torstai 12. marraskuuta 2020

Collection Kakkonen: Lasin ja keramiikan mestarit

Kirjasarja kuin taideteos

 Upea kuusiosainen Lasin ja keramiikan mestarit esittelee taiteenkerääjä Kyösti Kakkosen yli 10 000 teoksen Collection Kakkosesta 2 000 taide-esinettä kuvin ja sanoin. Teokset piirtävät suomalaisen sielun kuvaa 1800-luvun lopulta nykypäivään.



Henkilökohtaisesti koen, että hyvällä taiteella on voimaannuttava vaikutus ja se voi parhaimmillaan avata ihmisessä niin sanotun kolmannen silmän intuitiivisen luovuuden, henkisen ymmärtämisen ja tajunnan tasolla.”

Näin kirjoittaa kauppaneuvos ja designtaiteen kerääjä Kyösti Kakkonen ainutlaatuisen, runsaasti kuvitetun kirjasarjansa alkusanoissa Keräilijän unelmia. ”Designraamattusarja”, kuten Kakkonen itse Lasin ja keramiikan mestarit -teossarjaa (Parvs) luonnehtii, on myös fyysiseltä kooltaan mittava. Jokainen kuuden niteen kokoelmasta painaa peräti neljä kiloa.

Kyösti Kakkonen kirjasarjan julkistamistilaisuudessa
Näyttelykeskus WeeGeessä. Kuva: Jouko Vatanen


Kakkosen pitkäaikaista unelmaa on ollut toteuttamassa lukuisa joukko alan eturivin asiantuntijoita. Suurhankkeen päätoimittajana ja taiteellisena johtajana on toiminut Aleksi Kuokka. Hänen lisäkseen teosten viimeistellystä ulkomuodosta on vastannut Aki Suvanto.

Kahdeksan kirjoittajan voimin teossarjassa esitellään 32 taiteilijaa, joista Vappu Rossi on piirtänyt ilmeikkäät muotokuvat. Rauno Träskelinin teoskuvia katsellessani minusta tuntuu kuin uniikki taideteos olisi aineellistunut kirjasta pöydälleni säteilemään auraansa.

Kuudella teoksella on kullakin oma nimikkoteemansa, jotka kuljettavat suomalaisen muotoilun syntymästä 1800-luvulta tulevaisuuden visioihin. Tätä aikamatkaa myötäilee myös teossarjaa varten laadittu fonttiperhe. Antero Takalan ja Heikki Willamon herkät luontokuvat luovat tunnelmaa.

Taipaleen aloittaa Aamunkoi – Suomalaista identiteettiä luomassa. Siinä esitellään miten lasi- ja keramiikkataide vaikutti nuoren kansakunnan identiteettiin ja sen pyrkimyksiin löytää oma kielensä ja muotonsa. Taiteilijoiden – etunenässä Arttu Brummer ja Gunnel Nyman – inspiraation lähteinä toimivat myytit, tarinat ja luontosuhde.

Luonto – Yhteys luomakuntaan jatkaa tarinaa alkuvoimaisesta, mutta modernista pohjoisesta valtiosta. Aiheen mestareina kunnostautuivat Toini Muona ja Tapio Wirkkala. Kyösti Kakkonen kertoo miten luonto ja taide kohtasivat Joensuun Pyhäselällä:

Yksi unohtumattomista kokemuksista ”taidematkallani” on ollut se, kun tyttärieni ollessa kouluikäisiä konttasimme yhdessä innostuneina kotirantamme talvisessa 20 asteen pakkasessa tutkimassa Tapio Wirkkalan presidentti Urho Kekkosen 70-vuotislahjaksi suunnitteleman Pilkkiavanto-nimisen lasitaideteoksen samankaltaisuutta edellisenä yönä jäätyneen ”aidon” pilkkiavannon kanssa.”


Luonnosta innoituksensa saanut muotoilu pelkistyi joidenkin taiteilijoiden teoksissa kohti puhdasta ja harkittua yksinkertaisuutta – runoutta, jonka muotoilu voi saavuttaa. Suuntausta esittelee sarjan kolmas nide Geometria – Puhdas muoto. ”Suomalaisen muotoilun omatunto” monipuolinen Kaj Franck karsi muotoillessaan pois kaiken tarpeettoman. Hän oli myös ensimmäisiä kierrätyksen puolestapuhujia.

Lempeämpää lähestymistapaa muotoiluun tarkastellaan sarjan neljännessä osassa Kosketus – Humaani kauneus. Lasi- ja keramiikkaesineiden vapaasti kaareutuvat muodot ja orgaanisen sulavat linjat kutsuvat koskettamaan. Kyllikki Salmenhaaran ja Timo Sarpanevan teokset ovat klassikkoja maailmallakin.

