Lähimmäiseksi kasvamisen taito
Jos
on tietoa, herkkä kieli ja mieli, niin 1800-luvun lopun hämäläisestä
vaivaistalostakin saa aikaan elävää, koukuttavaa draamaa. Johanna Annola taikoo
menneen maailman lukijan silmien eteen romaanissaan Valkenee kaukainen ranta. Kertomuksen teemat ovat ikiaikaisia ja
universaaleja.
”Taide voidaan aistia, sitä ei voida selittää, niin kuin
ihminen voi aistia toisen ihmisen – syntyy ehkä lämpöä…” Rafael Wardi
Eletään kesäkuuta 1897 pienessä kaupungissa Saimaan rantamilla. Nelikymppisen Ulrikan pieni lapsi on menehtynyt, mutta muuten hänellä menee hyvin: aviopuoliso Antti työskentelee kaupungin kassanhoitajana ja poika Väinö käy lyseota. Perhe asuu hyvin hoidetun puutarhan ympäröimässä kauniissa valkoisessa talossa.
Tämä ei Ulrikalle riitä, hän haluaa enemmän: Antin parempaan virkaan, Väinön ylioppilaaksi, kattokruunuja, koreamman kahviserviisin ja ennen kaikkea pääsyn Rouvasväenyhdistykseen.
Johanna Annolan tekstin rauhallinen
poljento ja vanhahtava kieli hänen ensimmäisessä historiallisessa romaanissaan Valkenee kaukainen ranta (Siltala) tempaa
mukaansa heti ensi riveiltä.
Annola on historiantutkija, joten faktat tarinassa ovat
kohdallaan. Päärooliin nousee hänen ilmeikäs kerrontansa, joka luo aitoa
ajankuvaa ja loihtii kirjan henkilöistä lihaa ja verta olevia ihmisiä. Tekstissä
vilahtelevat vanhat sanat ihastuttavat: kyökki, tampuuri, porstua… Voisiko ne
ottaa uusiokäyttöön?
Kun kaikki entinen romahtaa, Ulrikan on parsittava
elämänsä kokoon niistä sirpaleista, joita jäljelle jää. Mitä mahdollisuuksia on
tarjolla miehensä siivellä eläneelle naiselle? Kukkaistyttönä Helsingin katuja
kiertelemään hän ei aio ryhtyä. Oljenkortena rutiköyhälle leskelle tarjoutuu
mahdollisuus pestautua johtajattareksi vaivaistaloon Hämeen sydänmaille.
Rappiolle päässyt vaivaistalo ja sen lommoposkinen
asujaimisto, surkeiden maahisten joukkio, herättää kopeassa johtajattaressa halveksuntaa.
Tänne hän ei jää, kunhan vain saisi Väinön ensin kustannettua ylioppilaaksi…
Ulrika pistää tuulemaan ja ryhtyy kohentamaan niin
retuperälle repsahtanutta laitosta kuin sen vaivaisten eloa ylenkatseensa
voimaannuttamana. ”…vähäisempien
kaitseminen lienee aina ollut ylempien säätyjen tehtävä” lennähti hänen
suustaan silkinkeveänä talon uudelle voudille.
Nurmijärven vanha vaivaistalo. Nurmijärven museon kuvakokoelma |
Nykyajan mukavuuksiin tottuneelta menee sormi suuhun menneen maailman askareiden kuvausta lukiessa. Ei siitä niin kauaa ole – runsaat sata vuotta – kun pyykit ensin liotettiin, jonka jälkeen ne hakattiin kartuilla puhtaaksi, keitettiin, vietiin kärryillä rantaan huuhdottavaksi, väännettiin ja ripustettiin kuivumaan. Patjoihin laitettiin uudet oljet, ja jos laitoksessa oli hurstia valmiina, siitä ommeltiin uudet patjapussit puhki kuluneiden tilalle.
Työnteon lomassa vaivaistalossa eletään kuten muuallakin
ihmisten kesken, kenties vain vähän ”luonnollisemmin”: juoruja, nahinoita, tappeluja
ja yöjuoksuja piisaa. Annolan vaivihkainen huumori keventää mainiosti
kertomuksen tunnelmaa.
Kun kansanvalistuksen nimiin vannova pitäjän opettajatar paikalla
piipahtaessaan pahoittelee Ulrikan elämän tapahtumattomuutta syrjäisellä
vaivaistalolla, tämä huokaisee: Mikä nyt
tapahtumiseksi luetaan.
Ulrikan itselleen sepittämä ylväs sukuhistoria alkaa murentua
uusien tietojen valossa. Nyt isoäiti
halusi mukaan kertomukseen. Hedvig lavensi tarinaa itsepintaisesti, koukkusi
mukaan monta kerrosta uusia värejä, kunnes lopputulos muistutti vikaan mennyttä
patalapuntekelettä.
FT Johanna Annolaa kiinnostaa historiassa millaiset maailmat olivat menneisyyden ihmisille mahdollisia. Kuva: Laura Malmivaara |
Hänen hoidokkiensa
harmaasta massasta hahmottuu yksilöitä, ihmisiä kohtaloineen ja kärsimyksineen,
mutta myös tietoineen ja taitoineen.
Annola ei osoittele vaan antaa ihmistensä puhua.
Viimeisillään raskaana oleva nuori Lyyti parahtaa: Kuka palkkaisi piian, jonka asiat ovat tällä tolalla? Niin, ”maattu
nainen” ja ”äpärälapsi” eivät armoa ansaitse, vaivaistaloon vaan. Naisen asema
ei tuohon aikaan ollut kummoinen.
Kun Ulrika nirskauttaa saksien terät yhteen, Annolan
kielikuva rävähtää lukijan tajuntaan kuin salamanisku. Kankaaseen ilmestyi railo, joka kasvoi jokaisella nirskauksella. (…)
Ursula leikkasi rikki illalliskutsut, hääjuhlat ja lapsen hautajaiskahvit,
kaikki hän silpoi. Vanha pöytäliina saa uuden elämän Lyytin lapsen
kapaloliinoina.
Ulrika näkee menneen vihdoin selvästi, tajuaa ahneutensa
ja sen hirvittävän hinnan. Niin selvästi,
että se tekee kipeää. Kun mennyt on yö, on jatkettava eteenpäin. Valkoinen
talo kattokruunuineen saa vaipua muistin syövereihin, sillä Ulrika on löytänyt polunpään,
paikkansa maailmassa ja kaukana siintävän rakkauden.
Johanna Annolan uusi, vahva kirjallinen ääni vei
mukanaan, herätti henkiin niin vaivaistalon elämänmenon kuin ihmisen kaipuun
toisen luo. Jään odottamaan innolla jatkoa.
Johanna
Annola: Valkenee kaukainen ranta. Siltala. 2024. 354 s.