”Jokin alati puuttuva kuohuttaa minua”
Maisku
Myllymäen nautittavan moni-ilmeinen romaani Valvoja
valtaa lukijan aistit kuin omanlaisensa kirjallinen performanssi. Somen,
taiteen ja hullun rakkauden piirileikissä kyytiä saavat niin nykymeno,
museoinstituutio kuin itsepetokseen sortuvat ihmiset.
Päätin, että olin
vain ymmärtänyt jotain väärin. Kaikelle oli varmaan olemassa selitys, ja jos ei
ollut, keksisin sellaisen itse.
Maisku Myllymäki vakuutti jo esikoisteoksellaan Holly, joka oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas vuonna 2021. Jäin tuolloin uteliaan innostuneena odottamaan sille jatkoa.
Odotus ei ollut turha,
sillä uudessa romaanissaan Valvoja
(WSOY) hän luo jälleen psykologisesti oivaltavan tragikoomisen tarinan, jota
rento kieli ja lukuisat yksityiskohdat höystävät.
Holly muistutti kamarinäytelmää,
jossa estradina toimi rapistunut kartano meren yksinäisellä saarella.
Samanlaisen suljetun tapahtumapaikan Myllymäki luo Valvojaan. Sen päähenkilö, minäkertoja Maia, viettää päivänsä
yhtenä taidemuseon salien valvojana.
Hän kokee katselevansa eräänlaista näytelmää
tarkkaillessaan salissa teosten lomassa vaeltelevia ihmisiä, heidän eleitään ja
ilmeitään. Hänestä vaikuttaa siltä, että monelle heistä selfie teoksen äärellä
on taidekokemusta tärkeämpää.
Maia kuuntelee myös vierailijoiden keskustelunpätkiä.
Koska saleihin kuljetaan museokaupan kautta, ei ole ihme, että tällainenkin
lausahdus osuu Maian korviin: Näyttikö
tämä sinustakin kauniimmalta siinä hiirimatossa?
Yhdenpäivän romaanissa on meneillään Kuvanveistäjät ihmisen
äärellä -näyttelyn viimeinen aukiolopäivä. Sen kahdeksan tunnin aikana Maian
mielessä lipuu kuin kavalkadina muistoja kahdeksan kuukautta kestäneen
näyttelyn ajalta.
Niiden keskipisteenä pörrää epäluotettava, itsekäs, mutta
niin ihana Peter, johon Maia tutustui näyttelyn avajaisissa. He alkavat
seurustella, ja Peteristä tulee kaikessa arvaamattomuudessaan Maialle
pakkomielle: hänessä oli loputtomasti
kerroksia, joiden kuorimista voisin jatkaa ikuisesti.
Maia on valvoja paitsi ammatiltaan myös unettomuutensa
vuoksi. Hän kaipaa vierelleen toisen ihmisen lämpöä saadakseen unta. Toisin
sanoen hän himoitsee sänkyynsä Peteriä. Mutta useimmiten mies luuhaa ties
missä, joten Maia alkaa valvoa hänen menojaan ja kavereitaan somessa.
Näistä aineksista Myllymäki keittää herkullisen sopan,
jonka sattumat tarjoavat lukijalle monenlaista pureskeltavaa. Kuvataiteenharrastajien
iloksi keitoksessa on mausteena kuuluisia kuvataiteilijoita, heidän lausumiaan
ja teoksiaan, tarinan käänteisiin sopivissa tilanteissa.
Kun Peter ei tunnu ymmärtävän eikä välittävän kuvataiteesta
tuon taivaallista Mia muistaa kuvanveistäjä Camille Claudelin sanat, jotka tämä kirjoitti opettajalleen Auguste Rodinille: Jokin alati puuttuva kuohuttaa minua. Onneton rakkaussuhde Rodinin
kanssa päätti Claudelin lupaavan uran.
Maia ei aio suostua Claudelin kohtaloon vaan aikoo korjata
Peterissä ilmenneet puutteet. Hän haluaa muovata Peterin kuin veistoksen
mieleisekseen ideaaliksi. Kuvanveistäjä Klara puolestaan veistää kivestä teosta
nimeltä Ideaali naisten saliin
asetetussa läpinäkyvässä lasikopissa näyttelyn aikana. Näin hän suorittaa
samalla eräänlaista performanssia.
Taidemaailman visionäärien mielestä museoihin on tuotava
tämänkaltaista pöhinää, tapahtumia ja osallistavaa tekemistä. He eivät usko,
että nopeatempoisen someajan ihmisille riittää enää hiljainen syventyminen
taideteosten äärellä. Sehän vaatii aikaa ja keskittymistä, syvemmälle
katsomista ja tunteita.Maisku Myllymäki on Helsingissä asuva kirjailija
ja filosofin maisteri. Kuva: Tomi Reunanen
Onneksi on vielä heitä, jotka suorastaan ihastuvat
teoksiin. Ilmiötä, patsaisiin kohdistuvaa halua, kutsutaan agalmatofiliaksi. Maia
näkee, miten nuori, kalpea mies saapuu salin hämärään ja salamarakastuu
marmoriin veistettyyn, haarojaan levittelevään hekumalliseen faunipatsaaseen.
Mies ei voi olla hivelemättä faunin vatsalihaksia
sormenpäillään. Teoksiin ei tietenkään saa koskea, mutta Maia päättää tällä
kertaa toisin, sillä tällaisina harvinaisina hetkinä taide herää eloon. He näyttävät hyvältä yhdessä. En halua, enkä
aio kieltää heiltä tätä hetkeä.
Klara, kuin vangittuna yhteen Louise Bourgois’n Cells-installaation
häkkiin, veistää päivä päivältä Ideaaliaan
kohti olemattomuutta. Näyttelyn päättyessä siitä jää jäljelle vain
kivensirpaleita lasikopin lattialle. Sillä eihän mitään ideaalia ole olemassa.
Jos emme koskaan
tyydy tai hyväksy olemassa olevaa, lopputulos on, että kaikki se, mitä meillä
oikeasti on, katoaa ja jäljelle jää vain tyhjät seinät.
Maialla olisi tästä opittavaa hänen korttitalonsa
huojuessa. Valvojanpallillaan hän tarkkaili ihmisiä, näki ja oivalsi paljon.
Mutta näkikö hän itsensä? jää lukijan pääteltäväksi. Maisku Myllymäki teki sen
taas, loi herkullisen, psykologisesti tarkkanäköisen, viihdyttävän kirjallisen
performanssin.
Maisku Myllymäki: Valvoja. WSOY. 2024. 302 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti