sunnuntai 16. helmikuuta 2020

Anu Kaaja: Katie-Kate


Katie-Kate, nainen vailla ominaisuuksia

Anu Kaaja panee suvereenilla kielellään tuhkimotarinat uusiksi riemastuttavalla kirjallisella hybridillään Katie-Kate. Satiirisessa romaanissa mikään ei ole pyhää, se sulkee syliinsä niin kuninkaalliset kuin pornonkin.


Luulisi, ettei englannin kuninkaallisilla ja pornolla ole yhtymäkohtia? Ei kuitenkaan tarvitse kuin muistella prinssi Charlesin kadehtimaa herttuatar Camillan tamponia, niin totuus paljastuu. Anu Kaaja paljastaa paljon muutakin kuumottavan tarkkanäköisessä romaanissaan Katie-Kate (Teos).

Hän osoittaa, että tuhkimotarinat elävät ja voivat hyvin edelleen. Luokkanousun voi tehdä kuten keskiluokkainen Kate Middleton, joka nousi herttuatar Catherineksi naimalla prinssi Williamin. Katie Price puolestaan ponnisti työväenluokasta yläosattomaksi kolmossivun tytöksi ja glamourmalliksi topatuilla ryntäillään ja kiristetyillä kasvoillaan.

Pyydystettyään prinssinsä läpinäkyvän mekkonsa avulla (Kate is hot!) Kate  kuninkaallistui, jäykistyi ja sulki suunsa: ”— —”. Katie sen sijaan pullauttaa suustaan milloin mitäkin. Kun hänen kolmas aviomiehensä vapaaottelija Alex Reid paljastui transvestiitti Roxanneksi, Katie avautui jälleen:

My husband, dressed up in stockings, suspenders, heels, make up and a wig, had tied a strap-on dildo to my dressing table. I won’t describe exatly what he was doing – I’ll leave it to your imagination.”

Katja Tukiaisen maalaus
Jeune Orpheline au Cimitière.
Katie-Kate, klassinen madonna-huora-kombinaatio. Tähän saumaan harhautuu kolmikymppinen skandinaavinainen, jonka välivuosi Lontoossa on venähtänyt vuosikymmeneksi tilapäisduunista toiseen ajelehtien. Kutsutaan häntä O:ksi, sillä monenmoisilla aukoilla on keskeinen sija tarinassa myös graafisena kuvituksena.

Esileikki alkaa, kun kuninkaallisiin vinksahtanut eläkkeellä oleva pariskunta Helen ja Roger huomaavat O:n yhdennäköisyyden Kate Middletonin kanssa. He palkkaavat hänet kotiapulaisekseen, nimeävät Katie-Kateksi ja ilmoittavat hänet sopivasti tuunattuna kaksoisolentopalveluun.

Tämä sopii O:lle, sillä ”jos ei ole itse joku, voi olla kopio jostakusta tai muutoin on ei-mitään”. O, Katie-Kate, on ulkopäin ohjautuva, sisältä tyhjä, nainen vailla ominaisuuksia: surullisen helppo saalis hyväksikäyttäjille.

Kaaja on nimennyt teoksensa luvut nettipornon kategorioiden mukaan. Rojalistipariskunta ja Katie-Kate puuhastelevat otsikon Threesome alla. O:n velvollisuuksiin kuuluu nimittäin kuninkaallisen memorabialian pölytyksen ohella myös pelehtiminen niin Helenin kuin Rogerinkin alapään kimpussa.

Enimmäkseen hän kuitenkin masturboi Diana-huoneessaan prinssistä haaveillen, kuninkaallisista fantisoiden ja pornovideoita katsellen: ”… runkkaus on rutiini, jokin minkä voimalla nousta ylös, vaikka oikeastaan sen voimalla pysyy ennemminkin makuuasennossa.”

Jos Disneyllä on monopoli lapsuuteen ja tuhkimotarinoihin, niin kansainvälinen nettipornofirma Mindgeek on vielä mahtavampi: se omistaa himomme. ”Yli sata miljoonaa päivittäistä käyntiä Mindgeekin suosituimmalla sivustolla”, Kaaja raportoi.


Katie-Katen tarinassa kliimaksi lähestyy, kun alttarille talutetaan prinsessamorsiandiana, Camillan ja Pont d’Alman tunnelin uhri. Kertomus paisuu surrealistisiin mittoihin, kun maailman kuvatuimman naisen, Dianan, lukemattomat lehtikuvat hänen elämänsä eri vaiheista lihallistuvat ja käyvät toistensa kimppuun.

Heitä riittää, sillä Dianasta oli moneksi. Tantereelle tarpovat kihlauksen alkuaikojen shy-di:t, eronjälkeiset sexy di-dianat avarine kaula-aukkoineen, Panorama-haastattelun dianat, Dodi Al-Fayedin luksusristeilijän ponnahduslaudan uimapukudianat…

Voittajana tantereelta poistuu – kukas muu – prinsessamorsiandiana, sillä hän kuolee nuorena ja kauniina. ”Satu tappaa minut”, Diana ennusti itse.

Anu Kaaja Katie-Katen eri versioista tai-
teltujen origamiruusukkeiden kruunaamana.
Kansan Ääni on saanut saanut tuhkimotarinansa ja pornonsa, Di-Die-Diana elää ikuisesti kuin Elvis, yksin auki jääneet pornosivustot huokailevat ja kiljahtelevat: oh my god! Tämän kalabaliikin jälkeen Katexit on väistämätön: O sulkee silmänsä ja ajattelee Englantia.

Kaaja totisesti hallitsee laajan skaalan kertomisen keinoja. Hän tarkentaa terävän katseensa nykyajan tuhkimotarinoiden likaiselle kääntöpuolelle: naisia alistaviin roolimalleihin, seksuaaliseen vallankäyttöön ja rahan mahtiin.

Tämän hän tekee keinoja kaihtamatta, niinpä Katie-Katen viesti menee perille, panee ajattelemaan ja jättää jälkikuvan, joka ei hevillä haalistu. Kaiken kruunaa hulvaton kirjallinen irrottelu. Nauttikaa!

Anu Kaaja: Katie-Kate. Teos, 2020. 262 s.

Katja Tukiaisen näyttely Delacroix & moi 
Galerie Forsblomilla 15.3. saakka.