Kirjatyttö kustannusmaailman aitiopaikalla
Kustantaja
Leena Majander-Reenpään muistelmissa Kirjatyttö
elämä ja työ nivoutuvat luontevasti. Tekijän ja näkijän intohimo tihkuu kirjan
sivuilta ja todistaa sanan ja rakkauden voimaa.
”It is all about passion!” (Jonas Bonnier)
Kun Leena Majander 23-vuotiaana vasta palkattuna yleisen kirjallisuuden markkinointiassistenttina astui sisään Otavan graniittilinnan ovesta, se oli alku taipaleelle, joka on jatkunut neljänkymmenen vuoden ajan. Hänen pitkälle uralleen on mahtunut niin menestystä kuin katkeria vastoinkäymisiä.
Näkijänä ja tekijänä monessa mukana olleena hän päätti
tehdä tutkimusretken omaan elämäänsä. Muistiinpanoista, päiväkirjoista ja
sähköposteista syntyi paitsi elämäkerta Kirjatyttö
(Siltala) samalla myös kiinnostavaa ja värikästä Suomen kirja-alan historiaa
1970-luvulta saakka. Kirjan alaotsikon mukaisesti: Kustantajaelämää.
Leena sai jo varhain näppituntumaa kirjalliseen maailmaan
jutellessaan lapsuudenperheen kesänaapurin Mika
Waltarin kanssa. Monenlaiset hilpeät anekdootit kirjatytön taipaleen
varrelta elävöittävät teosta alusta loppuun saakka.
Kustantajaansa Touko
Siltalaan Leena tutustui 9-vuotiaana samalla luokalla Kulosaaren yhteiskoulussa.
Kun koulu teki retken Kumpulan uimalaan, Leena huomasi unohtaneensa
pääsymaksurahat kotiin ja lainasi lantit Toukolta. Tulevalla kirjamaailman
vaikuttajalla oli jo tuolloin tyyli hallussa. ”Muista maksaa Touko-herralle! hän sanoi kevyesti kumartaen.”
Kirjatytön hiihtosunnuntai Laukkoskella 1964. Kuva: Taito Majander |
Kirjatyttö ei kaihda intiimejäkään paljastuksia; hän on rehellinen, mutta ei ilkeä eikä kostonhimoinen. Elämäkertaan sisältyy myös kohtauksia tekijän kahdesta avioliitosta. Niistä ensimmäinen sai alkunsa kirjallisten jatkojen jatkoilla toimittaja Pekka Tarkan poikamiesboksissa Katajanokalla.
Parisuhde yli kaksikymmentä vuotta vanhemman, kaksi
kertaa eronneen Tarkan kanssa järkytti Leenan vanhempia. ”Äiti: Että miun tyttärestäin tuli vanhan miehen huora!” Avioliitto
päättyi seitsemän vuotta myöhemmin Tarkan ennustuksen mukaisesti: ”Tämä kurssi tuo meille vielä avioeron!”.
Leena ja Antti kesällä 2020. Kuva: Anni Reenpää |
Kirjatytön pää kolahti lasikattoon, kun hänelle luvattu Otavan markkinapäällikön pesti yllättäen peruttiin. Hänen appensa, firman tuolloinen toimitusjohtaja Olli Reenpää totesi Metsästys ja kalastus -lehtensä takaa: ”Ei allekirjoittanutkaan ollut sinun iässäsi päällikkö. Sitä paitsi, sinä saatat haluta vielä toisen lapsen”.
Kirjatytön
johtopäätös, ”olin väärässä firmassa töissä”, sai hänet jatkamaan matkaa
toisaalle.
Monipuoliset tehtävät lennättivät kirjatyttöä eri puolille
maailmaa, ja tutuiksi tulivat monet kuuluisuudet Monica Lewinskystä ladakuskina toimineeseen Lennart Mereen, josta yhdeksän vuotta myöhemmin tuli Viron
presidentti.
Kirjasäätiön puheenjohtajana Majander-Reenpää toi esille kustannusmaailman
ajankohtaisia aiheita puhuessaan Finlandia-palkintojuhlissa. Monet kisan
voittajat ovat myös käyttäneet hyväkseen tilaisuutta omaan suunvuoroon ja
ladanneet täysillä mielipiteensä kulttuurin ja yhteiskunnan tilasta.
Näin tekivät muun muassa Pentti Holappa: ”kulttuuritoimittaja
peittää henkevyyden vajeen ilkeyksillä”, ja Laura Lindstedt: ”maan
hallitus harjoittaa huiputusta, sumutusta, kulutusta ja kuristusta”.
