästä tammikuun yöstä vuosia sitten
Porkkalanniemen kärjessä. Tämä on tarinan varsinainen koukuttava lähtölaukaus. Tällaisista
hetkistä muodostuu myöhemmin tarkasteltuna kuvio, Markuksen elämäntarina.
Mutta Vien sinut
kotiin on myös pikkusisko Ellenin tarina. Nuoren huippulahjakkaan viulistin
kirja. Absoluuttisen sävelkorvan omaava Ellen ja viulu olivat erottamattomat
siitä hetkestä saakka, kun viisivuotias sai sen hyppysiinsä.
”Hänellä oli kyky
muotoilla musiikkia kuin hän olisi terävällä veitsellä, tarkkaan harkituilla
liikkeillä veistänyt muovailuvahasta kaiken ylimääräisen pois ja luonut
kiehtovan, mutta vaikeasti tulkittavan kolmiulotteisen kappaleen.”
Ellenin mukana romaanissa kulkee myös ääniraita, joka on
liitteenä kirjan lopussa. Yllä olevassa kappaleessa soi J. S. Bachin Goldberg-variaatiot Glenn Gouldin tulkitsemana.
Kalland kirjoittaa elävästi, hänen ihmisensä ovat aitoja
ja heidän kohtalonsa koskettavia. Kärjistämättä hän paljastaa ”rakastavan
yhteisön” julmia käytäntöjä, joista erotetuksi tuleminen on pahin mahdollinen
kohtalo. Silloin menettää perheensä ja ystävänsä kertaheitolla.
Näin voi käydä ilman omaa syytäkin. Esimerkiksi raiskattu
erotetaan, sillä ”naisen velvollisuus on pysyä puhtaana”, opettaa Vartiotorni. Vaikka
Markus osaakin luistella ankaran sääntöviidakon veteen piirretyllä viivalla,
hänkin on suostunut ulkoa ohjailtavaksi ja menettänyt kaikkein tärkeimmän,
aidon rakkauden.
Alisonin kanssa se olisi ollut mahdollista. Tämä maisteli
sanoja ja liitti niihin odottamattomia adjektiiveja. ”Markus kuulosti hänestä mausteiselta. Kahvilta, karheilta pinnoilta,
paksulta flanellilta, avotulelta ja hirsimökeiltä.” Kallandin kieli on
kaunista ja ilmaisuvoimaista.
Lahjakas viulisti Minna Pensola esiintyi Kirjapajan syysjuhlissa Villa Kivessä |
Uskonto ja elämä ovat erottaneet toisilleen rakkaita
ihmisiä. Tämän ei kuitenkaan tarvitse olla lopullista. Irralliset palaset
hakeutuvat lopulta toistensa luo kuin magneetin vetämänä, ja tulevaisuudessa
välähtää maaginen vihreä valo.
Vien sinut kotiin ei ole
dokumentti uskonlahkosta. Mutta kuten Kalland kirjoittaa: ”Totuus on optinen illuusio, jota ei voi nähdä, jos katsoo sitä suoraan.
Fiktio on sitä, että keksitään asioita, jotka eivät ole totta mutta jotka
paljastavat totuuden.”