Finalistit estradilla Helsingin kirjamessuilla
Helsingin
Sanomien kirjallisuuspalkinto parhaalle suomeksi kirjoitetulle esikoisteokselle
jaetaan 16. marraskuuta. Lupaavia kirjailijakandidaatteja haastateltiin
Helsingin kirjamessuilla.
Kisaan lähetettiin tänä vuonna 70 esikoisteosta
kilpailemaan 15 000 euron suuruisesta palkinnosta. Näistä loppusuoralle
valikoitui 10 teosta, seitsemän romaania, kaksi runoteosta ja yksi
novellikokoelma.
Valintaraadin puheenjohtajan Antti Majanderin mukaan vuoden sato oli tasokas. Hänen ohellaan voittajan
valitsevat Suvi Ahola, Sanna
Kangasniemi, Juhani Karila, Eino Santanen sekä viime vuoden voittaja Hanna Weselius.
Kymmenen finalistia kertoi teoksensa synnystä
kirjamessujen Aleksis Kivi -lavalla. Moni koki kirjoittamisen oleelliseksi
osaksi elämäänsä, jopa syyksi elää. Tällaisella intohimolla syntyy oivallisia
teoksia.
Taidemaalari Maaria
Oikarisen Lucian silmät -romaanin
(Arktinen Banaani) lähtökohta oli mania. Aihetta hän kuvaa kaksisuuntaista
mielialahäriötä sairastavan taidemaalari Jannan kautta. Mania on energinen, luova
tila, mutta johtaa pahimmillaan psykoosiin ja sairaalaan.
– Sen aikana
mielikuvitus hurjistuu, kielikin muuttuu, niinpä maanikon puhe on kuin
kalevalaista runonlaulantaa. Mutta romaanissani on myös huumoria. Jollen itse olisi
kokenut teostani hauskaksi, en olisi pystynyt sitä kirjoittamaan.
Työtoiminnan ohjaaja Ari
Räty osallistuu kisaan dekkarilla Syyskuun
viimeinen (Tammi). Niitä harvemmin tapaa tässä yhteydessä.
– Faijani on ollut
töissä Gummeruksella ja hän vinkkasi minulle: ”Dekkareilla on matala matalin
julkaisukynnys. Keskity siihen.”
Romaani sisältää rankkoja tapahtumia, nuoriin tyttöihin
kohdistuvaa väkivaltaa. Räty ei kuitenkaan halunnut kuvata tarkasti, mitä
tapahtui ja miltä se tuntui, vaan rankkuus syntyy siitä, että lukija kuvittelee
tapahtumat omassa päässään.
Kyse on myös poikien välisestä ystävyydestä. – Nuorena viihdyin omissa oloissani,
mutta oli myös tärkeää tulla hyväksytyksi.
Majander kertoi voineensa pahoin lukiessaan kääntäjä Pauli Tapion runokokoelman Varpuset ja aika (Poesia)
inferno-osuutta. ”Oliko pakko”, hän tiedusteli kirjoittajalta.
– Anteeksi, ei
ollut pakko. Halusin luoda kollaasin väkivaltaan liittyvistä ajatuksista.
Yrittää ymmärtää, mitä historiassa on tapahtunut ja rinnastaa sitä nykyhetkeen.
Katson tiettyä asiaa ja sen jälkeen, minkä ajatuksen se herättää ja tarkastelen
sitä.
Jatkan samaan tapaan, kirjaan matkan ja sen lopputuloksen. Näin mietiskelemällä
runon puhuja etsii mielekästä tapaa olla olemassa.
Sanataideopettaja Marjo
Katriina Saarisen romaanin Kerrottu
huone (Teos) päähenkilö on menettänyt puolisonsa ja tekee surutyötä
psykiatrin vastaanotolla. Psykoterapia on perusteellisin itsetutkiskelun muoto,
ja Saarinen halusikin tutkia, voisiko sen avulla porautua vain yhden ihmiseen
mieleen syvälle, hulluuteen asti.
– Romaanilla ei ole
ratkaisua. Pyrin siinä realismin tuolle puolen kohti absurdismia. Unessa
toiveet toteutuvat, ja siitä tulee kauhu.
Vapaan kirjoittajan Tuuli
Salmisen elämässä oli vaihe, jolloin hän mietti kuolemaa omasta ja kuolevan
näkökulmasta. Aiheesta syntyi romaani Surulintu
(Like). Siinä syöpään kuolevan miehen ympärillä kolme naista, vaimo, sisar ja
tämän tytär, taistelevat reviiristä.
