Taiteen ja tieteen leikkauspisteessä
Ateneumin
suurnäyttely ja siihen liittyvä runsaasti kuvitettu teos Veljekset von Wright. Taide, tiede ja elämä sisältävät uutta
tutkimustietoa veljesten taiteesta ja elämänvaiheista. Mukana on myös kaksi
nykyajan ”lintumaalaria”.
”Tämä taulu on
Suomi”, kirjoitti Zacharias Topelius
liikuttuneena nähtyään Ferdinand von
Wrightin maalauksen Näköala
Haminalahdelta vuonna 1853.
Hänen ja J.L.
Runebergin kannustuksella suomalaiseksi ihannemaisemaksi vakiintui
1800-luvulla ylhäältä nähty metsäinen järvimaisema. Ateneumiin hankittu teos on
mukana laajassa von Wright -veljesten taidetta esittelevässä näyttelyssä.
Amanuenssi Anne-Maria
Pennonen kävi kaksi ja puoli vuotta kestäneen projektin aikana läpi yli
tuhat veljesten teosta ja valitsi niistä näyttelyyn reilut kolmesataa.
Kriteerinä
oli teosten esteettisyys ja kertovuus. Hänen ohellaan 13 eri alan asiantuntijaa
valottaa kattavassa teoksessa aihetta useasta näkökulmasta.
Taidemaalareina lähes itseoppineet veljekset varttuivat
Haminalahden kartanossa Savon sydämessä, samoilivat ja metsästivät jo nuorena
luonnossa. He tekivät tarkkoja havaintoja ja taltioivat ne piirroksiinsa. Suuri
yleisö tuntee von Wrightit parhaiten ”lintumaalareina”, mutta he ehtivät kukin urallaan
tehdä paljon muutakin.
Veljeksistä vanhin, Magnus
(1805–1868), oli aikansa kulttuurivaikuttaja, konservaattori ja opettaja. Hän
toimi myös Suomen Taideyhdistyksen neuvonantajana. Wilhelm (1810–1887) työskenteli Ruotsin tiedeakatemian
tieteellisenä kuvittajana.
Hänen päätyönään voidaan pitää Skandinaviens Fiskar -teoksen luonnontieteellistä kuvitusta. Julkaisu
ilmestyi kymmenenä vihkona ja sisälsi kaikkiaan 59 väritettyä litografiaa. ”Havainnoitsijan tarkkuutta kuvastaa se, että
luonnontieteilijöiden mukaan kalojen jokainen suomu on kuvattu lukumäärältään
todenmukaisesti”, erikoistutkija Erkki
Anttonen kirjoittaa artikkelissaan.
Osittain halvaantunut Ferdinand maalaa Taistelevia metsoja kyljellään sängyllä Arvid Liljelundin maalauksessa 1897. |
Veljeksistä nuorin, Ferdinand (1822–1906), oli
varsinainen ”lintumaalari”, joka olisi pikemminkin halunnut olla maisemamaalari,
mutta taloudelliset seikat pakottivat hänet maalaamaan tilaustöinä lintuja.
Hän
olikin ensimmäisiä taiteen tekemisellä itsensä elättäneitä suomalaisia kuvataiteilijoita,
jonka Taistelevat metsot puolestaan
on Suomen kopioiduin taideteos.
Näyttely on osa Suomen itsenäisyyden
satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Miksi se on ajankohtainen juuri nyt?
Koska
teoksista ilmenee veljesten rakkaus luontoa kohtaan. Samaa rakkautta pitäisi
meidänkin tuntea. ”Sillä ihmisen ja luonnon tasapaino ja maapallon kantokyky
ovat tulevaisuutemme kannalta vaa’ankieliasemassa”, museonjohtaja Susanna Pettersson vastaa.
Oivallinen piste komealle näyttelylle ovat kahden
nykytaiteilijan lintuaiheiset teokset, jotka tematiikaltaan liittyvät huoleen
luonnon tilasta. Taitelijoiden sivellin ja piirrin ovat nyt vain vaihtuneet
kameraan ja käsitetaiteen metodeihin.
Osa teoksesta Havaintoja - löytöjä. |
Käsitetaiteilija Jussi
Heikkilän installaatio, 7x7 metriä tyhjä tila, on kannanotto: ”Emme tiedä
luonnosta vielä yhtään mitään.”
Vaikuttava on myös hänen Havaintoja – löytöjä
-teoksensa, jonka katosta ripustetut ketjut muodostuvat 15 000 käytetystä
linnunrenkaasta. Ne on postitettu kirjekuorissa eri puolilta maailmaa, mukana
on muun muassa Senegalissa kuolleen kalasääsken rengas.
Teos sysää mielikuvituksen liikkeelle: Montako miljoonaa
kilometriä renkaat ovat lintujen jaloissa kulkeneet? Lintuja kun eivät
valtioiden rajat pidättele. ”Kukaan ei omista lintuja, ne ovat meidän
kumppaneitamme”, Heikkilä kommentoi.
Valokuvataiteilija Sanna
Kannistolle linnut ja muut eläimet ovat eräänlaisia näyttelijöitä. Hän on
rakentanut kannettavan kenttästudion ja sisustanut sen oksilla, joissa linnut
voivat levähtää. Valkoinen, ulkoapäin valaistu akryylilaatikko luo taustan
kuvalle.
Kaikki on etukäteen tarkkaan mietitty. ”Sitten on vain otettava kuva”.
Ja se on tehtävä nopeasti, sillä lintujen liikkeet ovat arvaamattomia.
Osa Sanna Kanniston valokuvasta Tilhi. |
”Linnun kanssa oleminen on aivan erityistä. Siitä
liikuttuu. Linnun katseessa on jotain arvoituksellista. Minä katson lintua ja
se minua. Hetkellisesti meillä on jokin yhteinen ajatus. Se on eräänlaista
ristikkäistä tarkkailua”, Kannisto sanoo. Ja Heikkilä kommentoi: ”Lintu katsoo
meitä tarkemmin.”
Erkki
Anttonen ja Anna-Maria Pennonen (toim.):
Veljekset von Wright. Taide, tiede ja elämä. Ateneum. 2017. 208s.
Näyttely
Ateneumissa 25.2.2018. saakka.
Hienoja lintuteoksia voi bongata myös Maija Albrechtin Mustaa valkoisella -näyttelyssä
Duetossa 19.11. saakka.