Älkää unohtako mitään!
Hannu
Väisänen on kirjailijanakin taidemaalari, joka loihtii siveltimenvedoillaan – sanoillaan – rikkaan ja inhimillisen kuvakudoksen elämisen ehdoista, vanhenemisesta
ja muistoista. Värikkäitä vivahteita romaaniin Viisikko tuovat hänen omat kokemuksensa.
Sydämeni laskokset pyrkivät aina liimautumaan yhteen. Avatakseni ne, minun olisi revittävä ne yhä uudelleen erilleen.” Ludvig Wittgenstein
Hannu Väisänen, palkittu kirjailija ja kuvataiteilija, on kertonut kuusiosaisessa omaelämäkerrallisessa Antero-sarjassaan värikkäästä elämäntaipaleestaan Oulun kasarmeilta entiseen pappilaan Dordognen laaksossa Ranskassa.
Sarjan viidennessä osassa Elohopea Antero
matkustaa Pariisiin opiskelemaan musiikkia. ”Hannu Väisänen rinnastaa pientä ja
ylevää, näkee arkisimmassakin harmaassa odottamattomia elohopean välähdyksiä.
Ja mikä parasta, hän osaa pukea tämän välkkeen kirjallisuudeksi, joka on
perusinhimillistä, tunnistettavaa ja samastuttavaa. Ja joka nostaa jonnekin
korkeammalle, antaa iloa ja lohtua”, luonnehdin teosta.
Sanat sopivat vallan mainiosti kuvaamaan myös hänen uutta
romaaniaan Viisikko (Siltala). Vaikka
se ei olekaan omaelämäkerrallinen, siinä hän kuitenkin tönäisee Anteroa
muutaman kerran kuin ohimennen, muistuttaa häntä menneistä.
Kun villisikojen, vuohien ja mytologisten hahmojen
somistama koristeompelein parsittu pöytäliina hulmahtaa verannan klaffipöydälle,
syntymäpäivänvietto voi alkaa. Viiden lautasen viereen on katettu kirjan kannessa
kuvatut luuvartiset vanhat aterimet.
Oulun kasarmilla lapsuutensa viettänyt neljän sisaruksen
parvi saapuu kukin omalta taholtaan juhlimaan veljensä syntymäpäivää ja
viettämään pari viikkoa hänen luonaan entisessä pappilassa Lounais-Ranskan
maaseudulla. Talon isäntä on taiteilija, joka on saanut kunnian toimia Viisikon kertojana.
Kirkkoisien entisessä asumuksessa kun ollaan uskonasioista
leimahtaa sisarusten välille vilkas väittely. Taiteilija vakuuttaa, ettei hän suin
surminkaan rupea uskovaiseksi, sillä hänen kirkkoihin maalaamansa alttaritaulut
on tuomittu kelvottomiksi. Sisko sen sijaan uskoo ”sielun hengitykseen”, joka
ilmenee hänen tulkintansa mukaan myös taiteessa.
Poliisit ja yömajat ovat jääneet isoveli Santerin
railakkaaseen menneisyyteen, kun humalan korvasi Jumala. Varmuuden vuoksi hän
kuljettaa monitoimihousujensa taskussa Raamattua. Nuorin veli Aleksi on puolestaan
hurahtanut buddhalaisuuteen. Huolestuttavan terveen oloinen fysioterapeutti on
aina valmis jakamaan muille ohjeita terveydenhoidosta ja nepalilaisista
luonnonlääkkeistä.
Viisikon neljättä veljeä Sakaria lapsena sairastettu
aivokalvontulehdus on hidastanut, tehnyt hänestä ”leudon”. Kehitysvamma ei
kuitenkaan estä häntä rustaamasta runoja. Hän
on kuin ihminen, joka heräilee hitaasti unestaan, on saamassa täyden
tajuntansa, ja sitten kuitenkin vajoaa takaisin uutimien taakse.
