”Onni on toisilla toisen kokoinen”
Markku Pääskynen on päivittänyt antiikin
myytin ja kirjoittanut sille uuden tulkinnan romaanissaan Elektra. Savolaisiin maisemiin sijoitettu koukuttava tarina kuvaa
ihmisen kasvua omaksi itsekseen, ponnisteluja vapautua suvun painolastista ja katkaista
koston kierre.
Mistä puhuisimme
osuvammin kuin vanhemmiltamme perityistä kärsimyksistä?
Aiskhylos: Hautauhrintuojat
Markku Pääskynen tunnetaan kaunokirjallisen proosan taiturina, joka teos teokselta tarjoaa lukuelämyksen, jossa esirippu aukenee, suomut putoavat lukijan silmiltä, ja todellisuuden monimuotoiset kasvot paljastuvat arjen naamion takaa.
Romaanissaan Hyvä ihminen (2018)
hän pohti
kielen mahdollisuuksia kuvata todellisuutta. Teoksessa Aurinko ei liiku (2020)) pyrittiin todellisuuden tuolle
puolen, ulottuvuuksiin, joita aistimme eivät tavoita. Niin kaunis on maa -romaanissa (2023) etsittiin vastausta kysymykseen,
miten elää hyvin?
Samaan kysymykseen Pääskynen palaa uusimmassa, tänä
vuonna Savonia-kirjallisuuspalkinnon voittaneessa Elektrassa (Tammi). Romaaninsa jälkisanoissa hän kertoo halunneensa
kuvata uusin silmin kreikkalaista myyttikokonaisuutta, joka kertoo Atreuksen
mahtisuvun dramaattisista vaiheista.
Pääskynen on valinnut päähenkilökseen ja kertojakseen
Klytaimestran ja Agamemnonin tyttären Elektran. Päivitetyssä versiossa heitä
edustavat Kyllikki, Algot ja Eerika. Autereen kartanossa Mikkelin lähistöllä
asuu myös Eerikan nuorempi veli Osmo (Orestes) ja hetken aikaa taapero Iita
(Ifigineia).
Ja näin sukudraama alkaa. Elämämme olisi mennyt hyvin jos isä ei olisi ajanut Iitan ylitse.
Elämämme olisi sujunut paremmin jos sedän vaimo ei olisi karannut rakastajansa
kanssa. Tästä pyörähtää käyntiin rahan ja vallanhimon voitelema karuselli.
Vauhdin takaavat vehkeilyt ja valheet, petokset ja pettämiset.
Kyydistä putoavat Iita heti alussa ja Algot vähän
myöhemmin. Kohtalokkain seurauksin. Iitan kuolema oli tapaturma, joka särki
Kylliki-äidin palasiksi, jotka eivät enää löytäneet omaa paikkaansa, muuttivat
hänet tyranniksi.
Eerikan ja Osmon lapsuus katoaa usvaan, painajaiseen,
katkeroituneen Kyllikin lyöntien ja tukkapöllyjen säestyksellä. Kartanoon
pesiytynyt, Kyllikkiä kosiskeleva tyhjäntoimittaja Aukusti (Aigisthos) lisää
pökköä pesään. Pariskunta juopottelee, juhlii ja vehkeilee minkä kerkiää. Musta
pilvi on kietonut Autereen kartanon julmaan syleilyynsä.
Eerikan maailma on pienentynyt isän ja Iidan kuoleman
jälkeen. Kun vielä tuskainen, ahdistunut Ossi pakenee tilannetta Helsinkiin
opiskelemaan, hän jää yksin. Aivan kuin
olisi ennalta määrätty että minun olisi elettävä läpi tuo aikakausi ennen kuin
voisin siirtyä uuteen.
Voimme harhailla pitkään sumussa, kunnes tulee hetki, jolloin
näemme kirkkaammin. Myrskyn salamoiden välähdellessä Eerika oivaltaa, millä tavalla halusin elää, millaisesta
kulmasta halusin nähdä luonnon, kasvit ja eläimet. … Maa oli pieni ja hauras pallo lapsen kädessä, ja tuota julmaa ja
ahnetta lasta kutsuttiin ihmiskunnaksi.
Markku Pääskysen teokset ovat saaneet lukuisia palkintoja ja palkintoehdokkuuksia. Kuva: Veikko Somerpuro |
Markku Pääskynen omaa taidon tehdä tarkkoja havaintoja, nähdä ihmismieleen, tulkita sen aivoituksia ja tuntemuksia lukijalle. Hänen johtopäätöksensä kiemurtelevat kuin humaani elämänlanka rivien väleissä.
Kun Kyllikki ja Aukusti elostelevat, mellastavat ja leveilevät Algotilta jääneillä rahoilla, Eerika noudattaa isän ohjetta. Jokainen päivä voi tuoda tullessaan jotain uutta elämään. Jokainen pikkuseikka voi tuoda tullessaan suuren ilon.
Valmistaessaan itselleen minestronekeittoa Eerika tuumaa "onni on toisilla toisen kokoinen" jatkaessaan porkkanoiden kuorimista.
Elektran kerronnan rytmistä
syntyy hetkittäin omanlaistaan proosarunoa. Pysyttelin
talon toisessa päässä, minä olin varjo, olin hiljainen varjo, olin hiljainen
varjo omassa kodissani. Toistot punovat
osaltaan tarinan monisilmäistä verkkoa, koukuttavat lukijan osaksi tarinaa.
Draama lisää matkalla volyymiaan kuin vimmaisena
massaansa kasvattava lumipallo, muuttuu lähes trilleriksi. Eerikalle aukenee
onneksi pakotie tilanteesta, pääsykoekirjat. Kirjat suojelivat minua todelliselta maailmalta ja toivat tilalle
vapaan avaruuden, ja sen hetkinen todellinen maailmani, siltä olisin mieluusti
sulkenut silmäni ja korvani kokonaan.
Algot tahkosi rahaa 1970-luvulla myymällä firmansa Oy
Elektra Ab:n valmistamia oskilloskooppeja Neuvostoliittoon. Markku Pääskysen Elektra antaa näkymättömille universaaleille
värähdyksille, tunteille, pettymyksille ja toiveille, oskilloskoopin lailla
näkyvän muodon komeasti.
Markku
Pääskynen: Elektra. Tammi. 2024. 208 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti