Tekoäly taiteen palveluksessa
Hannu
Töyrylä on kouluttanut pienestä tekoälystä itselleen apulaisen luomaan hänen omaan
visuaaliseen näkemykseensä perustuvia taideteoksia. Kirjassaan Alussa on kuva – Pieni tekoäly
taiteellisessa työssä hän esittelee työmenetelmiään ja teoksiaan.
Tekoäly pyrkii
tuottamaan jotakin mahdollisimman monelle kelpaavaa, maksimoimaan
todennäköisyydet. Taiteilijan tehtävä on panna sille vastaan, etsiä tie kohti
omaa, uniikkia ja persoonallista.
Törmäsin Hannu Töyrylän taiteeseen MUU ry:n Mediataide Tori 2024 -katsauksessa lokakuussa. Hänen näyttelyssä mukana olleen tekoälyavusteisen videonsa nimi on vain mentävä minne muut eivät viittaa hänen taustaansa tutkijana ja taiteilijana.
Töyrylä on alusta saakka kuulunut
maailmanlaajuiseen pieneen porukkaan, joka alkoi kehittää ja käyttää
kuvataiteellista tekoälyä kymmenisen vuotta sitten.
Minua viehättänyt video oli kuin tietokoneen ruudulla elävä taulu, koko ajan sulavasti muuntuva akvarelli. Ennen kuin tähän oli päästy, Töyrylä oli kulkenut pitkän tien.
Taiteentekoon hän päätyi etsiessään tapaa
ilmaista kuvien kautta jotain, mihin kieli ja analyyttinen ajattelu eivät yltäneet.
Wittgensteinia mukaillen: Mistä ei voi puhua, siitä pitää kuvia tehdä.
Töyrylä lähti liikkeelle omista valokuvistaan, joista hän
halusi luoda jotain uutta. Hän alkoi pelkistää niitä abstraktimmiksi käyttämällä
tavallista kuvankäsittelyä. Kun tekoälypohjaisen kuvankäsittelyn läpimurto vuonna
2015 alkoi, se oli menoa. Uudeksi apuneuvoksi Töyrylälle tuli neuroverkko, jonka avulla kuvan muuntumista
voi säädellä.
Neuroverkko on eräänlainen tietokoneohjelma, joka
esimerkkien avulla on opetettu muun muassa tunnistamaan kuvia. Se koostuu valtavasta määrästä toisiinsa
kytketyistä keinotekoisista ja alkeellisista hermosoluista, joihin oppiminen
tallentuu.
Töyrylä esittää kirjassaan yksinkertaisen
tyylimuunnosesimerkin, joka oli ensimmäinen neuroverkkopohjainen menetelmä,
jota hän alkoi käyttää ja muokata haluamaansa suuntaan. Hän antoi ohjelman lähtökohdaksi
oman kasvokuvansa ja kehotti neuroverkkoa tekemään siihen maalauksen mallin
mukaisen muunnoksen.
Tulos ei imartele, mutta tekniikasta avautui uusi maailma, jossa kuvan voi paitsi muuntaa mallikuvien mukaisesti myös purkaa palasiksi muuttamatta sen tyyliä. Töyrylä ei käytä valmiita sovelluksia vaan kokeilee ja rakentaa työprosessinsa kuvallisen tekoälyn ”eräänlaisista palasista, moduuleista, joita yhdistelen eri tavoin”.
Töyrylä ei uppoa teknisiin yksityiskohtiin, sillä hänen
helppolukuinen teoksensa on tarkoitettu maallikoille. Hän avaa
tekoälyavusteista taiteentekoa niin innostavasti, että tekee mieli kokeilla
sitä itse. Ihan tuosta vain se ei kuitenkaan onnistu.
Tekoälypohjainen kuvanteko on ollut Töyrylälle kantapään
kautta oppimista ja monenlaisia kokeiluja ennen kuin hän on saanut aikaan toivomiaan
lopputuloksia. Hän tasapainoilee tekniikan ja taiteen välimaastossa ja haluaa
koko ajan pitää prosessin omissa hyppysissään tekemällä hienosäätöä ja
etenemällä vaihe kerrallaan.
Taideteos on hänen mielestään valmis vasta, kun se on
vedoksena taidepaperilla grafiikan tapaan, näytöllä vähitellen muuttuvana
kuvana, kuin hitaasti elävänä tauluna tai interaktiivisena, katsojaan reagoivana
teoksena.
Töyrylää kiinnostaa visuaalinen kokemus: ”miltä kuva näyttää ja miten sen koen. Miten voin muuntaa kuvan visuaalista asua, miltä se sitten tuntuu. Ja samalla oppia itse koko ajan näkemään uudella tavalla”. Minä näen hänen kirjassa esittämissään unenomaisissa kaupunkimaisemissa Monet’n Rouenin katedraalia muistuttavan utuisen maalaussarjan.
Töyrylä korostaa ison ja pienen – omassa hallinnassa olevan – tekoälyn suurta eroa. Isolla tekoälyllä ei ole omaa näkemystä eikä tahtoa luovuudesta puhumattakaan. Se suoltaa automaattisesti kuvia, joiden pohjana olevan materiaalin tekijänoikeuksista ei ole tietoa. Taiteen kanssa ison tekoälyn tuotoksilla ei ole mitään tekemistä.
Töyrylä pelkää, että menetämme visuaalisen tajumme ison
tekoälyn suoltamien joutavien kuvien tulvassa. En olisi siitä huolissani.
Taiteenteossa kyse ei ole välineestä vaan siitä, mitä taiteilija sillä saa
aikaan, haluaa sanoa.
Taide ei suostu pysymään karsinassaan vaan etsii alati
uusia tapoja ilmaista keitä me olemme ja mikä on paikkamme maailmassa. Kyllä me
taiteen tunnistamme oli se sitten saatu aikaan esihistoriallisena aikana
kalliota maalaamalla, taltalla, kameralla tai oman kehon performanssilla. Tai
ohjelmanpätkiä koodaamalla ja niiden avulla kuvaa muuntamalla.
Hannu
Töyrylä: Alussa on kuva – Pieni tekoäly
taiteellisessa työssä.
BoD, https://www.bod.fi/ , 2024. 83s.
Hannu Töyrylän taiteilijasivut: htpp://liipetti.net/visual