maanantai 27. maaliskuuta 2017

Pekka Matilainen: Takaisin nollapisteeseen

Mies varjoisalta kujalta

Pekka Matilaisen dekkarissa pakkomielle piinaa niin rosvoa kuin poliisia. Kissa- ja hiirileikissä 1970-luvun Helsinki svengaa vahvasti mukana.

Mies herää tiputuksesta, ”delirium ja haimatulehdus”, toteaa sairaanhoitaja. ”Hän muisti isot ja rapisevat hyönteiset roikkumassa tukassa, kainaloissa ja munissa, ja tuskan selässä, kuin puukolla olisi pistelty.” Mutta mies ei aio jäädä potemaan, hän repii letkut irti ja karkaa puolialastomana yöhön.

Näin vauhdikkaasti starttaa Pekka Matilaisen Takaisin nollapisteeseen -romaani (Atena). Se vie lukijan mutkattomasti alamaailman liepeille, lestinheittäjien, huorien ja pikkurikollisten pariin, mestoihin, joissa alan miehet ja naiset afäärejään hoitelevat. Matilaisella on itsellään kokemusta moisesta menosta, joten ei ihme, että teksti soljuu uskottavasti, ja tunnelma on aito.

Vankilasta vapauduttuaan ja letkuista päästyään päähenkilön, miehen, päässä tykyttää vain yksi asia: viinapullon korkin tuttu narahdus. Mutta ei vielä, ensin on hoidettava muutama juttu. Hänen entinen naisystävänsä on julmasti pahoinpidelty ja joukkoraiskattu. Helenan kanssa hän hetken hipaisi onnea, kunnes linnareissu ja abortti sammuttivat liekin.

Mutta julmuudet on kostettava. Toisaalla samaan tähtää myös rikoskonstaapeli, joka dokumentoi tapahtumia päiväkirjaansa. 1960–1970-luvun vaihteen Helsinki sykkii nostalgisen elävänä kujanjuoksun taustalla, keskipisteenä asematunnelin kahvila Nollapiste.

Laatu-Haitin purettu tontti Snellmaninkadulla 1975.
Kuva: Simo Rista

Eero Raittisen ja Topmostin tahdittamana käväistään muiden kapakoiden ohella Laatu-Haitissa Snellmaninkadulla, ”missä tarjoilijat olivat olleet yhtä kännissä kuin asiakkaat ja jonka vakiovieras oli ollut kapakan yläpuolella asuva runoilija Saarikoski”. 

(Tositarinan mukaan Laatu-Haiti sai nimensä, kun tarkastajat valittivat, ettei merimieskapakka Haitissa ole laatua.)

Kaupunki kuohuu, kun lehtien otsikot alkavat kirkua raaoista pahoinpitelyistä. Matilainen ei mässäile eikä paisuttele aihetta, vaan tapahtumista luetaan vain lehdistä, tai ne tulevat takaumina päähenkilön mieleen. Jännite säilyy kuin huomaamatta pienin vivahtein.

Takaisin nollapisteeseen ei ole ”kovaksikeitetty” dekkari, vaan pikemminkin inhimillinen tarina vääristä valinnoista ja niiden seurauksista, kohtalon oikuista ja hukatuista mahdollisuuksista. Muutama rakkaustarinan itukin teoksessa sinnittelee.

Miehiä baarissa Porthaninkadulla, 1970. Kuva: Simo Rista

 Viimeaikaisten tositapahtumien valossa ei tunnu liioitellulta, että romaanissa pimeäbisneksiä johtavat yhteiskunnan silmäätekevät, poliisit ja poliitikot mukaan lukien. Heillekin maistuu ilmainen viina ja naiset. Niinpä katse on helppo kääntää toisaalle, jollei hämäräpuuhissa itse mukana olisikaan.

Hengästyttävän menon suvantopaikoissa mies tulee tutummaksi, hänestä alkaa – kumma kyllä – suorastaan pitää. Miehen lapsuudessa Kalliossa kaikki oli vielä mahdollista. Keväällä kirkuivat lokit ja filmi kärysi, kesällä aurinko korkealla Torkkelimäellä paistoi aina, syksyllä vihkoihin laitettiin uudet päälliset.

