Aura Siltala omaperäisellä esikoisrunoteoksellaan Kyborgikesä sekä Kaisa Vahteristo esikoisromaanillaan Nieltyjä esineitä voittivat vuoden 2025 Kalevi Jäntin säätiön kirjallisuuspalkinnon.
Professori Jalmari
Jäntti ja rouva Hildur Jäntti
perustivat vuonna 1942 säätiön nuorena kuolleen poikansa muistoksi. Kalevi Jäntin säätiön tarkoituksena on
suomalaisen kaunokirjallisuuden edistäminen palkitsemalla nuoria, lupaavia
kirjailijoita. Palkinnon on nyt saanut 141 kirjailijaa.
Kaisa Vahteristo ja Aura Siltala poseeraavat palkinnon
perustajien muotokuvien äärellä.
Säätiön palkintolautakuntaan kuuluvat puheenjohtaja,
kanslianeuvos Satu Jäntti-Alanko
sekä jäseninä kirjailija, VTT Anna
Alanko, VTM Leena Alanko, professori
Jyrki Nummi, kustantaja, fil. tri
h.c. Touko Siltala ja runoilija Saila Susiluoto.
Raadin luettavaksi lähetettiin 34 teosta, joiden tekijät ovat alle nelikymppisiä ja
julkaisseet korkeintaan kolme teosta. Palkintosumma on yhteensä 40 000 euroa,
joten kumpikin kahdesta tänä vuonna palkitusta saa 20 000 euroa.
”Onko toi tyttö vai poika?”
Aura
Siltala (s.1992 Helsingissä) kertoo kuluttavansa paljon aikaa ”näyttöjen ääressä transnaisten nettikeskusteluissa, joissa luodaan uutta
kieltä. Niiden aineettomassa maailmassa syntyy ennen kokemattomia olemisen
tapoja”. Tämä materialisoituu hänen proosarunoteoksessaan Kyborgikesä (Poesia), 
Tommi Musturin kansi noudattaa
kyberneettistä logiikkaa.
Siltalan pienoisesseissä videopelit, tekniikka ja
todellisuus kietoutuvat erottamattomasti toisiinsa. Olenko ensimmäistä sukupuolta, joka kokee voimakasta tai voimakkaampaa
eroottista viehtymystä virtuaalisiin kuin konkreettisiin tiloihin? teoksen minäkertoja
pohtii.
Lukiessa tuntuu kuin olisin sujahtanut mustan aukon läpi
vieraaseen sivilisaatioon, jonka kieltä, tapoja ja tunnelmia en tunnista. Mutta
ei se haittaa, pikemminkin innostaa jatkamaan tutkimusretkeä, pitelemään
tiukasti kiinni hurjastelevien sanojen reunoista.
Kustantajan mukaan Kyborgikesä
ammentaa speedrun-videoista ja Tumblr-puheesta. Käsittääkseni kompastelevaa
matkantekoani helpottaisi, jos minulla olisi käytettävissäni ”edistyneitä
liikkumistekniikoita kuten wavedashaamista ja corner boosteja”. Nyt on vain
selvittävä ilman niitä.
Kyborgikesän minäkertoja käy
läpi transitiota, siirtymää syntymäsukupuolesta omaan sukupuoleen. Rintani materialisoituvat hitaasti sieltä,
missä aaveraajoja ja hellittyjä valemuistoja säilytetään. Ei menetetyn ajan saamista
takaisin vaan sitä, ettei aika ole yksiulotteista enää.
Kun ”hegemoninen maskuliiniisuus.exe” on lakannut
toimimasta, tyttöystävät katoavat, mutta tilalle tulee ihan toisenlaisia
deittejä ja leikkejä. Joskus pornossa
kiihottavinta on halpa kamera, jolla se on kuvattu.
Palkintoraadin mielestä Aura Siltalan esikoisteos on
vaikuttava näyttö: ”Kyborgikesä tuo
esiin transnaisen kasvun ja kokemuksen, mutta samalla myös sukupolvikokemuksen,
välillä mustan huumorin avulla, välillä lempeästi, lohdullisesti ja
sydäntäsärkevästi.”