Keraaminen esine ei ole pelkästään katselemista varten, tunne se käsissäsi!

Jos olet tämän tajunnut, olet tekevä niin aina.”

Kyllikki Salmenhaara , Ajatuksia keramiikasta, Arkkitehtilehti NO 6, 1955.

Kyllikki Salmenhaara dreijaa.
Kuva: Tapio Yli-Viikari

Keramiikan konkreettisesta maanläheisyydestä Timo Sarpanevan silmää hivelevät lasiteokset vievät kohti aineetonta.

Pidän lasia materiaalina, joka on omistettu valolle ja tilalle.”

Timo Sarpaneva 1985.


Fantasia – Mielen kuvat
vie rajoitteista ja säännöistä piittaamattomalle mielikuvitusmatkalle. Teoksiin ilmestyy yllättäviä värejä, rikkaita kuvioita ja estotonta huumoria. Ken näitä fantasioita olisi paremmin osannut toteuttaa kuin rakastettu Oiva Toikka? Birger Kaipiainen puolestaan loi keramiikkateoksillaan kiehtovan, omaperäisen maailman.

Sarjan kuudennessa osassa Yhteys – Maailma laajenee tarkastellaan, millaisia vaikutteita lasi- ja keramiikkataide ovat saaneet muista taiteenlajeista ja kulttuureista. Teoksessa myös kurkotellaan kohti tulevaisuuden visioita.

Ovatko Kim Simonssonin arvoitukselliset teokset keramiikkaa vai veistoksia? Molempia, mutta rajanveto ei ole tarpeen, sillä silmää ja sormia kutkuttavat futuristiset teokset rikkovat niin taiteen, ajan kuin paikankin rajoja.


Professori Laura Kolbe on kirjoittanut kuusi esseetä, yhden kuhunkin sarjan niteeseen. Niissä hän valottaa Kyösti Kakkosen vaiheikkaan elämän eri puolia. Sarjan neljännen osan esseessä Minä keräilijä hän tarkastelee kauppaneuvoksen taivalta designtaiteen saralla.

Taide vei pikkusormen, kun Uppsalaan opiskelemaan tullut maalaispoika lumoutui Tukholman Moderna museetin upeista näyttelyistä. Varsinainen alkusysäys keräilyyn oli Toini Muonan jäämistön hankinta. Vuosikymmenten kuluessa taiteenkeräilystä tuli Kakkoselle lähes ”jokapäiväinen harrastus”.

Olen myös mukana brändäämässä Suomea maailmalla. Collection Kakkosesta on järjestetty kuutisenkymmentä näyttelyä Euroopassa ja Japanissakin kymmenkunta. Hankin myös ikonisia suomalaisia lasiteoksia takaisin kotiin maailmalta, Kyösti Kakkonen myhäili teossarjan julkistamistilaisuudessa Näyttelykeskus WeeGeessä Espoossa.

Laura Kolben kysymykseen: Millaisia ohjeita hän antaisi aloittelevalle keräilijälle? keräilijämestari vastasi lähes neljänkymmenen vuoden kokemuksella:

Järki ja tunteet kannattaa pitää tasapainossa. Kun ei paljasta korttejaan, eli mitä etsii, voi tehdä löytöjä. Minulla on sisäinen muistilista, mitä haluan, mutta en kerää pakkomielteisesti. Katselen keveästi ja annan aikaa.

Tästä kaikki alkoi: Toini Muonan keramiikkaa.

Mittava kulttuuriteko Lasin ja keramiikan mestarit tekee kunniaa Collection Kakkoselle, joka on nyt saanut arvoisensa dokumentin. Kokoelma myös elää ajassa ja kehittyy edelleen, sillä Kyösti Kakkonen seuraa aktiivisesti kiinnostavia muotoilijoita ja hankkii jatkuvasti uutta esineistöä. Suomalaisen sielunmaiseman kartoitus jatkuu.

Monessa esineessä on jotakin itseään syvällisempää voimaa ja sanomaa, joka irtaantuu esineen materiasta siitä säteilevänä ”aurana”. Henkilökohtaisena kokemuksena taiteen syvällinen ja nostattava vaikutus voi elähdyttää jonkun Suuren kokemiseen tai aistimiseen, jota voisi verrata transsiin vaipuneen hurmoshenkisen ihmisen hartaushetkeen.”

Kyösti Kakkonen

Kuusiosainen kirjasarja Lasin ja keramiikan mestarit. Parvs, Collection Kakkonen. 2020.