Kirkkomaalarit taiteen ytimessä
Anneli
Kannon sulavasti faktaa ja fiktiota limittävä romaani Rottien pyhimys kertoo Hattulan Pyhän Ristin kirkon mittavasta
koristelu-urakasta. Vaikka eletään keskiaikaa, ihmisten unelmat ja luomistyön
tuska ovat ajattomia.
Kirjailija Anneli Kanto lumoaa paitsi keskiajan tuntemuksellaan myös elävällä kielellään uudessa romaanissaan Rottien pyhimys (Gummerus). Näin kevät saapuu Hurttalan kylään:
”Talvi viipyy lumilämpäreinä ojien reunoilla ja pellonvakojen
painanteissa. Hangen kuormasta vapautunut multa huokaa helpotuksesta ja
hengittää kylmää huurua ilmaan”.
Korkeaa mäkeä kammertaa vaivalloisesti kolmen miehen
retkue taakkoineen. Meren yli Sveanmaalta saapuneiden maalareiden tehtävänä on
koristella korkealla kohoava tiilikirkko Raamatun kertomuksia kuvittavilla
maalauksilla.
Ystäväni, toimittaja Hikka
Kotkamaa on jälleen osallistunut www.kirjasta-kirjaan blogini
tekoon ja haastatellut Anneli Kantoa. Kirjailija paljasti saaneensa
inspiraation romaanin tekoon taidehistorian opinnoistaan. Kun luennoitsija
kertoi, että keskiajasta on jäljellä paljon materiaalia, mutta maalareista ei
juuri mitään, hän päätti tarttua haasteeseen:
– Markus Hiekkasen tutkimus Keskiajan
kivikirkot on alan perusteos. Sen ohella luin Ilari Aallon Matkaopasta
keskiajan Suomeen ja keskiaikaisia tekstejä kuten munkkiveli Jöns Buddean ja Leonardo da Vincin työpäiväkirjoja. Maalaamisen tekniikasta sain
tietoa Cennino Cenninin 1300-luvulta
peräisin olevasta teoksesta Kirja maalaustaiteesta.
Kertomuksen edetessä kirkkomaalarit tulevat tutuiksi niin
hyvässä kuin pahassa. Vastoinkäymisten seurauksena he tarvitsevat apua, jotta
työläs urakka valmistuisi syksyksi, kuten on sovittu. Uusi maalari löytyy
odottamattomalta suunnalta.
Pelliina on edesmenneen tiilimestarin sylilapsena
huomaansa ottama kyläläisten vieroksuma nuori nainen, olemukseltaan honkkeli
vasikka ja outoja ajatuksia täynnä. Varhainen feministi ei yritäkään käyttäytyä
siveästi ja esittää avutonta vaan pärjää omillaan.
Tiilimestari opetti Pelliinalle naiselle tarpeettomia
taitoja kuten lukemaan ja kirjoittamaan sekä puhumaan ruotsia ja saksaa.
Pelliina oppi tiiliruukilla myös muovailemaan savea ja koristelemaan
saviruukkuja. Nyt hänen taitojaan tarvitaan kirkon maalaamisessa. Pelliina
nousee Rottien pyhimyksen
päähenkilöksi, joka kertojan ohella saa äänensä kuuluviin.
– Mietin, millaisia
ihmisiä maalariryhmässä piti olla. Yhden täytyi olla iso nimi, jolla urakat
saatiin. Joku oli projektinjohtaja, joka osasi organisoida, neuvotella,
budjetoida rahaa ja hankkia tarvikkeet. Toinen tunsi pyhimyslegendat ja
Raamatun kertomukset. Tarvittiin myös apupoika tai pari yksinkertaisempia töitä
varten kuten maalaamaan sabluunalla ja hiertämään värejä.Anneli Kanto on palkittu kirjailija ja
käsikirjoittaja. Kuva: Marek Sabogal
Kanto on kolunnut keskiaikaisia kivikirkkoja monena
kesänä ja katsellut niiden maalauksia:
– Kuviin
perehtymällä ja tarpeeksi kauan niitä tuijottamalla alkaa hahmottaa maalarin teosten
takana. Tiilenteko ujuttautui tarinaan, sillä Herniäisten tiiliuuni oli Hattulassa
ja Hämeen linna, samoin kuin kirkko, on muurattu tiilistä.
– On ihmeellistä,
että kirkon nurkkiin, korkealle räystäsrajaan, on muovailtu ja tiileksi
poltettu ihmiskasvoja. Kuka on ne muovaillut? Miksi? Kyllähän tällaiset
arvoitukset saavat mielikuvituksen liikkeelle.