Kyllä kirjatyttökin osaa olla napakka. Häntä harmitti,
miten vakiintuneet suurkustantajat leimattiin läpikaupallisiksi samalla kun pienkustantamoja
ihailtiin sokeasti. ”Art Housen
kustannusohjelmaa kehuttiin päivälehdessä tinkimättömän linjakkaaksi – Parhaat hampurilaiset
ja Suuri kastikekirja olivat tarpeellisia myyntikirjoja sielläkin. Paavo Haavikon karisma ja myyttinen
nerous muuttivat burgerit ja soosit puhtaaksi runoudeksi.”
Kustannusmaailmassa vain muutos on pysyvää. Niinpä kirjatyttö
astuu uudelleen Otavan palvelukseen vuonna 2008, tällä kertaa
kustannusjohtajana. Piiri pieni pyörii, ja perheoopperan juonenkäänteet yllättävät
jälleen. Parinkymmenen vuoden menestyksekkään työrupeaman jälkeen Majander-Reenpää
kuulee olevansa” troublemaker, jonka saaminen ulos firmasta puhdistaisi
ilman”.
Kun vuorineuvos tämän lisäksi jälleen opastaa: ”Sinun asemasi yhtiössä on olla omistajan
vaimo ja toimit siinä ominaisuudessa”, kirjatyttö vetää jo tutuksi tulleen
johtopäätöksen: ”Olin totisesti väärässä
firmassa töissä”.
Ilta-Sanomat, 15.3.2011 |
Kun ihminen menettää työnsä, johon on intohimoisesti sitoutunut, hänen elämästään putoaa kantava perusta, ja arvottomuuden tunne valtaa mielen. Näin kävi myös kirjatytölle, joka tilittää työttömän tuntojaan:
”Istun Espan puistossa penkillä vailla
paikkaa mihin mennä ja puristan kassia rintaani vasten. Tunnen olevani yksi
kaupungilla harhailevista avohoitopotilaista”. Majander-Reenpään hyvä
ystävä Jörn Donner, jolle
näppäimistö loi turvallisuuden tunnetta, on tiivistänyt olemassaolonsa
oikeutuksen osuvasti: ”kirjoitan, siis olen”.
Monia luottamustoimia hoitavan kirjatytön ei tarvinnut
kauaa ajelehtia vailla virkaa, sillä hänet kaapattiin Bonnierin strategiseksi
neuvonantajaksi ja pian sen omistaman WSOY:n kustantajaksi vuonna 2011.
1980-luvun kirja-alan kultaiset vuodet ovat tässä
vaiheessa vain muisto, kun kirjamyynnin laskeva suunta jyrkkenee. Kirjasta on
tullut ”lukutuote”, jonka on kilpailtava yleisön ajasta ja rahasta yhä
monimuotoisemmaksi muuttuvassa digiympäristössä. Ääni- ja e-kirjat onneksi loiventavat
alamäkeä.
Aina pitelemätön Jörn Donner ei ole huolissaan WSOY:n
siirtymisestä Bonnierille. Tiedotustilaisuudessa hän pamauttaa siekailematta mielipiteensä,
jonka mukaan kustatamon viime vuosien alamäki johtui ”kirjailijoista, jotka sekoittivat päiväkodin ja kustantamon roolit
keskenään”.
Kirjatyttö aloitti 15-vuotiaana lukiolaisena kirja-alalla Kallion Kirjakeskuksen kesä- myyjänä. Kuva: Anni Reenpää |
Kirjatytöllä ei ole helppoa uudessakaan työympäristössä.
Voiko tämä olla totta?! Digipalvelujen asiantuntija Tomas Franzén ei kenties ollut sopivin mies konsernijohtajaksi. ”Ensivisiitillään WSOY:ssä Franzén muistutti
Google Translate -ohjelman pian
hoitavan kirjallisuuden kääntämisen, mikä parantaisi suomennetun kirjallisuuden
katetta.”
Siltalan syyspressissä Leena Majander-Reenpää totesi,
ettei ole kirjailija. Olen eri mieltä. Kyllä hänessä ainakin aineksia alalle
on, sillä luen Kirjatyttöä kuin
koukuttavaa romaania. Kirjoittajan elävä kieli, kiinnostavat henkilökuvat,
kohtausten ja tilanteiden yksityiskohdat sekä draaman kaari vetävät lukijan imuunsa
kirjamaailman pyörteisiin.
Leena Majander-Reenpäälle hyvä suomen kieli on arvo, jota käännösohjelmat eivät korvaa. ”Identiteetti syntyy lukemisen kautta”.
Samaa
mieltä on Hannu Mäkelä, joka teoksessaan
Lukemisen ilo kirjoittaa, että
joskus hänelle riittää pelkkä kirjan fyysinen läsnäolo, sillä se ”luo tunteen siitä, että maailma on
paikallaan ja kirjojen vuosien myötä rakentama ja muodostama minuuteni yhä
edelleen koossa”.
Leena Majander-Reenpää: Kirjatyttö – Kustantajaelämää.
Siltala, 2021. 495 s.