Naisen haluista ja haluttomuudesta
Taina
Latvalan Torinon enkeli -teoksessa
taiteilijaresidenssin oudot, paranormaalit ilmiöt luovat maagiset kulissit
minäkertojaa piinaavalle kysymykselle: Pitäisikö minun synnyttää lapsi?
Heti alkuun Taina Latvalan romaanin Torinon enkeli (Otava) päähenkilö, nelikymppinen kirjailija, tunnustaa: ”Minusta tuli äiti 24. joulukuuta vuonna 2019. Tuo odottamaton hetki koitti vähän ennen keskiyötä Torinon kaupungissa, kadulla nimeltä Via Montana”.
Ihan tavallisesta synnytyksestä ei kuitenkaan ole kyse. Äidin
ei tarvinnut tuskissaan punnertaa maailmaan limaista, veristä olentoa. Lapsi on
syntyessään jo viisivuotias, tummahiuksinen, valkomekkoinen tyttö. Hän vaeltelee
Torinon kujilla ja aukioilla vailla varjoa eikä tallennu kameroiden kuviin.
Latvala luo kiinnostavan kontrastin hyvän ja pahan voiman
kaupungin, Torinon, maagisen tunnelman ja päähenkilönsä arkisten pulmien ja
muistojen välille. Torinon enkelin
mystisistä elementeistä ja naisen valintojen pohdinnasta ei synny maagista
realismia vaan kiehtovaa vuoropuhelua.
Kertoja kaipaa irtiottoa Helsingin kuvioista ja on sitä
varten hankkinut itselleen jouluksi residenssipaikan Torinosta. Ero
pitkäaikaisesta avomiehestä, Samista, kaihertaa mielessä. Lopullisen niitin säröilevälle
liitolle löi pariskunnan erimielisyys lapsen hankinnasta. Sitä mukaa, kun Samin
vauvakuume tavoitteli taivaita, kertojan vauvapelko sai mitä rujoimpia muotoja hänen
painajaisissaan.
Latvala sanallistaa päähenkilönsä tunteita ja
mielenliikahduksia tunnistettavasti. Hänen notkea ja elävä kielensä tavoittaa
tämän kuvitelmat ja pelot rehellisesti: pelkään kahleita, lihomista, soseita ja
vellilautasia. Hän ei halua menettää vastuusta vapaata elämäänsä, liihottelua
diskopallojen välkkeessä eikä kohtaamisia Rytmin nurkkapöydässä.Taina Latvalan esikoisteos Arvostelukappale
voitti Kalevi Jäntin palkinnon.
Kuva: Tommi Tuomi
Latvalan kynästä syntyy tuttuun tyyliin myös raadollisen
hauskaa tekstiä. Päähenkilö pelkää, ”että
lopulta päätyisimme kipeään, repivään eroon ja minusta tulisi vuoroviikoittainen
yksinhuoltaja, jonka raskausarvista voisi toteuttaa inhorealistisen
valokuvasarjan Kiasmaan”.
Lapsentekoon tarvitaan (yleensä) seksiä. Sitä päähenkilö
ei kavahda. Päinvastoin. Torinon enkelin
sivuilla tuoksahtaa kiimaneste ja rivien välit kostuvat tuon tuosta. Kertojan ”virtuaaliset
soidinmenot” Pohjanmaalla asustavan Subaru-miehen (jolla ei ole edes
kirjastokorttia!) kanssa eivät tee hyvää hiipuvalle avoliitolle.
Kun lakeuksien mies tekstaa kertojan ansaitsevan ”piiskaa”
piikittelystään, tämä vaihtaa puhelimen dildoon. Hän tunnustaa, että ilman
fantasioita hänen seksielämänsä olisi paljon kapeampaa.
Päästäkseen huipulle kertoja tarvitsee jotain ”rajua”,
jota ei ikipäivinä haluaisi käytännössä toteuttaa: ”näissä fantasioissa ei ole mitään muuta vaaraa kuin sidotuksi tulemisen
riemu”. Latvalaa voisi teoksen rehellisten seksifantasioiden ansiosta pitää
raikkaana kevytversiona Charles
Bukowskista. Tiina Heiskan teos Fantasy of Violence.
Kun kertoja törmää Karl
Ove Knausgårdin nimeen residenssin vieraskirjassa, hän toteaa, ”miten Knausgårdin lauseitten yllä leijui viiltävä
vaaran tuntu”. Hän ihailee, miten taitavasti tämä kirjoissaan tavoittaa
tavallisen elämän turvattomuuden.
Entä jos nainen olisi kirjoittanut kuusiosaisen
kirjasarjan omasta elämästään? Olisiko kertojan kaltainen nuori nainen – kaiken
lisäksi blondi – ollut yhtä uskottava, vakavasti otettava? Tätä blondi
pohdiskelee yhdessä residenssin isännän Lorenzon kanssa, joka hurmaa kaikki
pelkällä parransängellään.
Keskelle näitä mietteitä lennähtää valkomekkoinen pikkutyttö,
tarinoiden äitiään etsivä astraalihahmo Bianca. Kertojasta tulee hetkeksi hänen
”äitinsä”. Moni residenssin asukas kertoo vieraskirjassa nähneensä hänet,
muttei ollut onnistunut tallentamaan häntä kamerallaan.
Yksityiskohta Tiina Heiskan teoksesta Cherries.
Kaupungin saasteinen ilma, residenssihuoneen painostava
tunnelma ja tytön arvaamaton käytös luovat Torinon
enkeliin knausgårdilaista selittämätöntä kauhua. Kertojan tilapäisesti
adoptoiman lapsen silmissä välähtää milloin viha, milloin niissä kimmeltää
rakkaus.
Torinon enkeli paljastuu jokeriksi, jonka varjopuolen
riiviön kynsisakset satuttavat. Kertoja etsii epätoivoissaan Uudesta testamentista neuvoja, miten
tytön kanssa tulisi menetellä. Raamatun
säkeet eivät kuitenkaan vastauksia tarjoa.
Lorenzo esittelee residenssivieraansa kirjakaupan
tilaisuudessa ja lukee hänen isästä ja tyttärestä kertovan novellinsa. Tunnelmallinen
tarina saa kuulijoiden silmät kostumaan. Joku yleisön joukosta tiedustelee
kirjailijalta, aikooko tämä itse jonain päivänä hankkia lapsia?
Residenssikirjailija vastaa miettineensä asiaa paljon.
Taina Latvalan kyydissä viihtyy, oltiinpa sitten
viettämässä venetsialaisia Pohjanmaan lakeuksilla tai kipuilemassa residenssissä
outojen harhojen piinaamassa Torinossa. Varjoton Biaca jää sen kujille harhailemaan
ja etsimään – äitiään.
Taina
Latvala: Torinon enkeli. Otava.
2021. 333 s.
Tiina Heiskan näyttely Qu’est ce que tu penses, Séverine? Mitä sinä ajattele Severiné? Galleria AMAssa 3.10. saakka.