Maalaustyötä johtaa kunnioitettu Andreas Pictor,
maalarimestari, jolle taide on ylitse kaiken muun: ”Miten ihmeellinen oli se hetki, kun aivoista vierivä ajatus ja
sydämestä purkautuva tahto yhdistyivät ja väristen virtasivat käsivartta pitkin
sormiin ja niistä siveltimeen, niin että maalari, sivellin ja maalaus olivat jumalallisessa
ohjauksessa yhtä”.
Kirkkomaalarit joutuivat pohtimaan, miten maalata aasi,
leijona, taatelipuu tai viikunanlehti, kun eivät olleet moisia koskaan nähneet?
Entä miltä näyttivät Jeesus ja paholainen? Näiden ongelmien lisäksi oli
miellytettävä monia tahoja: piispaa, kaniikkia, kirkonisäntää, linnanherraa ja
-rouvaa ja ennen kaikkea Jumalaa.
Täytyykö kirjailijankin pohtia, keitä kirjan on
miellytettävä?
– Siinäpä se. Ystäväni
kirjailija Sirpa Kähkönen sanoo,
ettei taide ole asiakaslähtöistä. Juuri niin se on. Taidetta ei luoda
yrittämällä miellyttää lukijoita, kriitikoita tai edes kustannustoimittajaa. Työtä
tehdessä ei voi ajatella, miten paljon taide myy ja tuottaa.
– Jatkuva itsensä
ylittäminen, arvioitavana oleminen ja kelvollisuutensa todistaminen kerta
toisensa jälkeen tekevät luovasta työstä psyykkisesti raskasta. Ylpeys ja
itsekeskeisyys puolestaan ovat vaarallisia kuolemansyntejä taidetta ajatellen.
Jos taiteen tekijä nostaa itsensä tärkeämmäksi kuin taiteen, se ei lupaa hyvää.
Kuva Pyhän Ristin kirkosta: Aleta Tuomala.
Kun kirkkomaalareiden ankaran aherruksen, rakkauden ja
pettymysten kesä kääntyy syksyyn, mikään ei ole enää ennallaan. Alun innostus
on vaihtunut alakuloon ja maalaaminen sujuu entistä tahmeammin. Aurinkokin tuskin
jaksaa ”kammeta itsensä horisontista,
jonne se itsensä iltapäivällä helpottuneena pudotti”.
Mutta kirkon maalaukset lumoavat katsojat. Andreas
tietää, että ”kuvien kirjoituksen” ääreen on hiljennyttävä ja maalauksia on ”luettava”
pitkään, jota niiden eri tasot ja merkitykset avautuvat. Nykyaika on jälleen
kuvallista, eikä se välttämättä ole hyvä asia.
– Keskiajalla ei
osattu lukea, joten kirkon seinistä katsottiin kuvia. Nyt lukutaito rapautuu, koska
kuvia katsotaan kännykästä tai tietokoneen ruudulta ja kommunikoidaan kuvin.
Kuka hyvänsä voi myös tallentaa liikkuvaa kuvaa ja julkaista sitä.
Pelliina on kolhuistaan huolimatta – tai kenties juuri niiden vuoksi – kehittynyt taidoissaan, ja hänen maalauksistaan säteilee itse koettua elämän tuntua. Andreas antaa hänelle tunnustuksen: ”Sinulla on maalarin silmä ja värien ymmärrys”. Pelliina hyväksytään kirkkomaalareiden joukkoon, ja entinen kylän hylkiö saa arvonimekseen Pictor.
Kiitokset ilahduttavat myös Anneli Kantoa:
– Lukijat ovat
kertoneet tarinan koskettaneen ja liikuttaneen heitä, ja monet aikovat mennä
katsomaan maalauksia Hattulan kirkkoon. Hyvä vastaanotto on ihana ja palkitseva
asia, mutta olen ihmeissäni. Ajattelin, että kirja on marginaalikirjallisuutta
ja siitä kiinnostuvat korkeintaan keskiajan harrastajat ja ehkä
taidehistoriasta innostuneet ihmiset. Olipa mukavaa, että olin väärässä.
Anneli Kanto: Rottien
pyhimys. Gummerus, 2021. 406 s.
Hattulan kirkossa kuvatussa videossa Anneli Kanto kertoo romaanissa esiintyvistä maalauksista: https://www.annelikanto.fi/hattulankivikirkko