Kadonneen pojan paluu
Jarmo
Mäkilän 50-vuotisen taiteilijauran juhlajulkaisussa Poika hänen maalauksistaan ja autofiktiivisistä tarinoistaan syntyy
elävä ja intiimi kuva lapsuudesta 1950-luvun Raumalla.
En tiedä, minkä
ikäisenä kirjoitan tai minkä ikäisestä Jarmosta kirjoitan tätä kirjaa. Poika
minussa katsoo miestä, joka pojasta tuli. Astun menneisyyden maailmaan.
Taidemaalari Jarmo Mäkilän Poika-teoksen (Parvs) kansi hätkähdyttää. Nojatuolissa istuva mietteliään oloinen mies pitelee polvillaan kahta pientä poikaa. Ympärillä poikajoukko päristää rumpujaan, jotkut heistä kohoavat korkeuksiin, yksi viittilöi vitriinissä. Susi vaanii poikia viekkaan näköisenä.
Mitä taidokkaasti maalattuun Kaikki isäni linnut -teokseen vangittu kohtaus haluaa katsojalle kertoa?
Kirjaa ensi kertaa selaillessani muidenkin kuvien ladattu, outo,
pahaenteinen tunnelma poikien – ei niin viattomista – leikeistä tuo mieleeni William Goldingin klassikkoromaanin Kärpästen herra (myöhemmin paljastuu,
että sen niminen teos kirjassa tosiaan on).
Tarkemmin kuvia tutkaillessani ne tuntuvat sittenkin
sopivan paremmin Matias Riikosen romaaniin
Matara (https://kirjasta-kirjaan.blogspot.com/2021/08/matias-riikonen-matara.html),
joka oli ehdolla vuoden 2021 Finlandia-palkinnon saajaksi. Tekstissään Mäkilä
ei kuitenkaan Riikosen lailla kuvaa poikaheimonsa riittejä, vaan valaisee omia ”menneisyyden
kuvaelmiaan”.
”Näin minä muistan (ja se on totuus)” -autofiktiivisen
tekstinsä saatteeksi Mäkilä toteaa, etteivät asiat ole sitä miltä ne näyttävät:
Kuva ei ole se, minkä näet, vaan mitä se
herättää sinussa ja mitä sen takana on – niin kuin elämänkin. Toinen on
salainen ja toinen näkyvä. Salaiseen elämään yritän päästä kiinni.
Mäkilä aloittaa lapsuuden arkeologiset kaivauksensa muistikuvistaan.
Hän jatkaa tapaamalla vanhoja
raumalaisia tuttujaan ja utelee heidän muistojaan. Kirjansa ajankuvaa hän on
täydentänyt käymällä läpi vanhoja sanomalehtiä, uutispätkiä, mainoksia ja
Wikipediaa. Ennen kaikkea hän on kuitenkin halunnut säilyttää lapsen näkökulman
sellaisena kuin hän on itse sen kokenut.
Kolkko leikki |
Mummolasta on peräisin myös poikien univormu: valkoinen
paita ja prässihousut. Niihin oli sonnustauduttava, kun toimelias pitokokkina
toimiva isoäiti järjesti Tupperware-kutsuja. Jarmon tehtävänä oli esitellä kiiltäviä
ja värikkäitä plastiikkakippoja paikalle tulleille. Näin maailma muuttuu:
silloin muovi oli luksusta, nykyisin kirosana.
Vähä vähältä, tarina tarinalta, maalausten kuvasto alkaa
rakentua. Tässä vaiheessa kertomukseen – ja maalauksiin – loikkaa pitelemätön
Turo, irlanninsetteri, joka puolustaa laumaansa henkeen ja vereen. Kun
kellarista kuului uhkaavia ääniä, Turo oli valmis taistoon.
Sähinä, haukku ja Turon tuskainen ulvonta saattelivat muitakin
kellarin syövereihin. Isän maalipurkit
olivat kellarin lattialla hujan hajan, ja osasta purkkeja oli maali valunut
lattialle. Sotkun keskellä seisoivat kuonot vastakkain Turo ja värikäs siili.
Mäkilä ei kuitenkaan ole ikuistanut näitä hupaisia
tarinoita maalauksiinsa. Kenties hänen tummasävyisten ja uhkaa huokuvien teostensa
alkulähde piilee hänen ensimmäisessä kirjassaan, jonka hän sai jo ennen kuin
osasi lukea. Hänen sanojensa mukaan Jörö-Jukasta
tuli hänelle oppikirja elämästä selviytymiseen.
Sen painajaismaiset kuvat vetivät pientä Jarmoa magneetin
lailla puoleensa: Jörö-Jukka oli minun
ensi kosketukseni kuviin, jotka olivat voimakkaita ja koskettivat mieltä
uudella, minulle ennen kokemattomalla tavalla.
Jarmo Mäkilä tarkastelee maalaustaan Salaisuuksien portti. Kuva: Jouko Vatanen |
Suomen eturivin kuvataiteilijan, monipuolisen Jarmo Mäkilän teoksia on useissa kokoelmissa Suomessa ja ulkomailla. Hänen näyttelyjään on myös nähty eri puolilla maailmaa. Poika-teoksessa hän paljastuu myös taitavaksi kynäilijäksi.
Hän kirjoittaa niin elävästi, että kirjaa lukiessani
tapahtumat alkavat vilistä silmissäni kuin elokuvissa, ja pojan kulloisetkin
tunnetilat valtaavat mieleni. Kavalkadia täydentävät maalaukset, joiden
symboliikkaa olen tarinoiden myötä oppinut ”lukemaan”.
Lapsuus loppuu yllättäen. Maalauksissa pääkallon muodossa
hiiviskellyt kuolema on tehnyt tehtävänsä. Muutkin pojat katoavat vuosien
mittaan, he vieraantuvat toisistaan, aikuistuvat. Yksi poika on kuitenkin
pitänyt pintansa. Hän on sinnitellyt Jarmo Mäkilän muistoissa ja livahtanut
sieltä hänen maalauksiinsa ja kertomukseensa, jättänyt itsestään hienon,
pysyvän jäljen.
Juhlajulkaisu Poika
liittyy Rauman taidemuseon samannimiseen näyttelyyn, joka on avoinna 22.9.
saakka. http://www.raumantaidemuseo.fi/ Päänäyttelyn ohella Mäkilän
teoksia on esillä myös Rauman keskiaikaisen kirkon Kirkonkellarissa,
kauppakeskus Prisman aulassa sekä Galleria Storessa.
Jarmo
Mäkilä: Poika. Parvs.https://parvs.fi/ 2024. 120.