Sanasta kuvaksi
Ville Hänninen analysoi modernismin
siivittämää kansitaiteen kultakautta 1950–60-luvuilla runsaasti kuvitetussa
teoksessaan Käännekohta. Kirja
liittyy Hämeenlinnan taidemuseon näyttelyyn, jossa on mukana myös ajan
innoittamaa kuvataidetta.
… teksti on teos
vasta, kun se on painettu ja liittyy osaksi aineen maailmaa.
Kirjallisuuteen ja sen visuaalisiin muotoihin erikoistunut tietokirjailija ja toimittaja Ville Hänninen on tarttunut herkulliseen aiheeseen, kirjankansitaiteeseen. Sodan jälkeen uudet tuulet puhalsivat niin jazzissa, kuvataiteessa kuin kirjallisuudessa. Kuvittajat, mainosgraafikot ja kirjankansisuunnittelijat hyödynsivät näitä virtauksia omissa töissään.
Hänninen tarkastelee ilmiötä kahden lahjakkaan, mutta
perin erilaisia kirjankansia suunnitelleen taiteilijan töiden kautta. Graafisen
suunnittelijan Martti Mykkäsen
(1926–2008) tuotanto kasvoi
legendaarisiin mittoihin. Aikansa eturivin kuvataiteilijoihin kuuluneen Ahti Lavosen (1928–1970) kirjankansituotanto
oli huomattavasti suppeampi, mutta sitä vaikuttavampi.
Kansisuunnittelussa käytössä oli kaksi linjaa, toisaalta
geometrista muotoa painottava ja toisaalta vapaampi, intuitiota, tunnetta ja
liikettä korostava suuntaus. Yhdysvaltalaisen kirjasuunnittelun modernistin Alvin Lustigin mukaan kumpaakin koski kuitenkin
kommunikaation vaatimus: ulkoasun oli puhuttava kirjan kieltä ja puhuteltava
lukijaa.
Mykkäsen alkuvaiheen vahvat, julistemaisen esittävät kannet muuntuivat ajan mittaan lähes abstrakteiksi. Kirjan henki on niissäkin silti läsnä. Hänen suunnittelemastaan puoliabstraktista kannesta Harri Kaasalaisen runoteokseen Ahtojäitä suorastaan kuulee murtuvan jään ryskeen, kun nuoren runoilijan purkaukset pyrkivät kansien sisältä maailmalle.
Mykkäsen kädenjälkeä on Suomen ikonisin kirjankansi Väinö Linnan Tuntemattomaan sotilaaseen. Teoksesta on otettu yli 90 painosta ja
sitä on myyty 800 000 kappaletta. Mykkäsellä oli näppinsä pelissä myös
toimitusjohtaja Jarl Hellemannin
ideoiman Tammen Keltaisen kirjaston ulkoasun suunnittelutyössä.
Mykkäsen keltaiseen kirjasarjaan loihtimista kansista näkyy hänen kiinnostuksensa konstruktivismin ja typografian käyttöön kansien taiteellisena elementtinä. James Joycen Odysseuksen kannen tyylikkään kirjainsykerön voi kuvitella – teoksen nimen ohessa – kuvaavan Leopold Bloomin harharetkiä Dublinin syrjäkujilla.
Mykkänen oli klassinen modernisti, jolla hänen tyttärensä
Raili Mykkäsen mukaan ”oli
absoluuttinen mittasuhdesilmä”. Tämän lisäksi hän halusi ensin lukea teoksen käsikirjoituksen
ja näin päästä sen tunnelmaan ennen kuin alkoi miettiä kannen visuaalisia
ratkaisuja.
Kun uudesta painotekniikasta alettiin etsiä säästöjä,
eikä kirjojen tuotantotahti etukäteen lukemista enää mahdollistanut, Mykkänen
totesi nelikymppisenä olevansa ”vieras tälle ajalle”. Hän keskittyi 1960-luvun
puolivälistä muihin graafikon töihin, joita hänellä riitti.
