Se oli vain pahaa unta – vai oliko?
Marja Kyllönen imaisee lumoavalla kielellään
toden ja houreen raadolliseen pyörteeseen, kahden maailman väliseen kamppailuun
romaanissaan Vainajaiset. Vaikuttava
teos nousi Finlandia-ehdokkaaksi.
…tässä talossa
hengen kitsaus oli hyve ja saita sielu siunaus kantajalleen.
Nämä ovat kuitenkin vain kulisseja kirjan teemoihin:
unelmiin, pettymyksiin, keskenmenoihin, osattomuuteen ja ihmisten sisäiseen
tyhjyyteen. Vainajaiset etsii
vastausta kysymykseen: mistä paha sikiää? Ja vastaa: ihmisen henkisistä
haavoista, joihin paha luikertelee sisuksiin piinaamaan onnetonta.
Marja Kyllösen omaperäinen, lähes kalevalainen kieli sai
mainetta jo hänen romaanissaan Lyijyuuma,
joka sai Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon. Sen jälkeen kirjailija
vaikeni yli kahdeksikymmeneksi vuodeksi palatakseen entistä vahvempana.
Vainajaisissa suomen kieli
juhlii tavalla, johon en aiemmin ole törmännyt. Kyllösen uudissanojen
höystämästä tekstistä syntyy outo kieli, kuin loitsu tai manaus, joka vetää
hypnoottisesti imuunsa.
Moniäänisessä tarinassa vallan kertojalta yrittää riistää
vainolainen, paha henki, joka tekstiin tunkeutuessaan heilauttaa kirjaimia ja
maalaa ne mustiksi. Sen ammottavasta kidasta kajahtaa räikeä lapsen nauru:
Minut kutsuttiin kuun pimeältä puolelta, tähtien tyhjistä
väleistä, yöstä joka voisi olla, ja tovin minä kosketin tomua ja tuhkaa, tulin
lihaksi ja lupaukseksi, mutten kiinnittynyt kehenkään vaan menin kesken ja jäin
vähän välille, kahden maailman rajalle…
![]() |
Laura Pohjosen grafiikanvedos Juuret |
Luonto elää tarinassa voimallisesti mukana... koivut ripustelivat norkkoja korviinsa kuin
riipuksia ja keimailivat rihmankiertämissään tienposkilla, kunnes kasvoivat
suvesta siveästi umpeen ja vilauttelivat lehvien alta vain kalpeita nilkkojaan.
Kirjan keskiössä kulkee kahden nuoren, Inarin ja Raunon
perheen elämä. Kauan odotettu lapsi ei ota syntyäkseen, ja lukuisat keskenmenot
rapauttavat heidän alkujaan kukoistaneen rakkautensa. Vanhaemäntä Sylvin pilkka
ei pirtin tunnelmaa paranna.
Kun yhdeksännestä raskaudesta vihdoin syntyy lapsi, Veikko,
poika tuntuu vanhemmista vaivalloiselta ja vieraalta. Laimiksi laimenneen
entisen viehkon Inarin ja Raunon kuoleentuneet tunteet eivät Veikon henkeä
ravitse. Vuosien mittaan pikkupojasta tulee oman elämänsä irtolainen, joka
etsii nähdyksi tulemista ihmisten kasvoista, jotka ovat kuin ”tuulenkalvamat
viipaleet lihaa”.
Tyhjäksi muodoksi ja rutiiniksi kuivettunut avioelämä
ajaa Raunon kyseenalaisiin syrjähyppyihin. ”Pikkupillujen kyttä ja kähmijä”,
sivaltaa Laimi vihapäissään. Yksi näistä ”pikkupilluista” on naapurintyttö
Hertta, kiltti ”pörrö ja jäävi päästään”.
![]() |
Marja Kyllösen kuunnelma Äänetön osakas valittiin Suomen edustajaksi Prix Italiaan 2110. Kuva: Anniina Mannila |
Tunnustan, että jossain vaiheessa luotaantyöntävät
julmuudet ja rivoudet vieroittivat tekstistä, mutta sen hypnoottinen ote piti
loppuun saakka. Siellä alkoi sarastaa herkkä toivo paremmasta.
Laimi oivaltaa, että häntä piinanneet virvatulet ja näyt olivat vain painajaisia ja suokaasuja, jotka voi sammuttaa ja karkottaa kuun pimeälle puolelle.
Niiden sijasta meillä jokaisella on tämä ainutkertainen,
vaikkakin epätäydellinen, elämä elettävänämme. Se on elettävä tässä ja nyt, ei
menneessä eikä haaveissa.
Äkkiä taivas
heitti hyppysellisen pulmusta lunta ja hipenet tuikkivat ilmassa kuin tuhannet
tiu’ut, kirkkaat kielet ja soivat valoa, vapahdusta.
Marja
Kyllönen: Vainajaiset. Teos. 2022.
350 s.
Laura
Pohjosen 50-vuotisjuhlanäyttely Galleria Duetossa 30.12. saakka.