Taiteilija on ilmeikkäin vedoin luonnostellut
sisarusparven lukijalle tutummaksi. Viiden eri silmäparin näkökulmasta Väisänen
pääsee kuin huomaamatta kommentoimaan nykymenoa ja sen monenmoisia ilmiöitä. Menneisyyden
muistotkin haluavat mukaan kertomukseen. Siskolla on salaisuus, josta hän voi
taiteilijalle avautua vain jokirannan sumuun kietoutuneessa pähkinälehdossa.
Siskon paljastus havahduttaa taiteilijan alitajunnan
syövereihin painuneet muistot ja nostaa ne tietoisuuden pinnalle. Valtava unohdettujen asioiden joukkue
lähestyy, katsoo minua unohdetun asian suurilla, syyttävillä silmillä.
Hannu Väisänen voitti Finlandia-palkinnon romaanillaan
toiset kengät vuonna 2007. Kuva: Isabella Jan
Muutaman juhlattoman vuoden jälkeen viisikko on jälleen
kokoontunut juhlapöydän ympärille, kun raju ukkosmyrsky iskee ja katkaisee
sähköt. Väisänen antaa lennokkaan mielikuvituksensa laukata taiteilijan
kertoessa vieraidensa viihdykkeeksi tarinan, joka on saanut inspiraationsa
japanilaisesta legendasta.
Sen mukaan vanhat ihmiset karkotettiin Obasute-vuorelle
kuolemaan. Taiteilijan faabelissa nimeltä ”Vanhuskorpi” dystopiasta tulee
utopia. Korpeen ajetut neuvokkaat vanhukset oppivat metsän tavoille ja pärjäävät
niin mainiosti, ettei paluu sivistyksen pariin enää houkuta.
Kertomus ennustaa tulevaa, sillä ajan hammas on puraissut
vuosien vieriessä itse kutakin viisikon jäsentä. Ikääntyminen vaatii veronsa. Nelikko
ei enää pelmahda juhlataloon, vaan taiteilija puolestaan matkustaa tapaamaan
sisaruksiaan entisille kotikonnuilleen Ouluun.
Siskon mieli on karannut tästä ulottuvuudesta. Kaikki puheenaiheet, joita olin
valmistellut, valuvat pois. Taiteilija miettii kuumeisesti, millä ihmeen
konstilla saisi Siskon hapertuneen muistin herätettyä henkiin. Kunnes Sisko
tekee sen itse. Hänen kasvoilleen tulee väriä, ja hän huudahtaa yllättäen:
”Kristallipikari! Sinullahan on se kristallipikari”.
Se on totta. Taiteilijan vitriinissä todellakin komeilee Muranosta
hankittu kaunis pikari. Siitä on Siskon mielikuvituksessa tullut olento, kuten
iäkkäille esineille joskus käy. Muistot ovat osa meitä, oleellinen osa identiteettiämme.
Ne ovat rikkaus, olivatpa sitten ikäviä tai ihania.
Junamatkalla kotiin konduktööri muistuttaa joka asemalla
”Älkää unohtako mitään!” Taiteilija on ihan samaa mieltä.
“Nyt minä istun tyhjässä,
kohta entisessä kodissani ja huokaan. Kohta sullon viimeiset pakaasini autoon
ja ajan pois. Päivä on kaunis, melkein kuin huhtikuulta lainattua kauneutta.
Aurinko tekee valomattoja tyhjälle pyökkiparketille”, Hannu Väisänen kirjoitti Facebook-postauksessaan
helmikuun ensimmäisenä päivänä.
Entinen pappila, vanha talo sumuisen laakson
harjanteella, liittyy sekin muistojen hämärään ketjuun, jota meripihkan värinen
kristallilasi hennosti valaisee. Mutta sitä ennen kohotetaan pikarilla malja
muistojen pysyvyydelle, jota Viisikon
kaltaiset viisaat kirjat vaalivat.
Hannu
Väisänen: Viisikko. Siltala. 2024. 200 s. https://www.siltalapublishing.fi/