Kerskakulutus vastaan luonto
Maylis de Kerangal lumoaa jälleen
ryöppyävällä kielellään romaanissa Sillan
synty. Runsaan, monitahoisen kertomuksen ytimessä sykkii huoli luonnon
tuhosta.
Palkitun ranskalaisen kirjailijan Maylis de Kerangalin ensimmäinen suomennettu teos, vaikuttava Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät, kertoi surffailijapojan Simon Limbresin sydämestä, joka halusi elää kuoleman jälkeen. Toinen suomennettu romaani Maailma käden ulottuvilla vei lumottuihin maailmoihin, kuvataiteen illuusioihin.
De Kerangalin uusimmassa suomennoksessa Sillan synty (Siltala) hän luo jälleen omintakeisen
universumin. Nyt näyttämönä toimii jättimäinen siltatyömaa kuvitteellisessa
Cocan kaupungissa Kaliforniassa. Kirjailijalla on todella maailma hyppysissään,
näppäimistön ulottuvilla.
Megalomaanista siltaprojektia johtaa elävä legenda Georges
Diderot, joka olemukseltaan muistuttaa väsähtänyttä Steve McQueenia. Keikat ovat lennättäneet häntä parisenkymmentä vuotta
hulppealta rakennustyömailta toiselle. Jakutian ikiroutaan puhkotuilta timanttikaivoksilta
hän kiitää Dubain petrodollareilla voidelluille, hiekalta kohoaville palatsityömaille
ja keinotekoisille saarille.
Palkkiota vastaan Diderot on valmis mihin tahansa. Häntä
tympäisee eksotiikka, sen joutavuuteen kyllästyneenä yksinäinen betonin
palkkasoturi hamuaa konkreettisia tuloksia: Häntä
riemastutti mahdollisuus päästä toteuttamaan tuhansien tuntien kalkyylit
luonnollisessa koossa.
Diderot’n vanvedessä Cocaan on haalittu alansa parhaita ammattilaisia
maailman eri kolkilta: hitsaajia, muurareita, nosturinkuljettajia ja
ruiskurappaajia. Nuorella Summer Diamantiksella on betoninvalu suonissaan.
Ylpeänä hän tokaisee: Betonityttöjä ei
kasva ihan joka oksalla.
Siltatyömaalle vaeltaa rahakkaan keikan perässä myös kaikenkarvaisia duunareita. Yksi heistä on Katherine Thoreau, jolla on huollettavanaan väkivaltainen invalidisoitunut mies ja kolme lasta halvassa motellihuoneessa.
Voi vain ihmetellä, miten tarkkaan de Kerangal on jälleen
perehtynyt aiheeseensa. Tarkkojen yksityiskohtien lomassa hän luo siltatyömaalle
siellä työskentelevien ihmisten pienoiskosmoksen. Heidän rankan arkensa
taustalla häilyvät muistot menneestä ja unelmat tulevasta. Näistä koostuvat
episodit rakentavat Sillan syntyä
samaan tahtiin, kun silta pala palalta valmistuu.Maylis de Kerangal sai Medici-palkinnon
Sillan synnystä. Kuva: Catherine Helie
De Kerangalin suomentajat Ville Keynäs ja Anu Partanen
selviävät jälleen oivallisesti lennokkaan kielen mutkista. Tarvittaessa he lataavat
täysillä: Mitä helvettiä tuo tälläytyy
tänne tiiraamaan? Puoliveriset kaverukset, ”neekeri” ja ”intiaani”, ovat
saaneet uhkarohkean hulluttelunsa seurauksena potkut siltatyömaalta. He eivät toivota
päällystöön kuuluvaa ”Miss Betonia” tervetulleeksi metsäpiiloonsa.
Tarinan pahiksen rooli lankeaa Cocan suuruudenhullulle
kaupunginjohtajalle, lempinimeltään kuvaavasti Boa. Dubain megalomaaniset rakennushankkeet
ovat sokaisseet hänen silmänsä: Cocasta on tuhottava kaikki vanha ja kaupungista
luotava Dubain kaltainen ”konsumeristinen fantasmagoria”.
Suurhankkeen manifestiksi tarvitaan jättimäinen
teräksestä ja betonista valmistettu riippusilta. Sen tarkoitus on viedä edistys
joen vastarannan läpipääsemättömiin mangrovemetsiin. Siellä valonsäteiden
täplittämässä viidakossa aukeaa toinen maailma, pieni tasku ajassa, jossa
alkuperäiset intiaanit vielä sinnittelevät.
Santafeläinen älykkö, Berkleyn yliopiston tutkija Jacob, viettää
puolet ajastaan intiaanien parissa. Siltahankkeesta kuullessaan hänet valtaa
kylmä raivo: hän tietää kaiken teiden
tunkeutumisesta, metsän todennäköisestä turmeltumisesta ja intiaanien
ohjelmoidusta katoamisesta.
Jacob näkee jo paratiisin tuhon silmissään. Se siivittää
hänet matkaan joelle kohti Cocaa. Ahdistus ja kiihko lietsovat häntä eteenpäin:
väsymys lasittaa oudosti hänen raivonsa,
säilyttää sen koskemattomana. De Kerangal osaa jännittää tarinansa jousta.
On muitakin, jotka vastustavat siltahanketta. He aiheuttavat
lakkoja, sabotaaseja, tahallisia ja tahattomia onnettomuuksia, viivytyksiä.
Diderot’n mielessä häivähtää ajatus, olisiko vihdoin aika asettua paikkaan, jossa
voisi vain nauttia maailmasta sellaisenaan ilman, että pyrkisi koko ajan muokkaamaan
sitä?
De Kerangalin sanat ryöppyävät ja pyyhkivät pisteet
tarpeettomina tieltään. Ne eivät silti hengästy vaan asettuvat rytmikkäästi kukin
kohdalleen, luovat sisäisiä ja ulkoisia maisemia, tilanteita ja tunnelmia.
De Kerangalilla on taito upottaa dialogit sulavasti
kerrontaan. Näin hän ohjaa ”takkutukkaisen naisen” ja ”miehenroikaleen” kohtaamisen
koreografian:
… yllättävän
suoruuden puuskassa hän sanoo, varoitan että tässä on sitten kaikki mitä
minulla on tarjota ja Diderot joka on vetäytynyt vähän taaksepäin puree
poskiaan ja lausuu vuorollaan, tyynesti ja suoraan, siinä on jo paljon, ja
Katherine toteaa ilmeettömästi niin minustakin.
Korutaiteilija Jari Saaren Perhonen.
Luen Sillan syntyä uhkakuvana yhä kiihtyvän kulutuksen aiheuttamalle luonnon ja ihmiskunnan tuholle. Teoksessa häivähtää silti toivo: hauraan, sinisen perhosen siivenisku voi muuttaa paljon, pelastaa mangrovemetsän ja sen asukkaat.
Silta on kaukana
ja heidän edessään villi joki, jota vahvat virtaukset möyhentävät levittäen
pintaan vaahtoa, nyt heitä ympäröi enää yksi ainoa maisema, mennäänkö?
Maylis
de Kerangal: Sillan synty (Naissance d’un pont).
Suom. Ville Keynäs
ja Anu Partanen. Siltala, 2022. 287 s.
Jari
Saaren taidekorunäyttely Galleria Art Fridassa 24.2. saakka.