1960-luvulla Suomen kuvataiteessa yleistyi informalismi, joka oli lähtöisin Yhdysvalloissa 1950-luvulla syntyneestä abstraktista ekspressionismista. Kokeellinen elokuvaohjaaja ja taiteilija Eino Ruutsalo on kertonut suuntauksen mullistavasta vaikutuksesta:
Minulle
abstraktin ekspressionismin kausi oli vapauttavan suurenmoinen. Sen
läpikäytyäni löysin jotain paljon sisäisempää kuin pelkkä maisema, pelkkä
havainto. Sen kautta löysin rytmin, sisäiset näkymät, tunteen tasapainosta ja
tavan ilmaista itseäni.
Näin kävi myös oman tiensä kulkijalle Ahti Lavoselle,
jonka energiaa ja liikettä sykkivät kirjankannet tuntuvat syntyneen
spontaanisti hetken huumassa. Hänen suunnittelemansa kannet sopivat
tunnelmaltaan niin mainiosti runojen säkeisiin, että Kai Linnilä puhkesi ylistämään niitä Ylioppilaslehdessä
(18.12.1964):
Otavalta tuli
kaunis sarja lyriikkaa. Ahti Lavosen kannet Polttilan, Niemisen, Hollon, Ripatin ja Peltosen runoihin ovat kauneinta, mitä runojen päällä on nähty
tällä vuosisadalla.
Lavosen kannet eivät kuitenkaan ole itsellisiä taideteoksia vaan Lustigin sääntöä noudattaen ne vuoropuhelevat sisällön kanssa. Pentti Saarikosken Kuljen missä kuljen -runoteoksen kannen lävistävät viivat tulevat sen ulkopuolelta kadotakseen jälleen jonnekin. Ne luonnehtivat teoksen ”läikkyvää henkeä” kulkiessaan milloin mihinkin.
Ajattelin
ajatuksia, jotka sopivat minulle, / kävelin metsässä ja puista satoi pisaroita
päälleni, / tulin milloin mihinkin / ja tiesin, että aina olin oikeassa
paikassa.
Hänninen rinnastaa kiinnostavasti kansioriginaaleja
merkintöineen valmiisiin kansiin. Kuvapareista näkyy, ettei kansi ole syntynyt ainoastaan
kansitaiteilijan kynästä, vaan mukaan on tarvittu ammattigraafikon panosta.
Kuvataiteen, taideteollisuuden ja designin kehityksestä
ja merkityksestä kansalliselle itsetunnolle sotien jälkeen on kirjoitettu
paljon. Mutta ”yhdessäkään taideteollisuutta koskevista myöhemmistä
suomalaisista yleisesityksistä ei kuitenkaan käsitellä kirjojen ja niiden
ulkoasun merkitystä aikakauden visuaaliselle ilmeelle”, Hänninen kirjoittaa.
Hän korjaa tätä puutetta asiantuntevasti ja eloisasti
kirjoittamallaan teoksella. Sen ”näkemyksellisestä”, tyylikkäästä ulkoasusta
vastaa Ville Tietäväinen. Käännekohdan jännittävässä kannessa Aila Meriluodon runokokoelman Pahat unet kansiteokselta lainattu silmä
tuntuu kiinnostuneena tarkkailevan altansa lipuvaa teosta. Ei ihme, sillä se
vie käännekohtaan, josta sanasta tuli kuva entistä ilmeikkäämmin.
Ville Hänninen: Käännekohta – Kansitaiteen nousu 1950–60-luvuilla. Hämeenlinnan taidemuseo. 2022. 112 s.
Käännekohta:
suomalaisia 1950–60-lukujen kirjankansia ja ajan innoittamaa kuvataidetta Hämeenlinnan taidemuseossa 30.4. saakka.
Ville Hänniseltä on tänä vuonna ilmestynyt toinenkin
kirja, esseeteos Muuten se on mennyttä.