Kielletyn leikin kuvia
Harri
Kalhan mainio postikorttien ja valokuvien kavalkadi teoksessa Sukupuolen sotkijat – Queer-kuvastoa sadan
vuoden takaa marssittaa esiin nykyhetken esitaistelijoita, pioneereja,
joita tuolloin ei virallisesti ollut edes olemassa.
FT Harri Kalha
on taiteen ja visuaalisen kulttuurin tutkija sekä monipuolisesta tuotannostaan
tunnettu palkittu tietokirjailija, joka on kahdesti ollut Tieto-Finlandia-ehdokkaana.
Vanhoja postikortteja ja valokuvia hän on tutkinut myös aiemmissa teoksissaan.
Kymmenisen vuotta sitten penkoessaan berliiniläisellä
kirpputorilla postikortti- ja valokuvalaatikoita hän äkkäsi oudon
valokuvapostikortin:
”Tuo miekkonenhan on
naikkonen!” Hän jäi pohtimaan näkemäänsä: Mistä oikein oli kyse?”
Vastausta etsiessään hän alkoi kerätä valioyksilöitä, sukupuolen
mielikuvaa sotkevia kuvia normiromanttisten kuvien viidakosta. Vinksahtaneita
kuvia, jotka esittelivät lesbosuudelmia ja hamosessa poseeraavia nuorukaisia,
alkoi löytyä paitsi kirpputoreilta myös divareista ja netistä Suomesta ja
maailmalta.
Vihdoin Kalhan paksuksi paisuneeseen kenkälaatikkoon
säilötyt aarteet halusivat päästä päivänvaloon. Parvs-kustantamon taitavalla
tuella aineistosta syntyi ainutlaatuinen kuvahistoriikki Sukupuolen sotkijat – Queer-kuvastoa sadan vuoden takaa, sekä
samanniminen näyttely HAM:iin, Helsingin taidemuseoon.
– Postikortit ja
valokuvat olivat 1900-luvulla valtavan suosittuja. Ne olivat aikansa some,
sosiaalinen media, jonka avulla päivitettiin status ja viestitettiin
monimielisesti. Pelkästään vuonna 1900 postikortteja lähetettiin maailmalla 300
miljoonaa, Suomessakin lähes 2 miljoonaa, Harri Kalha kertoi kirjansa ja
näyttelynsä tiedotustilaisuudessa HAM:issa.
Julkaisija Dédé, Ranska. Postitettu Suomessa toukokuussa 1923. (Helviltä Esterille). |
Kalha painottaa, että tuon ajan ihmiset katsoivat kuvia
toisin kuin monet meistä, joille termi LGBT on tuttu. Sen sisältämiä identiteettikategorioita
ei vielä ollut, joten Kalha arvelee, että aikalaisten valtavirta ei aina
hoksannut kuvien sisältämiä vinkeitä vinksahduksia, vaan katseli kuvia leikkinä
ja fantasiana.
Nimensä kirja on saanut genderfuck-ilmiöstä, jossa sukupuolten kaksinapaisuuden ohella
karnevalisoidaan ennakkoluulottomasti myös seksuaalisia vähemmistölokeroita.
Kalha toteaa, että termin voisi kääntää paitsi sukupuolen sotkemiseksi myös
sukupuolivittuiluksi, ”jos haluaa
säilyttää alkukielen ronskin sävyn”.
Kuvista ei voi vetää johtopäätöstä, että 1900-luvun alkupuoli olisi ollut seksuaalisesti vapautunutta aikaa. Kaikkea muuta. Luvattomat kuvat olivat vain marginaali. Seksuaalinormit olivat tiukkoja, ja niistä poikkeavat ihmiset olivat poliisille rikollisia ja lääketieteelle häiriintyneitä friikkejä.
Kaupallisten korttien ohella valokuvastudioissa otettiin kuvia
pukuleikeistä privaattiin tarpeeseen, joko itselle tai lähetettäväksi mielitietylle.
Niiden kanssa oli kuitenkin oltava varovainen, sillä vääriin käsiin joutuessaan
ne olivat raskauttavia todisteita historiasta, jota ei virallisesti saanut olla
olemassa.
Harri Kalhan naamioleikkien suosikkeihin kuuluu
tyylivalio Yhdysvalloista vuodelta 1920.
