Minä laihdutan itseni neutriksi
Mikko
Kauppilan esikoisromaanissa Terveisin K
kirjallisuudenopiskelija kadottaa sanat ja itsensä. Kun ruumis ei saa himoamaansa
nautintoa, minäkertoja pyrkii siitä eroon. Raadollinen kuvaus syömishäiriön kuolemansyleilystä
hätkähdyttää.
Minä laihdutan
itseni neutriksi, kuohitsen ruumiini puutarhasaksilla ja pikkelöin veitikkani
kuin satokauden käyrimmän kurkun.
Mikko Kauppila tunnetaan näyttelijänä, joka on esiintynyt elokuvissa, tv-sarjoissa ja teatteriproduktioissa. Helsingin Kaupunginteatterin kehutussa Bolla-näytelmässä hän teki toisen pääroolin.
Vuonna 2019 Finlandia-palkinnon voittanut Pajtim Statovcin Bolla
kuvaa kahden miehen kiellettyä suhdetta Jugoslavian hajoamissodan pyörteissä.
Kauppilan romaanin Terveisin
K (Teos) minäkertoja, nuori mies, kipuilee hänkin suhdeongelmiensa kiemuroissa.
Kauppila astuu esikoisellaan samalle estradille kuin Rasmus Arikka kursailemattomalla Homoromaanillaan ja Niko
Hallikainen vaikuttavalla teoksellaan Suurimärkä salaisuus.
Kun Kauppilan teoksen päähenkilö, K, uskoo kohdanneensa lapsuudenystävänsä, P:n, ohimennen kaupungin hämärässä, hän alkaa kirjoittaa P:lle kirjeitä, jotka päättyvät sanoihin Terveisin K.
Kirjeissään K raportoi
elämäänsä ja muistelee yhteistä lapsuuttaan ja nuoruuttaan P:n seurassa.
Sävyltään ylimieliset kirjeet päättyvät ilkeisiin alapääkommentteihin. Hän ei
saa kirjeisiinsä vastausta.
Ensimmäisen vuoden opiskelijana K yrittää päästä mukaan opiskelijarientoihin
huonolla menestyksellä. Kunnes hän rakastuu päätä pahkaa samoilla luennoilla
käyvään kauniiseen opiskelijapoikaan, A:han: voi miten suloinen ja säikky hän onkaan. K alkaa nähdä
seksuaalisävytteisiä päiväunia yhteiselosta A:n kanssa.
Kirjeessään P:lle hän muistelee heidän salaista
nakupelle-leikkiään. Toinen heistä riisuutui alastomaksi, ja toinen alkoi tehdä
tutkimusretkeä koskettelemalla eri kohtia hänen vartalostaan ja vaatia sille
nimeä. Mikä kohta tämä on? Sisäreisi.
(…) Ehkä olikin niin, P, että vasta kieli
teki toisesta todellisen, vahvisti sen mitä käsi yritti hahmottaa! K:n
kirjeiden pilkallisuus alkaa lieventyä muistojen myötä.
Kun tunkeutuminen A:n kupeisiin osoittautuu turhaksi
toiveuneksi, kertomuksen sävy tummenee. Romaanin toisessa luvussa alkaa
kieltäymysten aika. Tyhjä tila K:n sydämessä alkaa täyttyä syömishäiriöllä,
joka luikertelee K:n elämään kuin salakavala käärme. Kauppila on myös filosofian maisteri sukupuolen-
tutkimuksesta Helsingin yliopistosta.
Kuva Jenni Saari
Vessakäynnit saavat uusia merkityksiä. Sinä pyyhit itsestäsi ravinnon pois, sinä
pyyhit virheelliset värit, pyyhit ylimääräiset ja epäselvät kokemukset, inhon,
kiiman ja karsinogeenit… Toisin sanoen sinä pyyhit elämän pois. Peräruiske
ja ”kahden sormen kokoonpano” auttavat, mikäli K on hairahtanut kaidalta
polultaan.
Äiti tilittää ajatuksia elämästään loputtomilla
monologipuheluillaan K:lle, jonka elämästä ja ajatuksista hän ei ole
kiinnostunut. Ennen kaikkea hän soimaa edesmennyttä aviomiestään, joka hänkin
”oli pojan pauloissa”, rakastunut miespuoliseen kollegaansa, eikä myöhemmin
enää sietänyt vaimonsa läheisyyttä.
Äidin litaniat tuovat romaaniin tuulahduksen nykyisestä
elämänmenosta, jossa omaan napaan tuijottelusta on tullut maan tapa. Media
tarjoilee runsaskätisesti tarinoita romahdukseen johtavasta työuupumuksesta.
Niitä ahmittuaan äitikin on tunnistavinaan itsessään kuvattuja oireita. Hän
haluaisi kokea hurmoksellisen elpymisen, jolla lehtien artikkelit
herkuttelevat.
Nainen alkaa
kävellä metsässä ilman kelloa, nainen tunkee kätensä kostean humuksen sekaan ja
käsi humuksessa ajattelee olevansa yhteydessä johonkin ikiaikaiseen, nainen
reflektoi matrilineaarista perintöään. Näitä avautumisia kuunnelleessaan K tuntee itsensä
laskisangoksi.
Romaani rakentuu K:n raportoinnista, hänen kirjeistään
P:lle ja äidin monologeista. Ne veistävät surullisen viipaleen todellisuudesta,
jota elämme. Varsinkin nuorilla menee nykyään huonosti. K:sta tuntuu, että
yliopistolla opiskelijat käyvät ahkerammin terapiassa kuin luennoilla.
Nykyinen elämänmeno on paljolti rakentunut vieraantumisen
varaan. Kun omien tunteiden sanoittamisesta on tullut itseisarvo, maailma
typistyy lopulta kerrottuun itseen. K oppii miellyttämään löysiä latelevaa
terapeuttiaan mukailemalla hänen odotuksiaan ja käyttämällä hänen suosimiaan
ilmauksia ja sanoja.
Iikka Lehtinen: Spirit Devourer
Kun terapiasta ei ole apua, anoreksia saa yhä tiukemman kuristusotteen
K:sta. Vallattuaan ensin hänen kehonsa ja mielensä se alkaa seuraavaksi kaapata
myös hänen sanojaan. Ensimmäisenä K luopuu sanasta rakkaus, johon minulla ei ole enää suhdetta jos niin
minkään laista…Lapsuuden nakupelle-leikissä sanat rakensivat ruumiin. Nyt
käy päinvastoin, sanojen kadotessa ruumiskin häviää.
Mikko Kauppilan kyky eläytyä, solahtaa toisen nahkoihin näkyy
yhtä hyvin teatterin lavalla kuin hänen kirjansa sivuilla. Terveisin K vie rakkaudettoman elämän raakaan todellisuuteen
puistattavan aidosti.
Mikko Kauppila: Terveisin K. Teos, 2024. 224 s.
Iikka
Lehtisen näyttely And then light took us LaternaMagicassa 25.5. saakka.