Voi meitä!
Elizabeth Strout läpivalaisee teoksissaan
inhimillisiä heikkouksiamme. Siitä huolimatta – tai kenties juuri siksi – hänen
kirjoistaan huokuu lämpöä ja ymmärrystä. Lucy Barton jatkaa elämäänsä ja palaa
muistoihinsa hänen uudessa romaanissaan Voi
William!
Useimmat ihmiset
eivät tienneet tarpeeksi elämästä jota he elivät.
Olive Kitteridge
Tutustuin yhdysvaltalaiseen kirjailijaan Elizabeth Stroutiin hänen pienoisromaanissaan Nimeni on Lucy Barton ja ihastuin. En ollut ainoa. Teos oli arvostelumenestys, ja Suomessa kirjabloggarit äänestivät sen vuoden 2018 parhaaksi käännösromaaniksi.
Toinen kiehtova – joidenkin mielestä ei niinkään herttainen – daami Stroutin tuotannossa on Olive Kitteridge, jonka tarinasta Strout sai Pulitzer-palkinnon vuonna 2009.
Aikaa
kului, kunnes Stroutin mukaan Olive vaati uusia tarionoita. Suorasanaisen ladyn
askel on hidastunut, mutta mieli yhtä terävä kuin ennenkin romaanissa Olive, taas.
Pelkistetyllä, konstailemattomalla tyylillään Elizabeth
Strout kaappaa lukijan jälleen kuin huomaamatta elämän arvaamattomaan virtaan
pohtimaan ihmisenä olemisen ongelmia. Hänen uudessa romaanissaan Voi William! nyt seitsemänkymppisen
loistutkija William Gerhadtin tarinaa kertoo hänen entinen vaimonsa Lucy
Barton.
Kun Lucy astui estradille 1980-luvun puolivälissä, ei
ollut vielä kännyköitä. Sen jälkeen tekniikka ja trendit ovat harpponeet
vauhdilla eteenpäin. Ajankuva hymyilyttää: William tuntee olevansa yhä hyvässä
vedossa, vaikka Manhattanilla nuoret
pyyhälsivät ohi tiukoissa joustotrikoissa, langattomat kuulokkeet korvissa,
kuminauhalla rullatut joogamatot olalla.
Williamilla on menossa kolmas vaimo, häntä
parisenkymmentä vuotta nuorempi Estelle. Lucy puolestaan on menettänyt ”sen
oikean”, rakkaan toisen miehensä Davidin. Williamia ja Lucya yhdistävät
edelleen heidän jo aikuiset tyttärensä.
Erojen ja uusien liittojen myötä syntynyt piiri kokoontuu
kutsuilla yhteen, mukana niin eksät kuin nykyisetkin puolisot. Merkittäviä katseita
vaihdetaan ja äänensävyistä voi päätellä paljon aivan kuten Woody Allenin elokuvissa. Pakahduttavat
tunteet padotaan pinnan alle.
Lucya piinaavat lapsuudessa koetun rakkaudettomuuden
aiheuttamat paniikkikohtaukset. Muistot ja nykyisyys vuoropuhelevat hänen päässään
ja luovat mielenmaisemaa, jossa katumus ajoittain nostaa päätään. Elizabeth Strout kuuluu Amerikan parhaisiin
kirjailijoihin. Kuva: Leonardo Cendamo
Mutta niinhän elämässä on: tajuamme monet
asiat vasta kun on liian myöhäistä.
Joudun muistuttamaan itseäni, että Voi William! on fiktiota, ei Elizabeth Stroutin omaelämäkerta,
sillä niin aidosti hän tarinaa kertoo. Kristiina
Rikmanin suomennos tavoittaa hyvin Lucyn tuttavallisen tyylin kertoa muistoistaan
ja ajatuksistaan. Dialogit kuulostavat puhekieleltä, eivät sujuvalta kirjakieleltä,
juuri niin kuin pitääkin.
Lucy kertoo kahdesta tapahtumasta, jotka muuttavat niin
Williamin kuin hänen läheistensäkin elämää. Toisen niistä saa aikaan
sukututkimus, joka paljastaa aiemmin tuntemattomia seikkoja tämän taustasta.
Entiset – molemmat nyt sinkkuja – puolisot lähtevät etsimään lisää tietoja
Mainen köyhtyneille syrjäkylille.
Vaikka pariskunta erosi sopuisasti, syyt eroon ja
avioliiton karut hetket nousevat matkan varrella Lucyn mielestä kuin kuplat
mutaisen lammen syövereistä. Heikkoina hetkinään hän ei muistele Williamia
hyvällä: Hänen kopean miellyttävyytensä
takana piileskeli poikamainen ärtymys, murjotus joka lepatti hänen sielussaan…
Mutta niinhän se
on, kaikki me koemme yllätyksiä ja pettymyksiä toistemme suhteen. Ihmiset eivät
pysty edes läheisilleen kertomaan, mitä todella haluaisivat sanoa. Puhumattomuus
ja kommunikaation puute näivettävät ihmissuhteita. Nämä Lucyn yksityiset
ajatukset ovat meille kaikille tuttuja.
Lucy alkoi kirjoittaa tosissaan erottuaan Williamista.
Meillä kaikilla olisi samanmoisia tarinoita kerrottavanamme, jos vain osaisimme
Elizabeth Stroutin tavoin luoda pienillä episodeilla sivu sivulta syvenevää ja
rikastuvaa kuvaa elämisen ehdoista ja tunnistettavista mielen maisemista.
Kun Lucy istuu yksin asunnossaan, hän kaipaa Davidia ja
tuntee itsensä loputtoman yksinäiseksi. Hän katselee ikkunastaan näkyvää Empire
State Buildingia ja tornitalojen valoja, jotka tuovat lohtua.
Muistelmateoksessaan Erikoisen naisenkaupunki Vivian Gornick kokee
samoin. Hän kirjoittaa tuntevansa silloin kaupungin
nimettömän seurakunnan syleilyn… Kuva: Hannele Salminen
Yksinäisyys kulkee Stroutin kirjojen punaisena lankana. Teoksessaan Nimeni on Lucy Barton hän kuvaa, kuinka kirjat tulivat avuksi, kun pienestä Lucysta tuntui, että hänen ainoa ystävänsä oli keskelle peltoa törröttämään jätetty puu.
En ollut enää yksin. Se oli tärkeää. Ja minä
ajattelin: minä haluan kirjoittaa, jotteivät ihmiset tunne olevansa yksin.
Samaa voisi sanoa Elizabeth Strout. Hän kirjoittaa, jotta
me oppisimme tuntemaan itsemme ja toiset paremmin, oivaltaisimme arjen arvon, emmekä
tuntisi itseämme niin yksinäisiksi.
Elizabeth
Strout: Voi William!
(Oh William!). Suom. Kristiina Rikman. Tammi. 2022. 226 s.