Lukemisen korkea veisu
Hannu
Mäkelälle painettu kirja on aina ollut itsestään selvyys ja kulttuurin
keskeisin väline. Teoksessaan Lukemisen
ilo hän kertoo henkilökohtaisesta matkastaan kirjojen ihmemaassa ja
paljastaa, miksi yhä rakastaa kirjoja.
”Kirjaan minulla
on hellä suhde: olemme sen kanssa kaksistaan, ja maailma sulkeutuu ympäriltä.” (Pate Mustajärvi)
Kirjailijan, taiteen akateemikon Hannu Mäkelän taival lukijana alkoi jo varhain, kun hänen
kansakoulunopettajaäitinsä perehdytti hänet kirjaimiin kaksivuotiaana. Viisivuotiaana
Hannu luki ensimmäisen kirjansa Marsin
matka, eikä meno ole sen jälkeen hidastunut. Vincent van Goghin tunnel-
mallinen maalaus kannessa.
Kirjat osoittautuivat jo varhain pelastusrenkaaksi
yksinhuoltajaperheen puutteen leimaamassa kodissa Kalliossa. ”Kun rahaa ei ollut, sitä ei ollut, minkä äiti kerran näytti
avaamalla käsilaukkunsa ja tyhjentämällä sen sisällön itkien pöydälle. Ei
lantin lanttia.”
Äiti uskoi kuitenkin kirjallisuuden voimaan, ja kotiin
hankittiin kaikesta huolimatta kirjoja. Vaikkei maallista mammonaa ollut, muori
oivalsi, että lukijan elämä on silti rikas. Kirjallisuus antaa niin paljon ja
on kaikkien ulottuvilla. Teoksessaan Lukemisen
ilo (Kirjapaja) Hannu Mäkelä kertoo lukijalle kuin ystävälleen
monipuolisesta, pitkästä matkastaan kirjojen parissa.
Mahtavasta kivilinnasta, Kallion kirjastosta, tuli
luonnollisesti Mäkelän kirjallisen kasvatuksen kehto. Veikko Huovisen ja Charles
Dickensin ohella suosikkikirjailijaksi nousi Aleksis Kivi. Heitä seurasivat T.S.
Elliot, Eeva-Liisa Manner ja Paavo Haavikko, idoli, jonka alaisena
Mäkelä työskenteli pitkään Otavassa.
Toisessa kauniissa kulttuurikehdossa, Helsingin vanhassa
pääkirjastossa Rikhardinkadulla, Mäkelä vieraili usein tapaamassa ystäväänsä Bo Carpelania, joka kirjallisen työnsä
ohella toimi sen apulaisjohtajana. Kaksi Finlandia-palkintoa voittanut Carpelan
kirjoitti juhlarunon remontoidulle ”yliopistolleen”, ” jossa jälleen voin ujuttautua kirjojen hyvään hiljaisuuteen”.
Antikvariaatit ansaitsevat itsestään selvästi Lukemisen ilossa oman lukunsa. Mäkelä
suree kirjallisuuden viihteellistymistä: ”Jos
useat kirjakaupat ovat jo lähes unohtaneet kulttuurivelvoitteensa ja kirjojen
menneisyyden ja historian, antikvariaatit säilyttävät niitä vielä”.
Vanhojen kirjojen taikaa Mäkelä löytää yhä Kruununhaan
legendaarisesta Laterna Magicasta. Sen tiiliseiniä komistavat kirjojen
ohella vaihtuvat taidenäyttelyt, ja paikalla järjestetään myös monenlaista
kulttuuritoimintaa. Gallerian suosituimman tilan lattiana komeilee 1.8 miljardia
vuotta vanha peruskallio.Hannu Mäkelä on kirjoittanut ja
toimittanut yli kaksisataa teosta.
