”Kriitikko tahraantuu aina”
Suomen
arvostelijain liitto – SARV – täyttää 70 vuotta ja on sen kunniaksi julkaissut juhlakirjan
Kritiikin ääniä. Artikkelikokoelman
15 kirjoittajaa pohtivat kritiikin roolia ja haasteita muuttuvassa maailmassa sekä
esittelevät erilaisia yhteisöjä niin taiteilijoiden, yleisön kuin
kriitikkojenkin parissa.
SARV on outolintu maailman kriitikkoliittojen joukossa. Sen
katon alle mahtuvat kaikki eri taiteenlajien kriitikot toisin kuin muualla,
jossa he ovat järjestäytyneet yksittäisten taiteenlajien ympärille, toteavat Kritiikin ääniä -teoksen toimittajat kustannustoimittaja
Mari Hyrkkänen, SARVin
toiminnanjohtaja Riikka Laczak sekä puheenjohtaja
Maria Säkö esipuheessaan.
Tämä on voimavara yhä monimuotoisemmaksi ja -äänisemmäksi
muuttuvalla taidekentällä, jolla kriitikotkaan eivät voi enää linnoittautua
omiin poteroihinsa. Eri taiteenlajien rajat ja esitystavat murtuvat, joten
kriitikoiden yhteinen liitto tarjoaa jäsenilleen hedelmällisen
vuorovaikutuskentän.
Seuraavassa muutamia poimintoja eri tavoin kritiikin
kysymyksiin perehtyneiden kirjoittajien artikkeleista:
Teatterikriitikko Maria
Säkö pohtii artikkelissaan Love
should be between people – Yhteisötaide muokkaa kritiikin kolmijaon uusiksi
mitä yhteisötaiteen kritiikki oikeastaan on, entä mitä merkitystä sillä voisi kyseiselle
taiteenlajille olla?
Yhteisötaideteoksessa voidaan esimerkiksi paikallisen
leikin tai lorun kautta saada iso joukko ihmisiä harjoittelemaan yhdessä,
jolloin kansantaide muuttuu hyvinkin avantgardiseksi eleeksi. Voisiko kritiikki
olla tässä prosessissa sisällä?
Tällöin laatukriteerien ja arvostusten sijaan kritiikkiin
suodattuisi se, miten prosessi liikkuu ja millaisia impulsseja se saa aikaan. Esityksistä
puhuminen, kirjoittaminen ja sitä kautta löytyvä dialogi muodostavat oman
verkostonsa ja tulevat siten osaksi yhteisötaideteosta.
Kirjallisuuden- ja elokuvantutkija Tytti Rantanen kysyy: onko taide taistelua? artikkelissaan Taide ja aktivismi – kriitikko merkitystalouden
välikappaleena. Kysymys on ajankohtainen, sillä nykyään teos- ja
apurahahauissa toivotaan usein taiteen ottavan kantaa johonkin ajankohtaiseen
yhteiskunnalliseen ongelmaan.
Tässä on riskinä, että tilaisuuksille nälkäiset
taiteilijat alkavat ympätä aktivismia teoksiinsa varsin ulkokohtaisella
tavalla. Sen vuoksi Rantasen mielestä tarvitaan myös sitkeää, sesongeista
piittaamatonta taiteen ja aktivismin yhteen nivoutumista.
Rauni Liukko: Siivooja, 1972. Kansallisgalleria |
Rantanen penääkin niin rahoittajilta kuin kriitikoilta kykyä
nähdä ja nostaa esiin taiteilijoita, jotka käsittelevät poliittisia, eettisiä
ja ekologisia teemoja teoksissaan, mutta eivät syystä tai toisesta ole nousseet
”ajankohtaisuuden” valokeilaan.
Hän toivoo myös uusien teosten ohella aiemman
yhteiskunnallisen taiteen toiveuusintoja ja luovaa kierrätystä sekä niiden
arviointia uudessa valossa ja uusissa tilanteissa.
Toimittaja-kriitikko Anton
Vanha-Majamaan artikkelin otsikko on paljon puhuva: Oletko katsonut sitä sarjaa? – Eli kuinka tv-yleisöt pirstaloituivat,
eikä hyvällä ja huonolla ole enää merkitystä. Sosiaalinen media pursuaa
näkemyksiä ja mielipiteitä puoleen jos toiseen; koskaan aiemmin ei ihmiskunnan
historiassa ole käyty näin paljon keskustelua kulttuurista, taiteesta ja merkityksistä.
Vanha-Majamaan mielestä ammattikriitikon on upotettava
lusikkansa soppaan ja tarjottava näkökulmia, jotka ovat paremmin punnittuja,
perusteltuja ja kontekstoituja kuin rivitwitteristien raflaavat heitot.
