Muusikko
ja ravintolamoguli ovat molemmat kokeneet maineikkaalla urallaan takaiskuja.
Uusista teoksista käy ilmi, ettei kumpikaan ole lannistunut, vaan noussut
tuhkasta uudistuneena.
Anssi
Kela, musiikkikirjoittaja Jean Ramsay ja valokuvaaja Kalle Björklid starttasivat vuoden mittaiselle ”roadtripilleen” Kelan
soolokonsertista Tennispalatsin katolta 6.5.2016. Reissun tuloksena syntyi
vauhdikas, hienosti kuvitettu teos Anssi
Kela – kosketusetäisyydellä (Docendo).
Artistin uran poikkileikkaukseen mahtuu niin
televisioproduktio kuin 168 keikkaa. Kyseessä on myös musiikillisen uran välitilinpäätös, miten tähän on tultu ja ”missä olen
artistina nyt. Elämäkerran kirjoitan omin käsin 90-vuotiaana”, lohkaisi
muusikko julkistamistilaisuudessa.
Valokuvat näyttelevät teoksessa pääroolia. Niitä ei ole
tarkkaan harkittu eikä sommiteltu, silti – tai juuri siksi – Bjöklid onnistuu
tallentamaan niihin omanlaisiaan ”ratkaisevia hetkiä”. Yleisön ja Kelan välinen sähköinen tunnelma,
kosketusetäisyys, sihisee niissä kouriintuntuvasti piuhojen, monitorien ja
valonheittimien säestäessä sessioiden ainutlaatuista menoa.
Sininen Jaguaari, jolla keikkamatkat taitettiin,
muodostui eräänlaiseksi ”terapeutin sohvaksi”. Sen uumenissa Kela ja Ramsay purkivat
ja analysoivat Bjöklidin kuvien herättämiä tunnelmia ja muistoja, uran nousuja
ja laskuja.
Anssi Kelan Levoton
tyttö -biisin avittama uusi tuleminen vuonna 2012 – Nummelan menestyksen jälkeen seuranneen tyhjäkäynnin jälkeen – oli
uhkarohkea nahanvaihto. Lavalle nousi nyt nyrkki pystyssä räväkkä artisti, jolle
mitkään eleet eivät olleet liian suuria tai korneja.
– Nummelan menestys
jarrutti, se piti ottaa pois, jotta pääsin eteenpäin, Kela tunnusti.
– Anssi antoi itselleen luvan nauttia, ja se
tarttui yleisöön” lisäsi Jean Ramsay.
Sitä on olla kosketusetäisyydellä yleisöönsä.
Samaan aikaan kun Anssi Kelan teosta tahkottiin sinisessä Jaguaarissa,
niin ravintoloitsija Seppo ”Sedu” Koskisen elämäntarinaa rustattiin sinisen
diskopallon välkkeessä. Toimittaja, kirjailija, vahtimestari Teemu Potapoffin laatima elämäkerta Yön kuningas (Docendo) valottaa kaunistelematta
suomalaisen yökerhokulttuurin mullistaneen lööppien kuninkaan 60-vuotista
taivalta.
Pälkäneellä köyhiin oloihin syntynyt Seppo pääsi jo
kymmenvuotiaana työn makuun perunannostossa, kieloja myymällä ja pulloja ja
käpyjä keräämällä. Eikä tahti ole siitä hidastunut. Lupaavasta
jalkapalloilijasta, poliitikosta ja yritysjohtajasta kehkeytyi lähes 30 vuotta ravintolaketjua
luotsannut ehtymätön ideanikkari.
Bileiden järjestäminen alkoi jo yritysmaailmassa
henkilökunnalle ja asiakkaille järjestetyistä happeningeissa. Eikä uranvalintaa
haitannut, että Sedu viihtyi itsekin yöelämän pyörteissä. Parhaimmillaan hänen
katraaseensa kuului yli 60 yökerhoa. Aikamoinen saavutus ihan
maailmanlaajuisesti.
Bar 57, Studio 51, Onnela-ketju, Lux, Namu. Jokaisella on
oma tarinansa ja konseptinsa. Sillä siitä ravintolabisneksessä on kyse,
asiakkaat hamuavat elämyksiä, aina uutta, hyvää musaa, oikeita ihmisiä.
”Alussa ravintolan ikä oli seitsemisen vuotta, siitä
tahti on vain kiihtynyt. Nyt kolme vuotta on tavallista, eikä puoli vuotta ole mitenkään
harvinaista”, Sedu summasi Namusta uudestisyntyneessä Skohan Helsinki -yökerhossa
kirjansa julkistamistilaisuudessa.
Lujaa meni, ja vuonna 2007 Sedu valittiin vuoden
yrittäjäksi. Kunnes Lehman Brothersin
konkurssi seuraavana vuonna laukaisi maailmanlaajuisen syöksykierteen, joka
imaisi mennessään myös Sedun bisnekset. Kenelläkään ei enää ollut varaa käydä
yökerhoissa, ja velat painoivat.
Sedu Skohan Helsinki -ravintolassa. |
Tätä kommentoidessaan Sedu kuulostaa lähes Anssi Kelalta.
”Ilman kaikkia näitä vastoinkäymisiä en
olisi rauhoittunut, enkä välttämättä tullut isäksi. Ehkä maksani olisi jo
poksahtanut tässä matkan varrella, en tiedä.”
Ja jatkaa: ”Olen aika monta kertaa elämässäni joutunut
tyhjän päälle, mutta aina onnistunut ponnistamaan sieltä ylös luovuuteni ja
intohimoni ansiosta.”
Eikä yön kuningas aio ravintoloista luovuttuaankaan jäädä
laakereilleen lepäämään, sillä uudet haasteet odottavat.
Restamaxin konsulttina
hän jatkaa ravintoloiden ideointeja ja remontteja. Hernesaaren Ranta saattaa
rantautua seuraavaksi Tallinnaan, kuka ties. Ja Sedun patenttisuojatut laiturit
– jotka muuntuvat kelluviksi asunnoiksi, ravintoloiksi, kesämökeiksi – lähtevät
maailmanvalloitukselle.
Anssi
Kela, Jean Ramsay: Anssi Kela –
kosketusetäisyydellä. Docendo. 2017.
Kuvat: Kalle Björklid. 208 s
Seppo
Koskinen, Teemu Potapoff: Yön kuningas.
Docendo. 2017. 2017 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti