Petoksen jälkeen …?
Miten
kursia kokoon elämänsä sirpaleet, kun yksi tekstiviesti romutti entisen ihmis-
ja maailmankuvan? Satu Taskinen kuvaa identiteetin jälleenrakennustyötä romaanin
perinteistä muotoa uhmaavassa teoksessaan Luomistyö.
Vähäisellä kun on
paras tilaisuus tulla miksi tahansa, niin kauan kuin siitä vielä puuttuu
paljon.
Itse asiassa kyse on Veeran paosta pois tilanteesta, joka kuin salama kirkkaalta taivaalta kyseenalaisti hänen entisen elämänsä.
Kaiken
lisäksi hän jää kellarinsa vangiksi, koska renkutti kellarin sulkeutuneen oven kahvaa
niin voimakkaasti, että se irtosi ja jäi hänen käteensä. Yläkerrassa hänen
katoamistaan ei tunnuta huomaavan.
Kellarissa eksistentiaaliset, olemassaolon perimmäisiä juuria
hapuilevat kysymykset alkavat poukkoilla Veeran mielessä. Minä itse asiassa uskon, että vaikka kysymykset kiusaavat minua,
jankkaavat minussa, niiden on tarkoitus auttaa, inttää niin kauan, että asia
ratkeaa.
Veera pohtii myös sanojen mahdollisuutta ilmaista
ajatuksia ja tunteita niin itselleen kuin toisille. Nöyryytys, arvokkuus,
kauhu, pako ja oma ihmisarvo ovat sanoja, jotka kaipaavat selvennystä uudessa,
odottamattomassa tilanteessa. Sanat voivat myös kuolla, sanonta ”minä rakastan”
pyyhkiytyä pois. Sanojen mukana ilmaantuu myös asioita, muistoja.
Taskisen omaperäinen kirjoitustyyli tuo ihmisen sisäisen
näyttämön kirjan sivuille ja sieltä lukijan pohdittavaksi. Luomistyö ei noudata perinteisen romaanin muotoa, sillä ihmisen sisin
ei siihen taivu. Mielellä on ihan oma logiikkansa, jota emme ymmärrä. Taskinen
onnistuu kirjallaan kuitenkin raottamaan tajuntaa verhoavaa esirippua.
Petettykään rakkaus ei helpolla luovuta. Se ehdottaa
Veeralle sanoja kuten: kuitenkin, mahdollisesti, sopeutua. Ja tarjoaa jonon
jatkoksi määritelmän: Ihmisen rakkaus ei
ole puhdasta, vaan vajavaista. Se on silti ihan hyvää rakkautta.
Kaisu Koiviston pigmenttivedos sarjasta Passages
Se, mitä yläkerrassa tapahtui ennen kuin Veera joutui
suljetuksi kellariin, paljastuu vähitellen. Ystäväpariskuntien oli tarkoitus
vain vähän tanssia, harjoitella argentiinalaisen tangon askelia ja viettää
mukavaa iltaa. Peterille saapunut tekstiviesti, jonka hän ymmärtämättömyyttään
luki ääneen muille, paljasti raadollisen totuuden.
Yläkerrassa iltapäivää viettävät ihmiset muuttuivat
samalla kysymyksiksi. Oliko kaikki ollut alusta saakka petosta? Olivatko pitkä
yhteiselämä Peterin kanssa, rakkaus ja ystävät olleet pelkkiä harhakuvitelmia?
Mies, jonka
kanssa olin jakanut elämäni… mihin hän oli mennyt? Oliko Peter
muuttunut toiseksi, vai itsekseen? Veera havahtuu omaan erillisyyteensä ja
tuntee itsensä poissuljetuksi – monessakin mielessä.
Odottaessaan kyynelten tuloa, purkausta, Veera pakenee piinaavia
kysymyksiä muistoihinsa, elää monessa paikassa yhtä aikaa. Hän ottaa seurakseen
jo lapsena kehittämänsä mielikuvitushahmon, unelmaminänsä Filosofessan, jonka
kaltainen hän haluaisi olla.
Wienissä asuvan SatuTaskisen Täydellinen paisti voitti
Helsingin Sanomien kirjallisuuspakinnon vuonna 2011.
Kuva: Liisa Takala
Veeran ja Filosofessan lisäksi tarinaan on ilmaantumassa
kolmaskin hahmo, jonka nimi alkaa L:llä. Olisiko niin, että tämä uusi
mielikuvitushahmo olisi saanut alkunsa L:n muotoisesta käteen jääneestä
ovenkahvasta? Lee paljastuu uteliaaksi ja herkäksi, itsevarmaksi ja päättäväiseksi,
häneltä kuitenkin uupuu selkeä suunta ja kärsivällisyyttä.
Selvää on, että lopulta kellarin ovi avataan. Veera astuu
talon keväiseen puutarhaan, ja käy makuulle rehevään ruohikkoon. Siinä
maatuessaan hänen menneisyytensä liukenee nykyisyyteen, ja entisen Veeran
tarina haihtuu samoin kuin Filosofessan. Olisiko Leellä avaimet tulevaan?
Joskus on osattava luovuttaa ja uusi on rakennettava
siitä, mitä on saatavilla. Uusi Veera syntyy vaivalloisen luomistyön tuloksena –
tosin vielä hauraana ja etäisenä – kuin maasta nousevat krookukset, joiden
viereen hän on asettunut makaamaan.
Satu Taskisen trauman jälkeisen sisäisen elämän
myllerryksen kuvaus kiehtoo monimielisyydessään. Mitään tämän kaltaista en
pitkään aikaan ole lukenut. Kun suljen hänen kirjansa, tarina ei lopu, sillä
luomistyö jatkuu.
Satu
Taskinen: Luomistyö. Teos, 2023. 193 s.
Kaisu
Koivisto: Passages Galeria Halmetojalla
23.4. saakka.