”Kuvamme
tyyliniekat väistelevät viisaasti historioitsijan tulkinnallista taklausotetta.
Oliko kyseessä tarkoin käsikirjoitettu vitsi, undrstatementin valeasuun puettu
riemukas camp-pilkahdus? Vaiko sittenkin dokumentti kahden miehen koruttomasta
ristiinpukeutumisrituaalista?”
Kirjailija Kalle
Päätalo muistelee omaelämäkerrallisessa teoksessaan Nuoruuden savotat (1975) uuden ja vanhan yhteentörmäystä 1930-luvun
maatalousyhteiskunnassa. Kun kevytmieliset neitokaiset alkoivat käyttää
housuja, parahtivat vanhemmat naiset:
” – Alakaa olla
riettaus huipussaan! Että nuo tuhannen räähkänät, en paremmin sano, ilikijää
liikkua kylillä ihan kuin miesten housut jalassaan. Aikoihin on eletty…!” Miehet
puolestaan kommentoivat: ”– Eikö,
kaverit, koetella kuinka isot munat tuolta parrattomalta pojalta löytyy!” Ei
ollut tasa-arvon edelläkävijöillä helppoa.
Kyllä miesoletetutkin osasivat tuulettaa, viljellä
vihjailevia silmäniskuja. Hempeästi väritetyssä ”Iloista pääsiäistä” -kortissa ehostettu
nuorukainen tarjoaa munaa.” Kalha arvelee, että tämä Ranskassa 1920-luvulla
yleinen korttityyppi oli alkujaan suunnattu romantiikannälkäisille
heteronaisille.
”Historiantutkimus
saattaa vielä selvittää olivatko miehet sitä, miltä näyttävät: olivatko he gay vai muuten vain iloisia velikultia, jotka
uusi elokuva oli opettanut rakastelemaan kameran kanssa?” Kortit eivät
salojaan paljasta, eikä niihin hienotunteisesti suhtautuva Kalhakaan väitä totuutta
tietävänsä.
Hän sanoo kuitenkin panevansa baskerinsa pantiksi siitä, ”että näitä kortteja suosivat myös
pinnanalaista camp-estetiikkaa vaalivat homot, bisset, lesbot – sekä orastava
transväki – joita miellytti koodien sekoittelu.”
Silmiä avaavia kortteja ja kuvia saa jokainen katsoa makunsa
mukaan paheksuen, pahastuen, kiinnostuneena hymyillen tai niiden monimielisyydestä
nauttien kuten Kalha itse tunnustaa tekevänsä. Hän ajaa monitulkintaisuuden
asiaa, ja hänen kuriton katseensa löytää kuvista vihjeitä ja vinoilua,
roolileikkejä, halua ja himoa.
Sukupuoli ei ole lokero, vaan mahdollisuuksien
karnevaali. Harri Kalhan kirjan kuvat ovat todisteita rohkeista pioneereista,
jotka ottivat erilaisuutensa haltuun tehdäkseen maailmasta sallivamman paikan. Filosofi
Michel Foucault puki tämän osuvasti
sanoiksi vuonna 1977:
”Säännöt itsessään
ovat tyhjiä ja keskeneräisiä; ne taipuvat eri tarkoituksiin. Historian menestyksekkäistä
käänteistä saamme kiittää niitä, jotka pystyivät ottamaan säännöt haltuun,
naamioimaan itsensä pervertoidakseen säännöt, kääntääkseen niiden merkityksen –
voittaakseen vallanpitäjät näiden itse luomilla säännöillä.”
Karnevalistisen ilottelun hälyssä Harri Kalha vakavoituu ja
kiittää paitsi Parvsia ja saamiaan apurahoja, jotka mahdollistivat teoksen
päivänvaloon saattamisen, mutta: ”Etenkin
kuvateosten kustannusrakenne on Suomessa lähes mahdoton yhtälö.”
Hän toivookin, että säätiöt ja muut kulttuurimyönteiset
tahot tukisivat myös teosten painatusvaihetta. Näin me jatkossakin voisimme
saada tietoa ja avartaa näkemyksiämme näin hemaisevalla tavalla.
Harri
Kalha: Sukupuolen sotkijat
Queer-kuvastoa sadan vuoden takaa
Aiheeseen liittyvä näyttely HAM:ssa 27.9.2020
saakka.