Kadonnutta aikaa kuvaamassa
Juha-Pekka Inkinen jatkaa persoonallista ajan
luonteen tutkistelua uudessa valokuvateoksessaan ja näyttelyssään Minun aikani. Ajan vääjäämätön kulku
tulee näkyväksi muotokuvapareista, joiden välillä on kulunut lähes 40 vuotta. Samalla
ne piirtävät alati muuttuvan ajan muotokuvaa.
Tätä en olisi
voinut toteuttaa millään muulla välineellä kuin kameralla. Tämä on juuri
valokuvauksen ominta ydintä, ja aika on pääomaani joka vain kasvaa.
Valokuvataiteilija ja kirjailija Juha-Pekka Inkinen on tehnyt aikaa konkreettisesti näkyväksi mainioilla tekstiä ja kuvia yhdistelevillä teoksillaan. Kirjassaan Miten tavarat ovat hän vieraili kodeissa, joissa aika on kerrostunut, ja se saa näkyä sisustuksessa. Konmaritusta ei näissä huusholleissa tunneta.
Teoksessaan Hei elämä– Heräävän Suomen kuvia hän antaa puhuttelevat kasvot modernismiin
havahtuvalle Suomelle. Vuosien varrella hänelle oli kertynyt tuhansia orpoja
postikortteja, kodittomia kirjeitä ja anonyymejä valokuvia divareista ja
kirpputoreilta. Näistä hän sommitteli kirjaansa herkullisia ajankuvia.
Pysäkkiaikakirjat teokseensa hän
kuvasi lasikuituisia bussipysäkkejä, niihin kiinnitettyjä mainosplakaatteja ja
niillä seisoskelevia ihmisiä 17 vuoden ajan. Kuvia katsellessa tulee
nostalginen olo, ja samalla aika tekee pitkän harppauksen ja loihtii mieleeni menneen
maailman kuvia ja tunnelmia.
Samalla asialla Inkinen on uudessa valokuvakirjassaan Minun aikani (Bokeh). Projekti alkoi
vuonna 1985, kun hän kuvasi muotokuvia ystävistään ja tuttavistaan. Hän kertoo
pyrkineensä kuvillaan ilmaisemaan tulevaisuuteen katsomista, voimaa ja uuden,
paremman maailman nousua.
Hanke jäi muiden puuhien varjoon, kunnes hän lähes
neljänkymmenen vuoden jälkeen teki aikamatkan ja kuvasi samat ihmiset
uudelleen. Hänestä tuntui kuin kuluneet vuodet olisivat haihtunut jonnekin, sillä
jutut kuvattavien kanssa jatkuivat luontevasti siitä, mihin ne muinoin olivat
jääneet.
Riikka |
Mustavalkoisissa muotokuvissa on vahva läsnäolon tuntu. Ihmiset katsovat kuvissa luottavaisesti kameraan niin ennen kuin myöhemmin. Vaikka vuodet ovat jättäneet jälkensä kuvattaviin, heidän silmissään on sama pilke kuin nuorempana ja hymy on herkässä. Monissa vanhempana otetuissa kuvissa ihmisten olemuksessa näkyy kokemusten tuomaa varmuutta ja rentoutta.
Kuvista paljastuu – joistakin enemmän, toisista vähemmän –
ajanhenki, aatteet ja asenteet sekä menneen ajan muoti. Nuoruuskuvia katsellessa
tulee nostalginen olo. Tuollaisia me olimme, vielä vähän epävarmoja, uhmakkaita
tai aavistelevia tulevan edessä. Joistakin kuvapareista puuttuu vanhempi
vastine, matka on jäänyt kesken…
Kirjasessa on kuvien lisäksi Inkisen kirjoittama johdanto
Minun aikani. ”Edelleen eteen tulee
mielenkiintoisia asioita, joihin tekee mieli tarttua. Toisaalta voi olla
helpottavaa päästää irti. Elämä kevenee, kun on vähemmän vastuuta. Yksi katsoo
lämmöllä mennyttä elämäänsä, toinen odottaa innolla tulevaa.”
Vänä |
Kirjanen, jonka editio on 150, on Antti Nylénin taidokasta työtä, jo itsessään taideteos. Nylén on palkittu kirjailija, esseisti ja suomentaja, joka esikoisteoksellaan Vihan ja katkeruuden esseet (2007) sai Kalevi Jäntin säätiön palkinnon. Nykyisin hän liikkuu kuvataiteen ja kirjallisuuden hämärällä rajamaalla.
Nylénin perustama Bokeh Editions ei ole
kustantamo, vaan monitaiteinen julkaisuprojekti, jonka nimi japaniksi merkitsee
sumua tai utua. Nykysenä selailun ja silmäilyn aikakautena se ylistää painetun
kirjan merkitystä siirtolohkareena, joka ”ei enää mene minnekään, se on valmis
ja paikallaan”.
Kun avaan Minun aikani -teoksen hopeisena kiiltelevän kannen, näen sisäkannessa hämärästi oman peilikuvani. Tämä pysäytyskuva kuljettaa muistoihin, millainen minä olin 40 vuotta sitten? Entä mitä tulevaisuus tuo tulleessaan? Kirjasta ei selata oikealta vasemmalle vaan alhaalta ylös. Aukeamilta avautuu kuvakavalkadi muutoksista, jotka aika on kuvattaviin veistänyt.
Tätä elämän ja valokuvan paradoksaalista suhdetta Nylén
käsittelee kirjasen tekstissä Muodonmuutos
pysäytyskuvassa. ”Kun valokuvan ja nyt hetkisen todellisuuden välille
kertyy aikaa, tulee koko ajan meneillään oleva muodonmuutos näkyväksi. (..)Valokuvaus
auttaa meitä huomaamaan ja hyväksymään muutoksen estämättömyyden.”
Juha-Pekka Inkinen on valokuvaaja ja kirjailija, joka tällä hetkellä työskentelee erilaisia todellisuuksia käsittelevien kollaasien parissa. Kuva: Derrick Frilund |
Nuoruutta yleensä ihaillaan, mutta silloin unohdetaan, että yhteisessä aikakapselissa me kaikki olemme. Vanhemmat elävät samaa nykypäivää kuin nuoremmat, mutta sen lisäksi heillä on rikkautena muistoja ja kokemuksia, joita nuoremmilla ei vielä ole.
Kaikki me voimme tarttua tähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaojan Pysäkkiaikakirjojen esipuheessaan esittämään mahdollisuuteen: ”Avaa
silmäsi ja katso Ajan suurta työtä: maailmaa, joka muuttuu yhä
ihmeellisemmäksi, yhä yllättävämmäksi ja yhä enemmän mahdollisuuksia
tarjoavaksi. Yhä kauniimmaksi.”
Juha-Pekka Inkisen poikkileikkauskuvat ovat vanginneet
ohikiitävän ajan samalla kun ne kuvaavat jatkuvaa muodonmuutosta. Antti Nylénin
sanoin: ”Emme pysty pysäyttämään elämää. Syntyy uusi ihminen, joka hetki, aina
hiukan erilainen kuin vanha. Eikä mitään loppua näy.”
Juha-Pekka
Inkinen: Minun aikani. Bokeh Editions. 2025. 48 s. https://bokeheditions.fi/en/