Elämän merkitystä etsimässä
Pirkko
Saision Finlandia-ehdokasromaani Passio
vie hurjaan pyöritykseen 1400-luvun Firenzestä 1950-luvun Helsinkiin.
Vaelluksen punaisena lankana kiemurtelee hyvän ja pahan tiedon puu. Koru, jolla
on valta muuttaa kantajansa elämä.
”Ihminen, jonka
ei koskaan ollut pakko elää toisena, kuolee maailman syvyyttä tuntematta.”
Ruhtinatar Vasari ei kuitenkaan uhraa tulelle arvokasta riipustaan,
kultaista hyvän ja pahan tiedon puuta. Jalokivin koristellun puun ympärillä
korussa kiemurtelee timanttisilmäinen kaksikielinen käärme. Se näytti rubiinikieltään kaikille, jotka
pysähtyivät katsomaan tätä ällistyttävää luomusta.
Näin alkaa muotoaan muuttavan korun matka haltijalta
seuraavalle historian vankkurien vieriessä. Vuosisatojen vaihtuessa valtakuntien
rajoja vedetään uudelleen, vallankumoukset seuraavat toisiaan, ja hallitsijat
nousevat valtaistuimille kunnes heidät mestataan. Ihmiset sinnittelevät kuka
mitenkin väistämättömän kohtalonsa edessä.
Pirkko
Saision idea kuljettaa korua punaisena lankana, joka kytkee Passion episodit toisiinsa, toimii oivallisesti. Tarinan uskomattomien
ja yllättävien käänteiden lumoissa odotin malttamattomana, milloin ja missä
muodossa kulta ja kimaltavat kivet jälleen ilmestyvät luotsaamaan Passion ihmiskohtaloita.
Romaanin monilukuinen henkilökaarti sukkuloi korun
saattelemana halki mullistusten kourissa kärvistelevän Euroopan. Kirjan lukujen
nimet kertovat, missä kulloinkin mennään: Firenze, Venetsia, Wien, Krakova,
Goluboje Selo (Vaaleansininen Kylä), Haapsalu, Solovetsk ja viimein Helsinki.
Saisio, pitelemätön tarinankertoja ja tinkimätön
ihmismielen tulkki, rakentaa henkilöhahmoistaan monitasoisia, ristiriitaisia
ihmisiä. Vaikka heidän tekonsa eivät monesti kestä päivänvaloa, ymmärrän heidän
motiivejaan. Tällaisia me raadolliset ihmiset olemme: vallanhimoisia, ahneita,
kateellisia ja kaunaisia, mutta myös rakastavia, lempeitä ja avuliaita.
Koukuttavan tarinan, kulttuurihistorian ja kiinnostavien
henkilöhahmojen lomaan Saisio on upottanut filosofista pohdintaa. Monet Passion ihmiset etsivät. Mitä? Sitä
monikaan ei tiedä. Kenties rakkautta, sielunrauhaa, merkitystä elämälleen, vastausta
kysymykseen mistä me tulemme, keitä olemme, mikä meitä kuoleman jälkeen odottaa?
Entä mikä on sielu?
Marsalkka Grigoriin epätoivoisesti rakastunut diakoni Andrei
kysyy itseltään: Miksi minä en osaa elää? Hän hapuilee kohti näkymätöntä
maailmaa, joka on hänelle paljon todellisempi kuin näkyvä. Taidemaalari Jaan
Haamer tekee saman taiteensa keinoin. Kreivi von Weisburgin sanoin: ”Te
maalaatte asioita, joita ei ole olemassa, mutta jotka silti ovat totta”. ”Se on
taiteen tehtävä”, toteaa taiteilija ykskantaan.
Theotokos ikoni Vardziasta, Georgiasta |
Vihdoin lähestytään kirjailijan kotikulmia, Helsingin Kruununhakaa.
Charles Baudelairin runoista
innostunut, yliopistossa opiskeleva Yrjö osoittaa kihlatulleen Lindalle naisen
ikiaikaisen paikan: Minä otan vastuun
pois isältäsi, ja vallan myös, sinulla ei ole mitään pelättävää.
Saision elävät kielikuvat luovat Yrjön sanoille osuvan
tunnelman: Auki jätetyn ikkunan edessä
värisi verho kuin viluissaan, mahapiironki turposi hämärässä, ja suoraselkäiset
tuolit, joilla istujia oli vuosi vuodelta yhä vähemmän, näyttivät hylättyinäkin
kopeilta.
Konservatiivinen elämä ei ole Lindaa varten. Hänen
verensä vetää vallankumouksen pyörteisiin, luomaan työläisten joukoissa
oikeudenmukaisempaa maailmaa. Hän suunnittelee pelastavansa maalauksen esiripun
kultaisella kyyneleellä vossikkakuskin Suomenlinnan vankileiriltä. Lopuilla
pisaroilla hän ostaisi itselleen uuden elämän.
Vankileirien saaristossa, Solovetskin ojennusleirillä,
Linda oppii, ettei elämässä aina käy niin kuin on suunnitellut. Elämän syvyys
tulee hänelle tutuksi, kun todellisuus paljastaa monimuotoiset kasvonsa.
Pirkko Saisio voitti Finlandia-palkinnon Punaisella erokirjalla vuonna 2004. Kuva: Laura Malmivaara |
Ennen kuin kultaisista pisaroista sommiteltu esirippu viimein laskeutuu Passion eteen, hyvän ja pahan tiedon puu näyttäytyy vielä kerran. Se välähtää Tšehovin Kolmen sisaren Mašan kultaisena etuhampaana Eino Leinon patsaalla vuonna 1955.
Pirkko Saision ilmeikäs kieli ja elävä kerronta tempaavat Passion pyörteisiin heti ensimmäisiltä sivuilta. Kun yli seitsemänsataasivuinen romaani päättyy, minusta tuntuu kuin se olisi jäänyt kesken. Passiosta jää pitkä, täyteläinen jälkimaku.
Pirkko
Saisio: Passio. Siltala,
2021. 732 s.