Kuva ja sana ajan hermolla
Henrik
Meinanderin runsaasti kuvitettu esseeteos Terävää
jälkeä valottaa Henrik Tikkasen roolia yhteiskunnallisen murroksen
tarkkailijana ja tulkkina vuosina 1967–1972 Helsingin Sanomissa.
Historian professori Henrik Meinanderille Helsingin Sanomat oli luonnollisesti tärkeä lähde, kun hän kokosi aineistoa vuonna 2019 ilmestyneeseen kirjaansa Samaan aikaan: Suomi ja maailma 1968. Lehden digitaaliseen Aikakone-arkistoon on talletettu Hesarin ja Päivälehden paperilehdet vuosilta 1889–1997.
Arkistoa penkoessaan Meinander löysi Henrik Tikkasen (1924 – 1984) sanoin ja tussikynän vedoin piirtämät
ajankuvat. Ne osoittivat, miten valpas ja terävä yhteiskunnan tarkkailija
Hesarin taiteellinen johtaja, piirtäjä ja journalisti oli ollut.
Tikkanen nousi suuren yleisön tietoisuuteen 1970-luvun puolivälissä ihastusta ja vihastusta herättäneellä osoitekirjatrilogiallaan, jossa hän läpivalaisi suomenruotsalaisen sivistyneistön pimeää puolta.
Hänen merkittävä
yhteiskunnallinen tuotantonsa on jäänyt näiden paljastuskirjojen varjoon. Meinander
päätti korjata puutteen. Näin syntyi Tikkasen kuvilla varustettu kymmenen
esseen teos Terävää jälkeä – Henrik Tikkasen
ajankuvia 1967–1972 (Siltala).
Television läpimurto mullisti informaation tarjontaa. Vaalivalvojaiset televisioitiin ensimmäisen kerran kevättalvella 1968. Tikkasen piirros puoluetoimitsijoista ruudun äärellä suorastaan tihkuu vaalijännitystä.
1960-luvulla Suomessa elettiin murroskautta monella
rintamalla. Kaupungistuminen, Vietnamin sodan vastaiset mielenosoitukset ja
seksuaalinen vapautuminen ravistelivat vanhoja arvoja. Helsingin Sanomien
päätoimittaja ja omistaja Aatos Erkko
aisti yhteiskunnallisen ilmapiirin muutoksen ja osti vuonna 1967 Henrik
Tikkasen Hufvudstadsbladetilta, jossa
tämä oli työskennellyt vuodesta 1947 lähtien.
Meinanderin mukaan Erkko ei niinkään halunnut muuttaa Helsingin Sanomien linjaa vaan tuoda yhteiskunnassa
vallitsevia eri mielipiteitä paremmin esiin. Tämä kuvastuu siinäkin, että lehden
kaksi piirtäjää, konservatiivinen Kari
Suomalainen ja edistyksellinen Henrik Tikkanen, olivat esimerkiksi vallanpitäjiä
kuvatessaan eri linjoilla. ”Karin Urkki
pysyi kierona juonittelijana, Tikkasen UKK taas näyttäytyi aina tyynenä
valtiomiehenä.”
Tikkanen hyväksyi Kekkosen joustavan pelin ja tasapainoilun
Neuvostoliiton suhteen eikä piirtänyt pilakuvia Kremlin johtajista. Sitäkin
enemmän sivalluksia saivat heidän yhdysvaltalaiset kollegansa Lyndon B. Johnson ja Rikhard Nixon. Vaikka Tikkanen ummisti
silmänsä Tšekkoslovakian miehitykseltä, hän kritisoi silti dogmaattisen
vasemmiston vallankumousintoilua.
Suomen Taiteilijain näyttely kevättalvella 1968 inspiroi Tikkasen dokumentoimaan, miten ”ihmiset saavat henkevän ilmeen siron teräsveistoksen edessä, ottavat plastillisia asentoja työn rytmin mukaan ja jopa tuntuvat yrittävän muuttua munaksi munanmuotoista veistosta katsellessaan”.
