Enkelten kaupungin monet kasvot
Aino
Frilanderin esikoisteoksessa Los Angeles
-esseet ikoninen kaupunki lumoaa kirjoittajan, joka haluaa ottaa sen
haltuunsa niin historian kuin nykypäivän kautta. Esseistä aukenee todentuntuinen
kuva suurkaupungista, jolle mikään inhimillinen ei ole vierasta.
Vaatii tietynlaista puhdasta sisäistä onnea olla onnellinen Los
Angelesissa, valita tämä kaupunki ja olla onnellinen täällä. Eve Babitz
Heti Los Angeles -esseidensä (Kosmos) ensimmäisessä kappaleessa Aino Frilander tunnustaa kateellisena, että olisi halunnut elää losangelilaisen nuoruuden. Mutta ei millaista hyvänsä vaan sellaisen, jota taiteellisiin boheemipiireihin syntynyt kirjailija, juoruilija ja heitukka Eve Babitz eli.
Hän kirjoitti
salaviisaita kertomuksia, jotka välittävät 1960- ja 1970-lukujen Hollywoodin
tuoksun ja hedonismin ja paheet. Babitzin kirjoja ei juuri luettu, ja parhaiten hänet tunnetaankin
valokuvasta, jossa hän parikymppisenä pelaa ilkialastomana shakkia Marcel Duchampin kanssa.
Kerrotaan, että nuori Harrison Ford välitti Evelle huumeita, ja että hänen sängyssään
peuhasi joukoittain kuuluisuuksia Jim
Morrisonista Annie Leiboviziin.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten La la Landissa tarpeeksi ei juuri koskaan
ole riittävästi, sillä siellä kaikki tuppaa menemään överiksi.
Esseessä Eve vs. Joan
älykkökirjailija Joan Didion synkistää
Babitzin luomaa kuvaa samppanjaa siemailevien kauniiden ja kuuluisten ihmisten elämästä
unelmien kaupungissa. Didionille L.A. oli henkinen joutomaa, jota riivasivat
maajäristykset, maastopalot ja moottoripyöräjengit, ja jossa ”kaikki ovat
saaneet liikaa aurinkoa, barbituraatteja ja kuuluisuutta”.
Eve ja Joan liikkuivat samoissa piireissä, mutta heidän käsityksensä
Enkelten kaupungista eivät voisi olla kauempana toisistaan. Kenties tämä johtui
siitä, että monikasvoinen Los Angeles on eräänlainen mielentila, joka
näyttäytyy sellaisena kuin sen haluaa ottaa vastaan.
Frilander kirjoittaa elävästi ja eläytyen kaupungista,
johon hän on ilmiselvästi ihastunut. Hän uppoutuu Los Angelesin historiaan
ihmisten ja kirjojen kautta ja haluaa ottaa sen omakseen myös kävelemällä. Aikamoinen
haaste kaupungissa, joka ei ymmärrä jalkakäytävien päälle, koska kaikki
kuitenkin ajavat autoilla.
Aino Frilander on helsinkiläinen kirjai- lija ja toimittaja. Kuva: Meri Björn |
Ei, jos Losissa haluaa siirtyä paikasta toiseen, on
huristeltava pitkin loputtomia 8-kaistaisia moottoriteiden silmukoita.
Frilanderkin hyppää auton rattiin ja suuntaa Nevadan autiomaahan etsimään häntä
kiehtovaa ”viivaa maiseman halki”, Michael
Heizerin maataideteosta Double
Negative.
Autiomaan valo ja värit lumoavat matkalaisen. Loputtomassa
tyhjyydessä vaanii kuitenkin vaara: kukaan ei ole auttamassa, jos jotain
sattuu. Hiekka-aavikolla ei näe ihmisiä, eikä sieltä löydy puhelimelle kenttää.
Kyltit varoittavat, että seuraavalle bensa-asemalle on kymmenien mailien matka.