Vaimosta ei ole helppo pitää. – En minäkään haluaisi, että Ellen asuisi naapurissa. Kuoleman
odotus on jännitteinen tila. Halusin luoda sen rinnalle jotain yhtä
jännitteistä, mutta mukana on myös pilkahdus toivoa.
Toimittaja Olavi
Koistisen novellikokoelman Mies joka
laski miljardiin (Kosmos) pakkomielteiset nuoret miehet ovat uppoutuneet
omiin kummallisuuksiinsa. Yksi päättää laskea miljardiin, toinen haluaa
lehmäksi. Kuuluuko kirjoittaja itse joukkoon, entä onko nörttiys uusi normaali?
– Rakastan
tietokonepelaamista ja olen joutunut opettelemaan sosiaalisuutta. Lehmäksi en
ole halunnut, mutta joksikin toiseksi ihmiseksi kyllä. Nörttiys on uutta
idividualismia, nörtit ovat nykyajan rocktähtiä.
Ossi
Nyman nousi otsikoihin ideologisesti työttömänä. Aiheesta syntyi omakohtainen
romaani Röyhkeys (Teos). Kolmiosaisen
kirjan päähenkilö tavataan Bruce
Springsteenin konsertissa ja työkkärin aktivointikurssilla kunnes hän alkaa
kirjoittaa.
– Kakkososan
kirjoitin paikan päällä ja pyrin siinä totuuteen, vaikkei siihen voi
päästäkään. Kyse on muutoksesta, jossa sairastun kunnianhimoon, minusta uhkaa
tulla kirjailija. Hyvästi vapaus ja onnellisuus.
Kuvataiteilija Silja
Kejosen runokokoelman Vihkilumen talo
(Otava) tunnelma on melankolinen. Kysymykseen, miksi kirjoitat Kejonen vastasi:
”Koska maalaan.” Hän on samoilla linjoilla Oikarisen kanssa.
– Maalaaminen on sanatonta toimintaa,
siinä sanat katoavat, se on irti kielestä. Mutta taiteilija tarvitsee myös sanoja
tavoittaakseen toisen.
Runojen puhuja puhuu Fridalle (Kahlolle?), itselleen ja kirjoittaa tyttärelleen. Yrittää kurkottaa
toista kohti, luoda yhteyttä muiston, puhutun ja ajatellun välille. Runoissa
toistuva kehotus Jatka on toive, että
puhuja ei keskeytä, mutta se on tarkoitettu myös toiselle.
Kun kirjallisuudenopiskelija Annastiina Storm päästi irti itsesensuurista, syntyi
hirviöperheestä kertova romaani Me
täytytään valosta (S&S). Sen eri teksteissä puhuvat päät ovat
vuorollaan äänessä, lapset, äiti, isovanhemmat ja satuhahmot. Kuoro on
moniäänisyydessään ihastuttava.
Kuten monen palkintoehdokkaan teoksessa Storminkin
romaanissa on kyse kommunikoimattomuudesta, yhteyden puutteesta. Entä mikä
neuvoksi kaltoinkohdellulle äidille? – Hän
alkaa teoksessa jo rohkaistua. Lopettaa uhrina olemisen.
Mainosgraafikko Heikki
Kännön romaani Mehiläistie
(Sammakko) sisältää kaikkea, mitä Majander kertoi inhoavansa, shamanismia,
okkultismia ja muuta huttua. Silti hän piti kirjasta kovasti, se haastaa
ajattelemaan toisin.
Alkujaan Kännön tarkoitus oli laatia mysteeriromaani Joseph Beuysta ja hänen taiteestaan, mutta: – Pääni on mielikuvitukselle altis, joten mietin, voisinko tehdä
sen kaunokirjallisessa muodossa.
Mehiläistiessäkin on kyse
eräänlaisesta kommunikaatiosta. Mistä sen nimi tuli? – Beuys käytti taiteessaan paljon mehiläisvahaa. Muinaisgermaanisen
tarun mukaan mehiläiset vievät kuolleen sielun taivaaseen, toimivat lossina
aikakausien välillä.
Kännö uskoo, että jos jokainen ajattelisi kuin taiteilija
juonien kautta, voisimme rakentaa paremman tulevaisuuden. Kirjailijat ovat
tässä eturintamassa, siispä luetaan, mitä heillä on sanottavaa.
Finalistien esittely Helsingin Sanomissa.