Tikkasen maine edistyksellisenä naisten tasa-arvon puolustajana
sai kolhun, kun hänen vaimonsa Märta
Tikkanen julkaisi menestysteoksensa Vuosisadan
rakkaustarina vuonna 1975. Paljastusromaanissaan Märta kuvaa raadollisen rehellisesti
elämäänsä itsekeskeisen ja alkoholisoituneen – mutta rakkaan – taiteilijapuolisonsa
kanssa.
Meinander huomauttaa esipuheessa, ettei hänen aiheenaan Terävää jälkeä -teoksessa ole Henrik
Tikkanen henkilönä vaan se, miten hän tämä koki oman aikansa ja tulkitsi sitä. Hän
ei myöskään analysoi Tikkasen tuotantoa taidehistoriallisesta tai kirjallisuustieteellisestä
näkökulmasta. Märta Tikkanen, Erik
Kruskopf ja Johan Wrede ovat jo
ansiokkaasti kartoittaneet nämä alueet.
Henrik Tikkasen tuotannon repertuaari oli laaja. Hän
piirsi ja kuvitti, kirjoitti pamfletteja, yhdisti kuvaa ja sanaa puhuvissa
päissään, Henrikit-aforismeissaan.
Hän laati laajoja matka- ja tunnelmakuvauksia, jotka valmistivat häntä
kirjailijan uralle. Tikkanen joutui myös kuvittamaan muiden kirjoittamia
kantaaottavia artikkeleita ja reportaaseja, joista oli eri mieltä tai joista hänellä
itsellään ei ollut voimakasta omaa mielipidettä.
Vaikka autot kiehtoivat Tikkasta – hän peräti kirjoitti automuistelmat Renault, rakkaani – hän ymmärsi myös ärtymystä, jota autopaljous Helsingissä aiheutti.
Tikkasen ilmeikäs, lennokas ja huoleton, mutta samalla tarkka
viiva vangitsi maiseman, ihmiset ja hetken tunnelman taidokkaasti. Hänelle
rakkaissa kaupunkikuvissa upeat jugend-rakennukset sekä kaduilla ja puistoissa
kulkevat ihmiset tuovat piirroksiin vahvan läsnäolon ja liikkeen tunnun.
Taiteellisesti korkeatasoiset arkkitehtuuri- ja
kaupunkinäkymät olivat Tikkasen piirrosten keskeinen teema. Hän vastusti
kiivaasti 1960-luvun purkamisvimmaa, jolloin hävitettiin monia arvokkaita
rakennuksia. Yksi niistä oli upea Heimolan talo, jonka tilalle nousi tympeä
laatikko.
Teoksessaan Minun
Helsinkini Tikkanen kirjoittaa: ”Kauppahallia
eivät kaupunkisuunnittelijatkaan ole pysyneet nujertamaan”. Nyt Tikkasta
tarvittaisiin taas kipeästi, kun kaupunkisuunnittelijat ovat jälleen
purkamisvimman ja tiivistämisrakentamisen lumoissa. Rakennusten lisäksi
tuhoamislistalla on nyt myös kaupunkiluonto.Henrik Meinander on kirjoittanut lukuisia kirjoja,
tieteellisiä artikkeleita ja kolumneja.
Kuva: Laura Malmivaara
Tikkanen osoitti piirroksillaan ja teksteillään ongelmia
ja herätti ajatuksia, mutta jätti vastaamisen ja johtopäätökset lukijalle.
Hänen piirrostensa kesken jääneet viivat ja tyhjät tilat sekä tekstien
paradoksit haastoivat lukijan osallistumaan hänen pohdintoihinsa. Meinanderin
sanoin: ”Ehkä Tikkasen terävyys perustui
juuri siihen”.
Henrik
Meinander: Terävää jälkeä. Henrik
Tikkasen ajankuvia 1967–1972. Suomentanut Kari
Koski. Siltala. 2021. 136 s.