Sinne tänne viittilöivät Joshua Tree -kaktukset ja tuulen
paimentamat vierivät pallopensaat ainoana seuranaan Frilanderin matka jatkuu
kohti alati karkaavaa horisonttia. Jännitys tiivistyy, kun auton merkkivalo
varoittaa tyhjenevästä takarenkaasta…
Kun Double Negative
– Heizerin ja kumppaneiden kaivinkoneilla kaivertama pitkä ja syvä halkeama pöytävuorella
– viimein löytyy, se tuottaa hienoisen pettymyksen. Valokuvat olivat antaneet teoksesta
liian houkuttelevan kuvan. Sitä paitsi luonto oli jo alkanut ottaa teosta haltuunsa,
sen reunat olivat murentuneet ja sen pohjalla kukkivat villiyrtit.
David Hockney: Taiteilijan muotokuva, akryyli, 1971 |
Suopea ilmasto luo puitteet Losin elämänmenon kehollisuudelle. Babizin mukaan: Ihmiset, joilla oli aivot menivät New Yorkiin, ja ihmiset, joilla oli kasvot, tulivat länteen. Venicen Muscle Beachilla steroideja pullistelevat lihaskimput pumppaavat rautaa, toisaalla vähäpukeiset wannabeet kilistelevät jääkahvejaan terasseilla.
Balettia ja tanssia pitkään harrastanut Frilander ajautuu
vääränlaiselle salille lihaskuntorääkkiin ja vetäyty sieltä nuolemaan haavojaan
Koreatownin kylpylöiden hellään huomaan. Pandemian lockdownin yksinäisyyttä
hänen pienessä yksiössään helpottaa Berliinistä Zoomin välityksellä lähetetty improvisoitu
yhteistanssi.
Esseessä Koskeeko
tämä minuakin astutaan miinakentälle. Siinä mennään iholle, jossa värillä
on väliä. Minäkin pyydän Frilanderin tavoin anteeksi, jos käytän loukkaavia
sanoja tai ilmaisuja. Frilander on Miamissa tutustunut karibialaisamerikkalaiseen
R:ään, josta tulee hänen kumppaninsa ja lapsensa isä.
Rodney
Kingin ja George Floydin murhien sekä
Black Lives Matter -liikeen myötä rotukysymys saattaa milloin tahansa leimahtaa
mielenosoituksiksi. Kahden erivärisen ihmisen parisuhteeseenkin rasismi luo
jännitettä.
Tuntuu, että
saatan koska vain sanoa jotain typerää. Kuvittelen, miten R:n ilme muuttuu, ja
se on siinä: hän lakkaa rakastamasta minua. Tämä epämukavuuden kanssa täytyy
oppia elämään.
Kahvila iltahämärässä Lincoln bulevardilla. Kuva: Carey More |
Tuloerojen ja eriarvoisuuden räikeys sattuu silmiin Los Angelesissa. Silti epätodellisen neonvärisenä laskeva aurinko Santa Monican rannalla valaa hunajaista valoaan niin Jaguaarissaan lekottelevan miljonäärin kuin sen ohitse ostoskärryään työntelevän kodittoman ylle.
Suurta maanjäristystä (San Andreas Fault -mannerlaattojen
törmäystä) odotellessaan Enkelten kaupunki jatkaa nuorallatanssiaan Tyynen valtameren
huokaillessa sen kupeilla, ja Santa Anan kuumien, hulluksi tekevien tuulten puhkuessa
sen niskaan aavikolta.
Annetaan Los Angelesin rakastajattarelle Eve Babitzille viimeinen
puheenvuoro, johon Aino Frilander varmaan yhtyy:
Paikka kuuluu
ikuisesti sille, joka ottaa sen rajuimmin omakseen, muistaa sen
pakkomielteisimmin, repäisee sen itsestään, muokkaa sitä, muodostaa sen,
rakastaa sitä niin radikaalisti, että hän tekee siitä itsensä näköisen.
Aino Frilander: Los Angeles -esseet. Kosmos, 2023. 167 s.