Kesä Karinan ja veitsien kanssa
Kaisa Vahteristo (s. 2000 Nurmijärvellä) on opiskellut kirjoittamista Kriittisessä korkeakoulussa. Hän on kiinnostunut tekstilajien hämärtämisestä ja traumakuvauksista, kertoo hänen esikoisteoksensa takakansi. Tämä heijastuu Nieltyjen esineiden (Kosmos) aihepiiristä, päähenkilön fragmentaarisista muistoista.
Minäkertoja, koulutyttö kiertelee kesätyössään villin
Karinan kanssa kaupittelemassa veitsiä talosta taloon. Heinäkuun helle
hiostuttaa, mutta polte sisällä tykyttää rajummin. Tyttö on korviaan myöten
rakastunut työpariinsa. Kuusitoistavuotiaana
minun rakkauteni oli nälkäistä, fyysistä rakkautta, joka uhkasi niellä kaiken.
Olin vimmainen ja hädissäni.
Kun lapsuuden leikit vielä kummittelevat takaraivossa,
tuona kuumana kesänä tytölle aukenee ennen kokematon maailma: rakkauden piina
ja seksi, joka tuo mukanaan ihan uusia leikkejä: Hän näki, miten tulva minussa lähestyi ja kuinka tahdoin hukuttaa hänet
siihen, sillä minä olin perverssi ja itsekäs ja tarvitsin häntä.
Veitsiä vilahtelee muuallakin kuin tyttöjen myyntikoteloissa.
Vasenkätisen Karinan oikeaa käsivartta koristavat viillot kuin tatuoinnit. Ja
tämä: Äiti nostamassa veitsen. Avaamassa
suunsa. Äiti nielee veitsen ja joutuu sairaalaan.
Kyseessä on harvinainen syömishäiriö nimeltään Pica. Kertoja
rinnastaa itsensä äitiinsä: sillä eikö
äitini halu niellä tarkoitakin, ettei hän välttämättä koskaan yrittänyt kuolla,
että hän vain halusi hirvittävästi,
ahnehti, niin kuin minä, että hän halusi ottaa kaiken vastaan, tahtoi maailman
itseensä.
Vahteristo analysoi seismografin herkkyydellä ja
tarkkuudella päähenkilönsä sisäisiä ja ulkoisia värähtelyjä. Mielen läikähtelyä
ja halun ääriviivoja, joita ahnaat sormet iholle piirtävät. Paljon myöhemmin,
kun kesästä Karinan ja veitsien kanssa on jäljellä enää haalistuva muisto: Ilkikurinen hymy, joka sai minut hulluksi
vuonna jona täytin kuusitoista, näyttäisi nyt lapselliselta.
Raadin mukaan ”teoksesta voi halutessaan lukea myös
pyynnön: älä aliarvioi kummallisessa kesätyössä olevaa kuusitoistavuotiasta,
jolla on liian pieneksi jääneet farkkushortsit. Hänen elämänsä ja tunteensa
ovat yhtä monimutkaisia kuin muidenkin”.
Asiantunteva raati löytää vuodesta toiseen kiinnostavia,
uutta luovia kirjoja, joihin emme ehkä muutoin osaisi kiinnittää huomiota.
Lautakunnan jäsenillä on tarkka vainu, sillä moni voittajista on jäänyt
kirjallisuutemme historiaan.
Kalevi Jäntin palkinnon ovat aikoinaan saaneet muiden
muassa Lauri Viita, Eeva Joenpelto, Pentti Saarikoski, Leena
Krohn, Tomi Kontio, Katja Kettu ja Iida
Rauma. Lista osoittaa, että tänä vuonna palkitut ovat hyvässä seurassa.
Onnea voittajille!
Aura
Siltala: Kyborgikesä. Poesia.
2025. 80 s. https://poesia.fi/
Kaisa
Vahteristo: Nieltyjä esineitä. Kosmos.
2025. 192 s. https://www.kosmoskirjat.fi/


















