Parodian tuolla puolen
Harry
Salmenniemi -niminen romaanihenkilö etsii paikkaansa maailmassa. Hänen
havainnoistaan, mielensä ailahteluista ja muistoistaan syntyy luonnos itseään
alati kyseenalaistavasta ihmisestä ja kirjailijasta, jolle kirjoittaminen on
välttämättömyys. Omaperäinen Varjotajunta
pureutuu tinkimättä mieleen ja kieleen.
Taas ajattelen
tajuntaa, varjoa.
Syödessään kimchiä, joka ei maistu miltään: Hän ajatteli: Maistan entistä tarkemmin sen, ettei annoksessa ole mitään. Ruoan sisällä on tyhjää. Partikkelien välissä kaikki ammottaa tyhjänä ja epämääräisenä.
Ulkoisen tyhjyyden ja tapahtumattomuuden
korvaa hänen mielensä kuohunta. Kirjailija kokee olevansa liian analyyttinen,
ajattelevansa liikaa.
Kaiken lisäksi hän tunnustaa ajattelevansa aivan vääränlaisia ajatuksia. Järkevillä tuumailuilla voisi ansaita rahaa. Minun ajatuksillani saattaa korkeintaan vähän taiteilla.
Autofiktiolla leikittelevän teoksen Harry Salmenniemellä
tuntuu olevan joitain yhteisiä faktoja todellisen, runoilijana ja novellistina
kunnostautuneen Harry Salmenniemen
kanssa.
Varjotajunnassa, hänen ensimmäisessä
romaanissaan, kertojan lyhyet, lakoniset argumentit sumentavat ja kumoavat
toisensa: Intuitio ja usko ovat
kuvottavia sanoja. Niiden varassa täytyy jatkaa. Hänen suhteensa
kirjoittamiseen sisältää myös ristiriidan:
Hänen työnsä oli
niin kevyttä ja kiinnostavaa, että hän tunsi säännöllisesti musertuvansa sen
alle. Tämänkaltaiset ajatuskiepit imevät lukijan mukaan alkuun oudohkolta tuntuneeseen
tekstiin.
Harry Salmenniemi on aiemmin julkaissut seitsemä runoteosta ja neljä novellikoko- elmaa. Kuva: Mikko Vähäniitty |
Tämän lisäksi haastattelut pelottavat ja aiheuttavat
kirjailijassa ahdistusta. Hän pelkää, ettei hänellä ole mitään järjellistä
sanottavaa tai vielä pahempaa, että hän saa suustaan ulos vain häpeällisiä
möläytyksiä. Lopulta haastattelut ajautuvat turhauttavaan höpinään esimerkiksi
toksisesta maskuliinisuudesta.
Haastattelijan huomautus, että hän hyppää kirjaa lukiessaan tylsältä tuntuvien kohtien yli hämmentää kirjailijaa. Niin kyllä minuakin. Tähän yhdyn täydestä sydämestäni: Ei kirjoissa voi hypätä kohtia yli. Lukeminen on katumusharjoitusta. Se on eräs ratkaisu olemassaoloon.
Jos kertoja ei anna armoa itselleen (hän elätti itsensä kaupallistamalla harhojaan), hän ei sitä suo
muillekaan: Kirjailijat ja kirjallisen
kentän toimijat ovat lannistavia, ja he
saavat minut vedettyä kanssaan täsmälleen yhtä synkkään epätoivoon. Silti
modernistien selän takaa vihdoin nouseva kokeellinen kirjallisuus piristää.
Jälleen teesi ja sen antiteesi sparraavat toisiaan.
Nykymenon terävä ajankuva ei meitä imartele. Minä joudun olemaan ihmisten puolesta
jatkuvasti pahoillani, kirjailija tunnustaa. Hän ei omista älykännykkää, eikä esiinny edes
salanimellä Facebookissa eikä Twitterissä, joten hän ei oikeastaan ole
olemassa.
Epätoivo ja ahdistus vaanivat alati kertojan tajunnan varjona.
Istuessaan Mall of Triplan huojuvan sienirakennelman
kahviossa edes japanilaisen modernistin Ozamu
Dazain teoksen Ei enää ihminen lukeminen
ei lohduta kuten yleensä. Tunnelma sienen kahvilassa tuo mieleen Christer Kihlmanin romaanin Tuuliajolla tappion maisemissa. Tosin
sen epätoivo oli melankolisempaa.
Varjotajunnan kolikko kierähtää
jälleen toiselle kyljelleen, sillä paljastuu, että vaimon rakkaus ja
”pehmeäreisisen” taaperon jokeltelu ja puuhailut tuovat onnea. Perhe ja vastuu
sen hyvinvoinnista ovat karkottaneet aiemmin tajunnan reunoilla väijyneet
itsemurha-ajatukset mielen periferiaan. Kun tarina näin kiertyy kohti loppuaan,
se pehmenee ja yltää parodian tuolle puolen.
Tavallisesti ajatuksia herättävä kirja upottaa minut oman
mieleni syövereihin. Varjotajuntaa
lukiessani kävi päinvastoin. Solahdin päähenkilön nahkoihin ja liu’uin kuin
huomaamatta hänen tajuntaansa, jonka varjoa Salmenniemi taitavasti kirjassaan
tavoittelee.
Harry
Salmenniemi: Varjotajunta. Siltala, 2023. 246 s.