Arvaamattoman ilmaston armoilla
Vaeltelu lähiluonnossa sitä tarkkaillen ja
kuvaten inspiroivat Jarmo Lehtisen tallentamaan kokemuksiaan ja ajatuksiaan
esseistiseen valokuvateokseen Kahdeksan
vuodenaikaa.
Niin kauan kuin
sävyt säilyvät, niin pimiössä kemikaalialtaista nousevilla kuitupapereilla kuin
mielessämme, meillä on mahdollisuuksia.
Maailmankirjat tuntuvat tällä hetkellä olevan yhtä sekaisin kuin elementit Jarmo Lehtisen teoksen Kahdeksan vuodenaikaa (Bokeh) kansikuvassa.
Tosin vahinkolaukauksena syntynyt kuva toimii hienosti niin
sommittelultaan, sävyiltään kuin tunnelmaltaan.
Kuvaa luulisi kaksoisvalotuksella luoduksi, mutta sitä se
ei kuitenkaan ole. Hernesaaren jättömaan särkyneen lasin palaset vain innostuivat
loihtimaan Lehtisen siluetin ympärille jännittävän kollaasin.
Uransa viestinnän ja journalismin parissa tehnyttä
nykyistä harrastelijakirjailijaa ja -valokuvaajaa eivät jännitys eivätkä
spektaakkelit kuitenkaan kiinnosta. Lehtinen kaipaa maisemaan ennakoitavuutta
ja jatkuvuutta.
Niinpä hän on kuvannut kirjansa pienoisesseiden ja
mietelmien tunnelmaan sopivia ”paikallaan pysyviä, elämää hitaasti sykkiviä ja
rauhallisesti tihkuvia” mustavalkokuvia. Kun värit loistavat poissaolollaan,
jäljelle jää harmaan sävyjä. Silloin
”todellisuus näyttää hieman tylsemmältä ja vähän ennustettavammalta,
armollisemmalta”, hän kirjoittaa.
Lehtinen ehdottaa, että sävyjä kannattaisi viljellä
muidenkin kuin vain valokuvaajien. Pikimustan ja vitivalkoisen väliltä löytyy lukemattomia
harmaan sävyjä myös ajatuksiin ja puheisiin. Tätä kannattaa harkita, sillä:
”Sävyissä on kohtuullisuutta ja lohtua.” Kenties ne tarjoaisivat uusia
näkökulmia monenlaisiin asioihin ja mielipiteisiin.
Jarmo Lehtiseen minut tutustutti joitakin vuosia sitten persoonallinen
Gottfried, puhdasrotuinen seropi (sekarotuinen piski). Parivaljakko parantaa
maailmaa sympaattisessa teoksessaan KeskustelujaGottfried-koiran kanssa. ( https://kirjasta-kirjaan.blogspot.com/2020/08/koira-ja-sen-ihminen-filosofoivat.html
) . Heidän pölyn olemuksesta vakaviin teologisiin kysymyksiin polveilevat
keskustelunpätkänsä keskeytyivät tuon tuosta hyväksyviin nyökyttelyihini ja naurunpyrskähdyksiin.
Rissografilla painetut kuvat muistuttavat
grafiikan vedoksia.
Vaellellessaan klassikkokamera kaulassa lähimaisemissa
poikkeukselliset sääilmiöt saivat Lehtisen pohtimaan, mitä vuodenajat
oikeastaan merkitsivät? Ihminen keksi nimittää vaihtuvia säätiloja neljäksi
vuodenajaksi ja antoi niille nimet. Kalenteri kaappasi ne saman tien kansiensa
väliin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien ilmiöiden seurauksena
vuodenajat eivät kuitenkaan enää suostu entiseen marssijärjestykseen vaan
tuuppivat toisiaan ja lipuvat toistensa päälle. Lehtisen mielestä ne tarvitsevat
apuvoimia, kumppaneita, joiden avulla arvaamattomaksi käynyttä todellisuutta
voisi paremmin luonnehtia.
Ilmansuuntia on kahdeksan, mikseipä siis myös
vuodenaikoja, tuumi Lehtinen ja ryhtyi tuumasta toimeen. Hänen keksimänsä neljä
uudissanaa pujahtivat sulavasti vuodenaikojen rivistöön. Ne antavat lisää
vapausasteita tuntemuksillemme: talvi, TUISKI, kevät, SULAVA, kesä, KYPSÖ,
syksy, HARMO.
Mutta riittääkö edes kahdeksan koplakaan luonnehtimaan kokemuksiamme
tulevaisuudessa, kun ilmastonmuutos entisestään riehaantuu? Tunkeeko se tukehduttavalla
paahteellaan listaan vielä yhdeksännen, ilmastoidun vuodenajan, jolloin ulos ei
ole menemistä. Ehdotan tälle mustalle lampaalle nimeä ILMO ja sijoitan sen
kesän ja KYPSÖn väliin.
Jarmo Lehtinen esittelee teostaan. Taustalla hänen kaksoisvalotuksella jossa Linnanmäki on huvitellut laskemalla mäkeä alas. Kuva: Hannele Salminen. |
Onko ilmastonmuutos karannut jo niin pitkälle, ettemme enää saa sitä kiinni? Olemmeko heränneet liian myöhään, vai olemmeko vielä edes heränneet? Näitä kysymyksiä pohtiessaan Lehtinen suree, millaisen perinnön me jätämme: avohakkuita, ojitettuja soita, luontokatoa, aavikoituneita alueita, hirmumyrskyjä, tulvia, sukupuuttoon kuolevia eläinlajeja.
Me tuhoamme jälkipolvien tulevaisuutta itsekkyydellämme,
ahneudellamme ja lyhytnäköisyydellämme. Meillä ei ole siihen lupaa, sillä: Toivottavasti jäljissämme kulkee toisia,
pieniä ja vielä syntymättömiä, joilla on oikeus jättää omat jälkensä, pienten
varpaiden täplittämät.
Meidän on kannettava vastuumme ja tartuttava toimeen,
vaikka se vaatii mukavuudenhalustamme ja etuoikeuksistamme tinkimistä.
Vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole, sillä viimeinen raja lähestyy uhkaavasti.
Lehtinen on kuitenkin toiveikas:
Mielikuvituksensa ansiosta ihminen saattaa kyetä ainoana lajina ratkaisemaan
ongelmat, jotka se ainoana lajina on kyennyt luomaan.
Jarmo
Lehtinen: Kahdeksan vuodenaikaa. Bokeh, 2024. 40 s. Numeroituja
teoksia on myytävänä Bokeh-kaupassa: https://holvi.com/shop/bokeh-kauppa/. https://bokeheditions.fi/
Kahdeksan
vuodenaikaa on julkaisuprojekti Bokehin ensimmäinen risografilla, https://www.tiedetoimittajat.fi/tiedekeskiviikko/risografia-eli-soijamusteen-charmi,
painettu julkaisu. ”Rison karkea rasteri ja syvä musta ottivat kuvista jotain
olennaista pois, mutta samalla kuvat saivat uuden ilmeen, jonka turvin ne
”pärjäävät” painotuotteessa”, toteaa Antti
Nylén.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti