Katie-Kate, nainen vailla ominaisuuksia
Anu
Kaaja panee suvereenilla kielellään tuhkimotarinat uusiksi riemastuttavalla kirjallisella
hybridillään Katie-Kate. Satiirisessa
romaanissa mikään ei ole pyhää, se sulkee syliinsä niin kuninkaalliset kuin
pornonkin.
Luulisi, ettei englannin kuninkaallisilla ja pornolla ole
yhtymäkohtia? Ei kuitenkaan tarvitse kuin muistella prinssi Charlesin
kadehtimaa herttuatar Camillan
tamponia, niin totuus paljastuu. Anu
Kaaja paljastaa paljon muutakin kuumottavan tarkkanäköisessä romaanissaan Katie-Kate (Teos).
Hän osoittaa, että tuhkimotarinat elävät ja voivat hyvin
edelleen. Luokkanousun voi tehdä kuten keskiluokkainen Kate Middleton, joka nousi herttuatar Catherineksi naimalla prinssi Williamin.
Katie Price puolestaan ponnisti
työväenluokasta yläosattomaksi kolmossivun tytöksi ja glamourmalliksi topatuilla
ryntäillään ja kiristetyillä kasvoillaan.
Pyydystettyään prinssinsä läpinäkyvän mekkonsa avulla (Kate is hot!) Kate kuninkaallistui, jäykistyi ja sulki suunsa: ”—
—”. Katie sen sijaan pullauttaa suustaan milloin mitäkin. Kun hänen kolmas
aviomiehensä vapaaottelija Alex Reid
paljastui transvestiitti Roxanneksi, Katie avautui jälleen:
”My husband,
dressed up in stockings, suspenders, heels, make up and a wig, had tied a
strap-on dildo to my dressing table. I won’t describe exatly what he was doing –
I’ll leave it to your imagination.”
Katja Tukiaisen maalaus Jeune Orpheline au Cimitière. |
Katie-Kate, klassinen madonna-huora-kombinaatio. Tähän
saumaan harhautuu kolmikymppinen skandinaavinainen, jonka välivuosi Lontoossa on
venähtänyt vuosikymmeneksi tilapäisduunista toiseen ajelehtien. Kutsutaan häntä
O:ksi, sillä monenmoisilla aukoilla on keskeinen sija tarinassa myös graafisena
kuvituksena.
Esileikki alkaa, kun kuninkaallisiin vinksahtanut
eläkkeellä oleva pariskunta Helen ja Roger huomaavat O:n yhdennäköisyyden Kate
Middletonin kanssa. He palkkaavat hänet kotiapulaisekseen, nimeävät
Katie-Kateksi ja ilmoittavat hänet sopivasti tuunattuna kaksoisolentopalveluun.
Tämä sopii O:lle, sillä ”jos ei ole itse joku, voi olla kopio jostakusta tai muutoin on
ei-mitään”. O, Katie-Kate, on ulkopäin ohjautuva, sisältä tyhjä, nainen
vailla ominaisuuksia: surullisen helppo saalis hyväksikäyttäjille.
Kaaja on nimennyt teoksensa luvut nettipornon
kategorioiden mukaan. Rojalistipariskunta ja Katie-Kate puuhastelevat otsikon Threesome alla. O:n velvollisuuksiin
kuuluu nimittäin kuninkaallisen memorabialian pölytyksen ohella myös
pelehtiminen niin Helenin kuin Rogerinkin alapään kimpussa.
Enimmäkseen hän kuitenkin masturboi Diana-huoneessaan
prinssistä haaveillen, kuninkaallisista fantisoiden ja pornovideoita katsellen:
”… runkkaus on rutiini, jokin minkä
voimalla nousta ylös, vaikka oikeastaan sen voimalla pysyy ennemminkin
makuuasennossa.”
Jos Disneyllä on monopoli lapsuuteen ja
tuhkimotarinoihin, niin kansainvälinen nettipornofirma Mindgeek on vielä
mahtavampi: se omistaa himomme. ”Yli sata
miljoonaa päivittäistä käyntiä Mindgeekin suosituimmalla sivustolla”, Kaaja
raportoi.
Katie-Katen tarinassa
kliimaksi lähestyy, kun alttarille talutetaan prinsessamorsiandiana, Camillan
ja Pont d’Alman tunnelin uhri. Kertomus paisuu surrealistisiin mittoihin, kun maailman
kuvatuimman naisen, Dianan, lukemattomat lehtikuvat hänen elämänsä eri
vaiheista lihallistuvat ja käyvät toistensa kimppuun.
Heitä riittää, sillä Dianasta oli moneksi. Tantereelle
tarpovat kihlauksen alkuaikojen shy-di:t, eronjälkeiset sexy di-dianat avarine
kaula-aukkoineen, Panorama-haastattelun
dianat, Dodi Al-Fayedin
luksusristeilijän ponnahduslaudan uimapukudianat…
Voittajana tantereelta poistuu – kukas muu –
prinsessamorsiandiana, sillä hän kuolee nuorena ja kauniina. ”Satu tappaa minut”, Diana ennusti itse.
Anu Kaaja Katie-Katen eri versioista tai- teltujen origamiruusukkeiden kruunaamana. |
Kansan Ääni on saanut saanut
tuhkimotarinansa ja pornonsa, Di-Die-Diana elää ikuisesti kuin Elvis, yksin auki jääneet pornosivustot
huokailevat ja kiljahtelevat: oh my god!
Tämän kalabaliikin jälkeen Katexit on väistämätön: O sulkee silmänsä ja
ajattelee Englantia.
Kaaja totisesti hallitsee laajan skaalan kertomisen
keinoja. Hän tarkentaa terävän katseensa nykyajan tuhkimotarinoiden likaiselle
kääntöpuolelle: naisia alistaviin roolimalleihin, seksuaaliseen vallankäyttöön
ja rahan mahtiin.
Tämän hän tekee keinoja kaihtamatta, niinpä Katie-Katen viesti menee perille, panee
ajattelemaan ja jättää jälkikuvan, joka ei hevillä haalistu. Kaiken kruunaa
hulvaton kirjallinen irrottelu. Nauttikaa!
Katja
Tukiaisen näyttely Delacroix & moi
Galerie
Forsblomilla 15.3. saakka.