Hän piipahtaa myös kuvataiteen puolella ja muistuttaa,
kuinka suomalaisten kansallisylpeys sai kolauksen kesällä 2019, kun The Guardianin kriitikko Jonathan Jones kuvaili Helene Schjerfbeckin maalauksia ”kylmäksi
suihkuksi kakkoslaatuista taidetta”.
Helene Schjefbeck: Hopeataustainen omakuva. Turun Taidemuseo |
Tätä voi pitää pyhäinhäväistyksenä, mutta Vanha-Majamaan asenne on kohdallaan: Kriitikon kuuluu löytää asioihin näkökulmia, joita emme ennen voineet kuvitellakaan ja perustella ne niin hyvin, että lukijan on pakko pysähtyä sekä parhaassa tapauksessa haastaa aiempia käsityksiään taiteesta ja maailmasta.
Raikkaita näkemyksiä ja uutta otetta tarjosivat myös SARVin
järjestämän 50 vuotta tammikuussa 2019 täyttäneen Kritiikin Uutiset -lehden (https://www.kritiikinuutiset.fi/) Mikä kritiikki! -kirjoituskilpailun nuoret osallistujat.
Kritiikin Uutisten päätoimittaja, taiteentutkija Martti-Tapio Kuuskoski luo artikkelissaan katsauksen kisan saldoon.
Kritiikin Uutisten päätoimittaja, taiteentutkija Martti-Tapio Kuuskoski luo artikkelissaan katsauksen kisan saldoon.
Tehtävänanto oli yksinkertainen: kirjoita
kritiikki jostain vapaavalintaisesta teoksesta haluamaltasi taiteen alalta. Palkintoraati
joutui silti heti lähtösuoralla miettimään, mikä on teos? Yllättäviä teosvalintoja olivat
matematiikan opetussuunnitelma, Arabian astiasto sekä kuvataidekriitikko,
kirjailija Otso Kantokorven
muistolle omistetun stipendin voittajateksti ”Kritiikki itse itsestään”.
Kilpailun voittaja Matti
Jokela aloitti kirjoituksensa kysymällä: ”Vad är musik?” ja jatkoi
arvottamalla hiljaisuutta. Hänen kritiikkinsä kohde oli John Cagen ikoninen musiikkiteos 4’33, joka koostuu yksinomaan esitystilanteessa syntyvästä hälystä
(1952).
Seiskan pojat, https://seiskanpojat.com/, on Petteri Enrothin ja Matti Tuomelan projekti ja verkkosivu,
jonne he kirjoittavat keskustelumuotoista kritiikkiä. Artikkelissaan he
tarkastelevat kritiikkiä eri yhteisöissä ja etsivät vastauksia kysymyksiin: Mitä
nämä yhteisöt ovat, ja mikä kritiikin tehtävä niissä on?
He toivovat kriitikoilta enemmän vuorovaikutusta
lukijoiden ja taiteilijoiden kanssa. Erilaisissa kohtaamisissa ja yhteisöissä kriitikoilla
voisi olla tärkeä rooli keskustelun avaajana, rajaajana ja moderoijana.
Kun makutuomareiden ääni heikentyy, ja kritiikki siirtyy
yksilön ajasta yhteisöjen aikaan, vuorovaikutus ihmisten, taiteiden ja
yhteisöjen välillä on asia, joka tavalla tai toisella on kriitikon
työn ytimessä alkavalla vuosikymmenellä, Seiskan pojat ennustavat.
Samoilla jäljillä on toimittaja, tietokirjailija Emilia Kukkala artikkelissaan Jättää jälki, pyyhkiä jälki: ”Jotta voi esittää luotettavan arvostelman tai analyysin, on tunnettava asian olemus. Se ei onnistu antautumatta vertaisena vuorovaikutukseen sen kanssa. Lukija aistii, jos kriitikko yrittää vain pyydystää ilmiön lasikuvun alle kuin hyönteisen joutumatta todella kosketuksiin sen kanssa.
Katja Tukiainen: Ther is a plan b. |
Samoilla jäljillä on toimittaja, tietokirjailija Emilia Kukkala artikkelissaan Jättää jälki, pyyhkiä jälki: ”Jotta voi esittää luotettavan arvostelman tai analyysin, on tunnettava asian olemus. Se ei onnistu antautumatta vertaisena vuorovaikutukseen sen kanssa. Lukija aistii, jos kriitikko yrittää vain pyydystää ilmiön lasikuvun alle kuin hyönteisen joutumatta todella kosketuksiin sen kanssa.
Ihmisiä, jotka ymmärtävät ilmiön kriitikkoa paremmin, on
aina. Kriitikon superkyky on siinä, että hän on tottunut sanallistamaan epämääräisiä,
muljuvia asioita.” Kriitikko tahraantuu aina – ja hyvä niin.
Mari
Hyrkkänen, Riikka Laczak & Maria Säkö (toim.): Kritiikin ääniä –
Katja
Tukiaisen teoksia voi nähdä Galerie Forsbomilla sopimalla vierailuaika.