Jalat savessa, pää pilvissä
Pirkko Koskenkylä on toimittanut äitinsä
rakastetulleen lähettämistä sota-ajan kirjeistä koskettavan teoksen Tule käymään kanssani kahden. Viestit
kotirintamalta sotatantereille kertovat arjen askareista ja suuresta
rakkaudesta.
Aamuin, päivin,
iltaisin mä sua muistelen ja vielä unten maillakin mä sua kaipailen.
Pirkko Koskenkylän monipuolinen kirjallinen tuotanto koostuu peräti tusinasta teoksesta. Kun hän vuosi sitten oli perinteiseen tapaansa esittelemässä uusinta kirjaansa Vain muutos on pysyvää Vihdin vanhanajan markkinoilla, hän koki elämänsä yllätyksen.
Häntä lähestyi päättäväisin askelin tuntematon nainen,
joka ykskantaan totesi:” Minun isäni ja sinun äitisi olivat kihloissa sodan aikana”.
Naisella oli sylissään narulla sidottu paksu kirjenippu, jonka hän ojensi
Pirkolle lausuen: ”Näissä kirjeissä puhuu äitisi ääni, ne kuuluvat sinulle”.
Pirkolla ei ollut juuri muistoja äidistään Kyllikistä, sillä hän oli ollut
kolmivuotias tämän kuollessa. ”Kukaan ei ollut enää kertomassa äidistä, joten
koin, että kirjeet olivat lahja 80 vuoden takaa”, kirjailija kertoi teoksensa Tule käymään kanssani kahden (Airut
Kustannus) julkistamistilaisuudessa Hilkka
Kotkamaan haastattelemana.
Pirkkoa pelotti, millainen äiti kauniista piirongin
päällä sijaitsevasta valokuvasta kirjeiden valossa paljastuisi. Hänellä oli jo
valmiina sata liuskaa toista teosta varten, mutta äitinsä kirjeet luettuaan hän
koki samanlaista sisäistä pakkoa kirjoittaa niistä kuin Kyllikki niitä kirjoittaessaan.
Kyllikin ensimmäinen kirje salskealle naapurinpojalle
Eerolle on päivätty 27.11.1940. Toukokuussa 1941 Eero joutui rintamalle, ja
tiivis kirjeenvaihto alkoi. Kyllikki oli parikymppinen, korviaan myöten
rakastunut pientilan tytär, joka tunnettiin ”hyvänä työihmisenä”.
Tuohon aikaan elettiin kirjeitä kirjoittamalla ja niitä odottamalla. Viestit olivat elämänlanka, joka piti toivoa yllä. Sotilaat eivät kirjeissään rintaman kauheuksia kuvailleet, toisaalta kotirintamalta viestittiin, että kaikki sujuu kotopuolessa hyvin, vaikka sankarivainajia haudattiin viikottain.
Miesten taistellessa rintamalla naisten oli hoidettava
heidänkin työnsä. Kun syksyn juurikkaat oli saatu nostettua saviselta pellolta,
ne oli kuljetettava juna-asemalle. Hevosia oli hommaa varten kolme, mutta
miehiä vain kaksi. Kyllikki ei epäröinyt tarttua ohjaksiin: Minusta täytyy tehdä kolmas mies. Ei muuta
kuin pitkät housut jalkaan ja matkaan.
Kirjeiden kirjoittamiselle jäi aikaa vasta töiden jälkeen
iltamyöhällä. Kyllikki kuvailee olosuhteita rakastetulleen: Ei minun tahdo tulla kirjoittamisesta nyt
yhtään mitään, kun kaupungin puoli on aina yhtenä tulimerenä ja
karpiidilamppukin sammui juuri. Nyt kirjoitan ihan kuun valossa.
Kyllikin Eerolle lähettämiä kirjeitä löytyi tämän
kuoleman jälkeen 114 kappaletta repusta, jonka hän oli piilottanut komeron
hyllylle. Pirkko toteaa, etteivät kaikki kirjeet varmaan ole säilyneet: ”Osa ei
ole löytänyt perille, ja osan Eero on saattanut suutuspäissään hävittää”.
Kirjailija kertoo teoksessa myös omasta elämästään, jonka
kolhuista ja vastoinkäymisistä hän löytää yhtymäkohtia Kyllikin vaiheisiin. Hän
pohtii vastauksia kirjeiden jättämiin aukkoihin ja niiden herättämiin
kysymyksiin sekä täydentää tarinaa aikalaiskertomuksilla. Näin hän maalaa
elävää kuvaa tuon ajan ihmisten elämästä ja tunteista:
Tää maailma on
niin sekasin, ettei sitä oikeen tahro edes ymmärtää. Voi, voi kun tämä sota
vaan loppuis. Koko ajan saa peljätä, kuka sieltä jostain seuraavaksi tulee
puises lootas.
On järkyttävää, että Euroopassa tänäkin päivänä soditaan.
Venäjän raakalaismaisesta kansanmurhasta Ukrainassa ei nyt kerrota kirjeissä,
vaan tekstiviesteissä, ja sodan kauhuja voi seurata iltauutisten suorista
lähetyksistä kotisohvalta.
Sodasta huolimatta nuorenparin rakkaus kukoistaa, vaikka
ryppyjä rakkauteen alkaakin ilmaantua. Kumpainenkin on ehdoton ja
herkkätunteinen, eikä mustasukkaisuudelta ja väärinkäsityksiltä vältytä. Kun
kuprut on taas kerran sovittu, pariskunta ostaa kihlat ja alkaa suunnitella
juhannushäitä kesäksi 1943.Pirkko Koskenkylä esittelee teostaan
Suomalaisen kirjakaupan tilaisuudessa.
Kyllikin elämän päämäärä, muiden maalaistyttöjen tavoin, oli
päästä naimisiin ja emännöimään omaan taloon. Nyt hänen toiveensa oli
toteutumassa. Harvoin elämässä kuitenkaan käy niin kuin toivoisimme.
Kyllikin ja Eeron rakkaustarina kesti melkein koko sodan
ajan, lähes viisi vuotta, kunnes kirjeiden tulo loppui kuin veitsellä leikaten
viimeiseen kirjeeseen 19.1.1944. Miksi? Sitä voimme vain arvuutella, mutta
Pirkko esittää kirjassaan uskottavan selityksen.
Teoksensa lopussa Pirkko summaa kirjeitten antia: Tämä Kyllikin ”äänellä” ja kauniilla
käsialalla kerrottu matka opetti minut tuntemaan ja ymmärtämään vähän paremmin
myös itseäni. Miksi olen sellainen kuin olen?
Hilkan haastattelussa Pirkko kertoi saaneensa elää myös
nuorena kuolleen äitinsä Kyllikin puolesta. Kaunis kuva kammarin lipaston
päällä oli muuttunut lihaa ja verta olevaksi vahvasti tuntevaksi ihmiseksi. ”Olen
vihdoin saanut itselleni kauan kaipaamani äidin”, hymyilee Pirkko Koskenkylä.
Pirkko Koskenkylä: Tule käymään kanssani kahden. Airut Kustannus. 2022. 278 s.