Kollektiivisen tietoisuuden hieno manifesti
Annie Ernaux’n Vuodet limittää omaperäisesti naisen kasvutarinan sodanjälkeisen
Euroopan ajankuviin. Muistelmaklassikossa arjesta, populaarikulttuurista ja
maailmanpolitiikasta syntyy kiehtova kokonaisuus.
Hän haluaisi
pelastaa jotakin ajasta, jonne me emme enää koskaan pääse.
Ranskan eturivin kirjailijan Annie Ernaux’n (s. 1940) Vuodet (Gummerus) nousi heti ilmestyttyään Ranskassa vuonna 2008 arvostelu- ja myyntimenestykseksi. Se sai muun muassa MargueriteDuras -palkinnon.
Englanninkielinen painos kymmenen vuotta myöhemmin
nousi Booker-ehdokkaaksi. Nyt kirja on viimein saatu suomeksi Lotta Toivasen oivallisesti
suomentamana.
Helsingin
Sanomien haastattelussa Ernaux kertoo asettavansa teoksessaan taustan, sen mikä
henkilöä ympäröi, etualalle: ”Ajattelen, että synnymme maailmaan ja
kollektiiviseen tietoisuuteen, joka vaikuttaa meihin. Halusin kirjoittaa
yhteiskunnasta, joka muuttui vuosien varrella, ja minä siinä mukana”.
Vuodet alkaa lyhyillä
välähdyksillä elämästä, kirjallisuudesta ja elokuvista.
Simone Signoret’n
kasvot elokuvan Therese Raquin mainosjulisteessa
huussi joen yllä
talon takapihalla Lillebonnessa, soliseva vesi kuljettaa ulosteita ja
vessapapereita hiljalleen pois
varhaisten
vuosien hämärät kuvat, joissa näkyy kesäsunnuntain valoläikkiä, unikuvat,
joissa suvun vainajat heräävät henkiin ja kuljemme outoja polkuja
Teos jatkuu pidemmillä muistikuvilla, jotka pyydystävät
katoavan ajan virrasta tapahtumia ja tilanteita, joita lukija tunnistaa. Minunkin
mieleni syövereistä nousi Ernaux’n herättämänä muistoja, jotka olivat jo
painuneet unohduksiin.
Suvun sunnuntai- ja juhlapäivälliset sekä vanhat,
kellastuneet valokuvat vilahtelevat virstanpylväinä, kun ajan hammas raksuttaa eteenpäin.
Ernaux syntyi Normandian takapajuisessa pikkukaupungissa köyhään perheeseen. Kaikkea oli niukasti, tavaroita, kuvia,
huvituksia, selityksiä maailmasta ja ihmisenä olosta.
Nuori kirjailija Éduard
Louis, jonka ensimmäinen teos Ei enää Eddy järkytti ja puhutti Ranskassa ja herätti maailmalla huomiota,
on kertonut Ernaux’n inspiroineen häntä. Louis tulee samanlaisesta taustasta
kuin Ernaux ja hänenkin romaaninsa ottavat poliittisesti kantaa
heikompiosaisten puolesta.
Nurkkakuntaisilla, sisäänpäin käpertyneillä pikkupaikkakunnilla
luokkarajoja ei noin vain ylitetty. Rikkaat
sanoivat liian korea-asuisista myyjättäristä ja konekirjoittajista ”Tuo kantaa
koko omaisuutta yllään”.
Ernaux tiivistää niin aineellisesti kuin henkisesti köyhät
teinivuotensa toteamalla kuivasti: (Käydä
kaupungilla, uneksia, tyydyttää itsensä ja odottaa, siinä nuoren maalaistytön
elämä pähkinänkuoressa.)
Opiskelut avasivat Ernaux’lle tien maailmaan:
kirjallisuuteen, filosofiaan, politiikkaan. Sunnuntailounaista
(pyykinpesureissuista) vanhempien luokse tuli monituntinen uhraus, jonka aikana olisimme voineet lukea Virginia
Woolfin Aallot. Ernaux ja kumppanit oivalsivat, ettei tuolla maailmalla
ollut heille enää mitään annettavaa.
Ernaux on etäännyttänyt itsensä, kuten hän kirjoittaa,
”persoonattomasta elämäkerrastaan” käyttämällä hän ja me muotoa sekä passiivia
minän sijasta. Näin hän sulauttaa erityisen elämänsä oman sukupolvensa kokemuksiin
ja liikehdintään.Annie Ernaux on palkittu elämäntyöstään.
