Aurinko loistaa lyttääntyneestä tinatuopista
Aki Ollikainen on jälleen kirjoittanut
suuren pienen romaanin. Kristuksen toinen
tuleminen sulkee sisäänsä koko näkyvän maailman ja pyrkii lyyrisellä
kielellään sen tuolle puolen.
Mikä on, on katoava. Mikä on kerran ollut, on aina oleva.
Aki Ollikaisella on taito tiivistää, maalata komeita näkyjä muutamalla lauseella. Tämän hän tekee myös neljännessä hienossa romaanissaan Kristuksen toinen tuleminen. Se alkaa kauniilla kuvalla, riemulla, kun kevättulvan vesimassat laulavat ylistyslaulua alati eteenpäin virtaavalle voimalle, veden ikuiselle kiertokululle.
Euroopassa kuohuu vuonna 2013, niinpä nuori
laulajapariskunta Aarne ja Ida ovat lähteneet kaupungin levottomuutta karkuun
maaseutukiertueelle.”Ei meitä saa erilleen edes kuolema”, Ida huutaa Aarnen
korvaan kosken kuohun yli.
Aarnen keuhkoista purkautuva verenpunaisen kosken
kuohahdus sen kuitenkin tekee. Keuhkotuberkuloosia sairastava Aarne passitetaan
keuhkotautiparantolaan. Myöhemmin hän kertoo Idan valinnasta nuorelle
kohtalotoverilleen Gasellille: Häneltä
minä kuolin, kun taudin sain.
Kuolema kulkee tästedes Aarnen kintereillä monenlaisessa
ilmiasussa. Sinnikkäimmin sen viestiä kuljettaa kirjankannen hiilenmusta suuri
lintu, palokärki, päälaki kuin
veriysköksellä pyyhitty. Samoin kuin Ollikaisen edellisessä teoksessa Pastoraalissa tässäkin luonto
elää kertomuksessa vahvasti mukana, ja monenlaiset mystiset elementit ja enteet
säestävät tarinan kulkua.
Parantolassa Aarnella on aikaa pohtia eksistentiaalisia ongelmia.
Kysymykseen, missä elämän korkeaveisu kirkkaimmin soi? hän vastaa: kaikissa
sairaissa, joissa kituliaat liekit kieltäytyvät sammumasta ankarimpaankin
tuulenpuuskaan. Tämän hän kokee ihan konkreettisesti taikavuorellaan.
Samoilla linjoilla liikkuvat myös parantolan viisaan
ylilääkäri Behrensin ajatukset. Hän käyttää opetusvälineenä kolhiutunutta
tinatuoppia, jonka kylki heijastaa auringon valoa. ”Tahdotko
sinä nyt sanoa, että minä olen tällainen rattaan alle jäänyt tina-astia?” Aarne
kysyi. Behrens nyökkäsi ja jatkoi: ”Silti sinustakin voi heijastua koko
auringon kirkkaus.” Aki Ollikaisen kuvasi Laura Malmivaara.
Kristuksen toinen tuleminen perustuu paljolti elävien henkilöhahmojen jutusteluihin. Sen lyhyet luvut ovat kuin näytelmän kohtauksia. Jotkut niistä ovat niin pakahduttavan sydäntäsärkeviä, etten niitä Nälkävuoden tavoin silmät kuivina kyennyt lukemaan.
Ollikainen onkin inhimillisten tunteiden armoitettu
tulkki. Tämän lisäksi hänen elävää tekstiään lukee kaikilla aisteilla, sen
näkee, kuulee ja tuntee. Kun aurinko vaipuu vuorten taakse, se jättää jälkeensä
oudon sinihehkuisen kajon hangen pintaan.
Vai liekö tuo valo tullut jostain syvältä maan povesta. Se leijui pakkasilmassa
kuin sävelten kaiku sinfonian jo päätyttyä ja soitinten vaiettua.
Keuhkotuberkuloosi vei Aarnelta äänen ja sen myötä
musiikin. Nyt hän pyytää taitavaksi maalariksi osoittautunutta Gasellia tuomaan
sen takaisin: ”Maalaa minulle maisema,
jonka näet kun suljet silmäsi. Niin kuin yrittäisit vangita kankaalle säveltä.”
Teoksessa risteilee kaksi tarinalinjaa. Toisessa
seurataan Aarnen taivalta, toisaalla syrjäisen pohjoisen kylän elämänmenoa.
Siellä talollinen ja saarnamies Kustaa Anttola jyrisee väkevää Herran sanaa,
kun pirtin ruudun taakse ilmestyy kaitakasvoinen, parrakas mies. Aurinko luo
liekehtivän kruunun hahmon pään ympärille.
Näin sai Kristus lihallisen muodon lempeässä,
vajaamielisessä joutomies Viljaamissa. Tämä tiesi olevansa yhtä luomakunnan
kanssa, sillä hän oli linnuissa,
tuulessa, kanervien tuoksussa. Vain typerykset näkivät hänet ihmis-Viljaamina.Yksityiskohta Jami Hynysen maalauksesta
Nothing is real.
Tarinat kohtaavat toisensa pohjoisessa, jonne Aarne on
lähetetty valvomaan Keisarikunnan sotatarvikekuljetuksia Jäämeren rannalle. Huoltoreitin
jylhät maisemat lumoavat kulkijan. Meren suunnaton autius saa hänet
mietteliääksi.
Jumalan
ymmärtäminen vaatii tällaisen maiseman, Aarne ajatteli kuunnellessaan aaltojen
paiskautumista loputtomasta pimeydestä vasten rantakalliota.
Kun hurmahenkinen saarnamies Kustaa Anttola näkee lihallistuneen
Kristuksen kahtena, alkaa marssi pitkospuita pitkin nevalle. Kristuksen toinen
tuleminen johtaa viimein hurjaan Danse Macabreen kurkisuolla. Sen päätyttyä
tupasvillojen valkoiset latvukset jäävät hiljaa huojumaan leppeissä
tuulenpuuskissa.
Aki
Ollikainen: Kristuksen toinen
tuleminen. Siltala. 2022. 158 s.
Jami Hynysen näyttely Dimensions Galleria G12:ssä 10.11. saakka.