Kuva: Uzi Varon
Mäkelän tuhannen kirjan kokoelman rakkaimmat eepokset
löytyvät hänen makuuhuoneestaan. Siellä lepää monia klassikoita, joihin voi
aina palata, sillä ne eivät lukemalla tyhjene vaan niistä löytyy aina uusia
ulottuvuuksia. Italo Calvino totesi tämän
sattuvasti: ”Klassikko on kirja, joka ei
koskaan lopeta sanottavaansa”.
Joskus Mäkelälle riittää pelkkä kirjan fyysinen läsnäolo,
sillä se ”luo tunteen siitä, että maailma
on paikallaan ja kirjojen vuosien myötä rakentama ja muodostama minuuteni yhä
edelleen koossa”.
Kun katselen
kirjahyllyäni, minut valtaa tunne kuin olisin uskollisen ystäväjoukon
ympäröimä. Minun ei tarvitse kuin tarttua umpimähkään kirjaan, avata se ja voin
upota juttelemaan ystävän kanssa. Joillakin kirjailijoilla on taito luoda
lukijalle tunne kuin hän puhuisi suoraan sinulle. Mäkelän mukaan yksi heistä on
Tove Jansson. Ilmankos hänen
muumeihinsakin on helppo samastua eri puolilla maailmaa.
Joskus kiinnostavaa kirjaa lukiessa hidastan tahtia,
ettei se loppuisi liian pian. Suljen teoksen kannen ja jätän sen kesken, sillä
haluan jatkaa lukunautintoa myöhemmin. Hyvät kirjat eivät kuitenkaan suostu
pysyttelemään kansiensa välissä, vaan ne jatkuvat meissä lukijoissa kuten Mirjam Polkunen on osuvasti todennut.
Mäkelän mielestä painettu kirja on edelleen paras
käyttöliittymä. Se ei tarvitse sähköä, sitä ei tarvitse ladata eikä se katoa sähköisten
tiedostojen tavoin eetteriin, kun sähkökatkos yllättää. Fyysinen kirja ei katoa
minnekään, ja se tarvitsee energiakseen vain järjen valoa. Mäkelä vierastaa
myös äänikirjoja, joilla on toki
paikkansa tietyissä tilanteissa.Outi Heiskanen lahjoitti minulle Kirjain-
lehden kunniaksi vedoksen Lehti.
Olen samaa mieltä Mäkelän kanssa siitä, ettei omaa
lukemista koskaan voi korvata toisen ihmisen ääni. Tarvitsen omia silmiäni, mieleni
puhetta ja keskustelua kirjan kanssa. Haluan myös määrätä lukemisen tahdin itse.
Olemme kirjan kanssa kahden, kolmatta pyörää ei tarvita.
Hannu Mäkelä tuo tähän vielä uuden näkökulman: ”Kirjan lukeminen ihan itse, tuo
kahdenkeskinen mykkä hiljaisuus sanojen kanssa on luovuutta”.
Yksi Mäkelän rakastamista klassikoista on Suomalaisen
modernismin uranuurtaja Eeva-Liisa Manner, jonka syntymästä on tänä vuonna
kulunut 100 vuotta. Sen kunniaksi Tammi julkaisee hänen kootut runonsa
juhlalaitoksena Kirkas, hämärä, kirkas
ja joulukuussa elämäkerran Matka yli
vaihtelevien äärten.
Kirjat opettavat, avaavat ovia maailmalle ja omaan
mieleen. Lukeminen on silti paljon muutakin, kuten Mäkelä toteaa: ”Parhaimmillaan se on vapaata ja vertaansa
vailla olevaa nautintoa lauseista, ajatuksista ja ilmaisuista”.
Millaisia ulottuvuuksia yksikertainen virke voikaan sisältää,
kun sen oikein osaa asettaa. Tämän taidon Eeva-Liisa Manner hallitsi: ”Runo on kaiku, joka kuullaan, kun elämä on
mykkää”.
Hannu Mäkelä: Lukemisen ilo – eli miksi yhä rakastan kirjoja. Kirjapaja, 2021. 190 s.