Kuva: Catherine HeliecGallimard
Turmelus nuorison keskuudessa levisi kielloista ja
valvonnasta huolimatta. Brigitte Bardot
lumosi elokuvassa Ja Jumala loi naisen,
James Deanin nimikirjaimet kaiverrettiin
pulpettiin. Francois Saganin Tervetuloa ikävä, Freudin Seksuaaliteoria ja Kinseyn raportti luettiin salassa.
Tavaratulva ja kuluttamisen vimma työnsivät vähitellen menneisyyden
yhä kauemmas mielen perukoille. Ernaux’n mukaan samalla ajattelu köyhtyi, ja
usko mahdollisuuteen parantaa maailmaa hiipui. Työn ja perhe-elämän uuvuttamat
eivät enää jaksaneet huolestua yhteiskunnan tilasta.
Avioero tarjosi heille mahdollisuuden palata hetkeksi takaisin
nuoruuteen, viettelysten markkinoille John
Cassavetesin ja Michelangelo Antonionin
elokuvien johdattamina. Ajan pyörä kierähti hetkeksi taaksepäin. Pieni rako
ehkäisypillerin ja AIDsin välillä salli naisillekin lyhytaikaisen seksuaalisen
vapauden vailla pelkoa ei-toivotusta raskaudesta.
Oli koittanut nautinnon aika, jolloin kaikkea, mikä ennen
oli ollut kiellettyä, kehotettiin nyt tekemään. Elokuvissa pyöri Viimeinen tango Pariisissa. Ernaux katselee
maailmanmenoa paitsi tarkasti myös pilke silmäkulmassa. Ilmassa väreili halu
luoda ja toteuttaa itseään. Mutta jos ei
osannut maalata tai soittaa poikkihuilua, saattoi aina luoda itsensä uudelleen
menemällä psykoanalyysiin.
Kuva: Hannele Salminen
Vuodet-teosta lukiessa
tuntuu kuin Ernaux’n muistot olisivat soljuneet vaivatta paperille. Näin ei
kuitenkaan ole. Hän on kertonut, että kirjan teko oli vaivalloista ja kesti
peräti kymmenisen vuotta. Muistikuviensa lomassa hän pohtii kirjoittamistaan:
Miten hän voisi
järjestää muistinsa, joka on täynnä tapahtumia, pieniä sattumuksia, niitä lukemattomia
päiviä jotka johdattivat hänet tähän päivään?
Samaa ovat pohtineet monet kirjailijat ja taiteilijat. Juha-Pekka Inkisen mainiossa teoksessa Pysäkkiaikakirjat ajankuvan dokumentteina
komeilevat bussipysäkkien mainosjulisteet.
Leena
Krohnin esseeteoksessa Mitä en koskaanoppinut hänen filosofiset pohdintansa limittyvät luontevasti arkisiin
tapahtumiin, muistoihin ja kokemuksiin. Kulkiessaan kotikaupunkinsa kaduilla sen,
mitä hän näkee, lävistää ennen nähty: ”Kuvat kuultavat toistensa läpi ja tämä
hetki on kadonneiden päivien kooste”.
Annie Ernaux’n ajatus kulkee samoja polkuja, kun hän toisinaan
kokee olevansa useammassa päällekkäin väreilevässä elämänsä hetkessä: siinä ajassa nykyhetki ja menneisyys
asettuvat päällekkäin, sekoittumatta, siinä ajassa hänessä ovat hetken aikaa
olemassa kaikki hänessä joskus olleet olomuodot.
Vaikka aika raksuttaa sekunti kerrallaan tasaisesti eteenpäin,
silti tuntuu kuin sen meno nykyisenä digiaikana vain kiihtyisi klikkailujen siivittämänä.
Ammennammeko me todellisuuden tyhjiin, elämämmekö loputonta nykyaikaa? Ernaux
pohtii, päättää aloittaa tämän kirjan, sillä hän haluaisi pelastaa jotakin ajasta, jonne me emme enää koskaan pääse
kylätanssit ja
tivolin törmäilyautot Bazoches-sur-Hoënessa
Hocine Zaourarin
valokuvan naisesta Algerian verilöylyssä, se on kuin Pietà-kuva
San Michelen
kirkon seinällä hehkuvan auringonvalon Fondamenta Nuoven rantakadun varjoista
käsin nähtynä
Annie
Ernaux: Vuodet
(Les Années). Ranskasta suomentanut Lotta Toivanen. Gummerus. 215 s.
Tämä kiinnostaa minua. Usein ranskalainen kirjallisuus onnistuu puhuttelemaan minua.
VastaaPoista