Kirjan iholla
Ville
Hänninen teki uraauurtavaa työtä. Kirjan
kasvot – sata vuotta suomalaisia kirjankansia on ensimmäinen yleisesitys
kansitaiteesta. Se esittelee paitsi kannen ja teoksen välistä suhdetta myös
mestareita kansien takana.
Tietokirjailija, kriitikko Ville Hänninen tarpoi sanojensa mukaan umpihangessa etsiessään
materiaalia teokseensa Kirjan kasvot –
sata vuotta suomalaisia kirjankansia (SKS). Sillä kansien ja niiden
tekijöiden taustoista ja tuotannosta ei juuri ollut koottuna valmista tietoa
käytettäväksi.
Hännisellä oli silti valmiuksia kirjan tekoon. Hän on vuosikausia
kirjoittanut eri lehtiin kirjankansista, kirjasuunnittelusta ja kuvittajista ja
tehnyt Parnassoon Kuvittaja-palstaa. Hän toimii myös puheenjohtajana Suomen
kirjataiteen komiteassa, joka valitsee vuosittain kauneimman kirjan ja jakaa
palkintoja muille ansiokkaille teoksille.
Kirjan kasvoja varten hän
keräsi taustatietoja kirjastoista, antikvariaateista ja kustantajien
arkistoista. Haastatteli kansitaiteilijoita ja edesmenneiden mestareiden
leskirouvia ja tyttäriä. Näin syntyi kookas, runsaasti kuvitettu teos, joka
nostaa esiin yhden teoksen kultakin Suomen itsenäisyyden vuodelta.
”Tarkoitukseni ei
ole niinkään ollut valita vuoden kauneinta kirjaa kuin tuoda esille ajankuvaa,
kansityylejä ja -taiteilijoita. Sen vuoksi mukana on kaunokirjojen lisäksi myös
kirjasarjoja ja tietokirjallisuutta.”
Ajanhenki näkyy kansissa, ja Hännisen kutakin vuotta
kartoittavat kirjoitukset liittävät teoksen osaksi kulttuurihistoriaa. Hänen
edellisen kirjansa Keskipäivän miehiä
– vaikka olikin tyyliltään erilainen – pyrkimys oli sama, luoda mikrohistoriaa
henkilökohtaisen näkemyksen kautta.
”Kirja on
kokonaistaideteos, se kertoo itsestään koko olemuksellaan: paperillaan,
koollaan, kirjaintyypeillään, värimaailmallaan, päänauhallaan, esilehdillään,
kansikuvallaan”, Hänninen luettelee, mitä kaikkea on otettava huomioon kauneinta
kirjaa valitessa. Kirjan kasvojen valintoihin vaikuttivat sen sijaan enemmän eri
ajoissa risteilleet kirjalliset, kulttuuriset ja esteettiset ilmiöt.
On myös tiettyjä ikonisia kirjoja ja niiden kansia, joita
ei voinut sivuuttaa. Tällainen on esimerkiksi Martti Mykkäsen suunnittelema kansi Väinö Linnan Tuntemattomaan
sotilaaseen vuodelta 1954.
1950–60-luvuilla elettiin kansitaiteen kultakautta.
Modernismi teki nousuaan ja se heijastui myös kirjojen kansissa. Mestari Mykkänen
suunnitteli urallaan noin 450 kantta, ja moni niistä palkittiin aikoinaan
vuoden kauneimmaksi.
Vaikka kirjataide voi tällä hetkellä ammattimaisesti
hyvin, samanlainen luova hulluus kuin tuohon aikaan ei resurssien puutteessa
enää ole mahdollista. Nyt on pelattava varman päälle. Silti omaperäisiä,
rohkeita irtiottoja tehdään edelleen. Entinen käsityöammatti on valokuvien ja
tietokoneiden myötä muuttanut luonnettaan, ja graafikot ovat niiden avulla
saaneet uusia työskentelymahdollisuuksia.
WSOY:n graafikkona ja studiopäällikkönä vuosikymmeniä
työskennellyt Marjaana Virta on yksi
uusista edelläkävijöistä. Kalligrafiaa harrastava Virta kertoo kirjassa
”kuvittavansa usein kirjaimilla”.
Hänen kantensa Leena Krohnin Matemaattisia
olioita tai jaettuja unia vuodelta 1992 on varsinaista kirjaintaidetta. Hän
sai taistella kantensa puolesta, sillä tavutuksen rikkomista ei katsottu
myötämielellä.
Hopeanhohtoisen kantensa teos sai kustantajan
ylimääräisestä joulukinkkufoliosta. Kun Krohn voitti kirjallaan Finlandia-palkinnon,
tuli hoppu hankkia sitä jostain lisää.
Omaperäinen on myös palkitun Markus Pyörälän kansi Harry
Salmenniemen kokeelliseen runoteokseen Texas,
sakset vuodelta 2010. Sen kannessa ei ole edes teoksen nimeä, sillä Pyörälä
ei halunnut kuvittaa sisältöä vaan asettaa sen johonkin kontekstiin.
”Kokonaisuutta
hallitsee röyhkeä keltainen väri, joka tuo äänekkyydellään ja
huomionhakuisuudellaan mieleen Stockmannin Hullut päivät. Se tuntuu
nykymaailman kuvalta”, Hänninen kirjoittaa artikkelissaan Hullut
runopäivät.
Aivan kuten kirjan kansi on eräänlainen tuoteseloste
sisällölle, Hännisen oivaltavat artikkeleiden otsikot vievät monitasoisesti kulloinkin
käsiteltävän kannen ytimeen.
Pyörälä tiivisti tämän Kirjan kasvot -teoksen julkistamistilaisuudessa: ”Graafinen
suunnittelu on luetun ymmärtämistä ja sen välittämistä lukijoille. Kannen on
oltava rehellinen sisällölle.”
Latu on nyt komeasti avattu rehevään kirjankansimetsään.
Mutta Kirjan kasvot on vasta alkua,
sillä Hännisen mielestä kiinnostavaa aihetta voisi jalostaa vielä moneen eri
suuntaan.
Laatia rajatumpia esityksiä vaikkapa 1950–60-luvun kansitaiteesta ja
rakentaa näistä näyttelyitä. Kirkuvan mainostulvan hälinässä ne muodostaisivat
hiljaisia keitaita, kertoisivat, mitä taidokas graafinen suunnittelu
parhaimmillaan voi olla.
Ville
Häninen: Kirjan kasvot – sata vuotta
suomalaisia kirjankansia.
SKS. 2017. 335 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti