Luvallisen äärimmäisellä rajalla
Ellen
Thesleffin elämä ja taide tulevat iholle Hanna-Reetta Schreckin
perinpohjaisessa elämäkerrassa. Tinkimätön, alati uutta luova taiteilija kuului
aikansa merkittävimpiin pohjoismaisiin maalareihin.
Väitöskirjaa Ellen
Thesleffistä (1869 – 1954) parhaillaan valmisteleva taide- ja
kulttuurihistorioitsija Hanna-Reetta
Schreck on ensimmäinen tutkija, joka on perehtynyt taiteilijan tuhansia
kirjeitä sisältävään kirjeenvaihtoon perinpohjaisesti.
– Materiaalista ei
ollut pulaa, keräsin ja suodatin sitä eri arkistoista. Varsinkin kirjeet
tuottivat päänvaivaa, sillä käsialaa oli vaikea tulkita. Lisäksi Ellenillä oli
omaperäinen tapa sekoittaa kirjeissään niin ruotsia, italiaa, englantia, saksaa
kuin ranskaakin, Schreck kertoi vuosia kestäneestä urakastaan.
– Tunsin jo
kuuluvani Svenska litteratursällskapetin kalustoon, niin paljon aikaa siellä
vietin. Mutta näistä kirjeistä Ellen sai äänen kirjaani. Elämäkerta on haastava
laji, ja historiankirjoitus on aina tulkintaa, silti tarinat ovat tärkeitä.
Empatia, yritys asettua toisen asemaan on myös ollut tärkeä työkalu kirjaa
tehdessäni.
Ellen Thesleff oli poikkeusyksilö, joka maalasi
seitsemällä vuosikymmenellä ja uudistui koko ajan. Hän kulki naturalismista
symbolismiin, maalasi avantgarden ytimessä, oli Suomen ensimmäisiä
ekspressionisteja ja lähestyi uransa viimeisinä vuosina abstraktia ilmaisua.
Hanna-Reetta Schreck on kiinnostunut taiteiden- ja tieteidenvälisyydestä. Kuva: Heini Lehväslaiho |
Naiselle se ei noihin aikoihin ollut helppoa. ”Naisiin liitettyjä tiukkoja rooliodotuksia
oli pakko kyseenalaistaa ja murtaa, jos halusi edetä harrastelijaa,
perinteisten naisten aiheiden maalaria tai opettajan uraa pidemmälle”,
Schreck kirjoittaa. Ja sitä Ellen halusi intohimoisesti. Ja onnistui.
Hän sai tunnustusta jo eläessään ja oli aito
kosmopoliitti, jolla oli laaja kansainvälinen taiteilijoiden ja ajattelijoiden
verkosto. Pariisiin hän lähti Akseli
Gallen-Kallelan ehdotuksesta 1880-luvulla ja lumoutui sen tunnelmaan,
taiteeseen ja keskusteluihin kahviloissa.
Mutta vasta Firenzessä hän tunsi olevansa todella vapaa. Se
oli paikka, jonne paettiin skandaaleita, missä oli mahdollista etsiä omaa
tietään. ”Niin me asumme aivan Arnon
rannalla, ikkunat pienelle ahtaalle kadulle, jolla on korkeita taloja. Ilma on
suloinen – siitä suorastaan juopuu aamuisin, kun lähtee kävelylle joenrantaan”,
Ellen kirjoittaa haltioituneena.
Varsinainen sytyke teokselle oli Ellen Thesleffin
25-vuotiaana piirtämä Omakuva, joka
ei jättänyt Schreckiä rauhaan. ”Vaikka
Omakuvan nuoren naisen katse on pehmeä, siinä on samaan aikaan myös jotakin
kapinallista, suoraa ja paljastavaa. (…) Tuossa katseessa Ellen Thesleff
kääntää ympäri taiteen perinteisen asetelman, jossa miehelle on suotu katsojan
aktiivinen rooli ja naiselle katsottavan passiivinen rooli.”
Omakuva 1894-95. |
Vaikka Thesleffin saamat kritiikit olivat voittopuolisesti
myönteisiä, palettiveitsen jäljet, liike, värien kirkkaus, vitaalisuus, voima,
riemukas uhma ja jopa aggressio eivät viehättäneet kaikkia. ”Neiti Thesleffin maalausten
metallintuntuiset värit vaikuttavat sangen vieroksuttavasti katsojaan. Ja tuntuupa
kuin ne läheltä hiipaisisivat luvallisen äärimmäistä rajaa”, kirjoitti
kriitikko Ludvig Wennervirta Suomen
Taitelijain syysnäyttelystä vuonna 1909.
Mutta juuri tämä uhma, rohkeus tehdä niin kuin itsestä
parhaalta tuntuu ja toteuttaa unelmiaan kannustaa edelleen tämän päivän
taiteilijoita. HAMin Nautinto-näyttelyssä
mukana oleva taiteilija Anna Retulainen
valitsi kaksi Thesleffin teosta omien maalaustensa kumppaniksi juuri tämän
vuoksi.
Maisema Toscanasta, 1907 |
Taiteilijan omin sanoin:” Ihmeellistä ei ole niinkään elämä itse, vaan unelma elämästä.”
Hanna-Reetta
Schreck: Minä maalaan kuin jumala – Ellen
Thesleffin elämä ja taide
Teos. 2017. 400 s.
Vuonna 2019 Ellen Thesleffin syntymästä on kulunut 150
vuotta. Silloin HAMissa nähdään Hanna-Reetta Schreckin kuratoima taiteilijan
näyttely keväällä. Museon omien teosten kokoelmaa täydennetään merkittävillä
teoksilla yksityisistä ja julkisista kokoelmista.
Nautinto HAMissa 12.11.
saakka.
Inspiroiva taiteilija ja inspiroiva kirja! Hienoa, että näyttelya rakennetaan juhlavuoteen - on mitä odottaa.
VastaaPoista