 Pekka Matilainen tunsi nuorena stadin
kääntöpuolen. Myöhemmin
hän toimi Yliopisto-lehden
 päätoimittajana ja tutki renessanssia.
Miehen matka lapsuuden maisemiin tuo muistoja lukijankin mieleen. ”Ehkä elämä ei olekaan se minkä on elänyt, vaan se minkä muistaa ja haluaa muistaa, itse kokoon harsittu tilkkutäkki.”

Mies palaa takaisin nollapisteeseen, kun ulospääsyä tunnelista ei näy, edessä tuntuu olevan vain huonoja vaihtoehtoja. Mielessä välähtää lopullinen pako. Kunnes elämä muistuttaa itsestään levollisesti huokailevalla merellä, lehtiin puhjenneilla pensailla, ja mies tajuaa olevansa osa kokonaisuutta, elämänhalu herää. Toivottavasti sitä piisaa tarpeeksi, pidän miehelle peukkuja.


Pekka Matilainen: Takaisin nollapisteeseen. 
Atena.  2017. 368 s. 

7 kommenttia:

  1. Mikä hieno todistus on, olen torpey clare ja olen naimisissa, onnellinen avioliittoani, vasta kun aviomieheni alkoi kuunnella juoruja minusta, että en ole uskollinen avioliittolakeihimme, yritin saada hänet ymmärtämään, että he olivat juoruja ja valheita, mutta hän menetti rakkauden, luottamuksen ja luottamuksen meihin. Joten meistä tuli nagging parit, ja sitten täynnä avioeroa, myöhemmin erotimme. Vuosia avioeron jälkeen yritin elää normaalia elämää ilman häntä, mutta en pystynyt, joten aloin etsiä miten saada takaisin entinen aviomieheni, sitten minua piti BaBa ogbogo hieno ja erittäin henkinen mies, joka heitti rakkaus loitsu minulle ja sai EX palaamaan minulle 48 tunnin sisällä. Olen huolestunut, joten pudotan hänen sähköpostin tänne niille, joilla on parisuhteita ja avioliittoa koskevia ongelmia, jotta hän voi auttaa suurissa töissä. Sähköposti: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Tai hänen whatsapp-numeronsa. + 447440557868Ota yhteyttä häneen, katso kuinka suuri ja voimakas hän on. Auttaa myös seuraavissa asioissa ...

    (1) Lopeta avioero.
    (2) Loppumattomuus.
    (3) Onnea Spell.
    (4) Avioliitto.
    (5) Päästä eroon henkisistä ongelmista.

    VastaaPoista
  2. Tämä on todistukseni päällikkö Eli Markin hyvästä työstä, joka auttaa minua .... Olen Ann Earnis Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa. Tämän oikeinkirjoittajan avulla palasi takaisin mieheni, joka jätti minut pois viimeisen 3 vuoden ajan. Tapasin lopulta tämän miehen blogisivustolla, jonka eräs on asiakasapua, selitin kaiken hänelle ja hän kertoi minulle oikeinkirjoittajan, josta hän tiesi, ja hän antoi minulle whatsappinsa kirjoittaa oikeinkirjoittajalle kertoa hänelle ongelmasi. Vain 2 viikossa mieheni palasi luokseni. Haluan vain kiittää teitä totuudenmukaisesta ja vilpittömästä loitsunpitäjästä, herra kaikki, mitä sanoitte minulle, on tapahtunut ja kiitos sir. Haluan kertoa jokaiselle, joka etsii ratkaisua ongelmaansa, kuulla ystävällisesti tätä oikeinkirjoittajaa, hän on todellinen, hän on voimakas ja mitä tahansa oikeinkirjoittajan kertoa mitä tapahtuu, koska kaikki mitä oikeinkirjoittaja sanoi minulle tuli ohittaa. Voit ottaa häneseen ystävällisesti yhteyttä: whatsapp + 2349015088017, sähköposti: markmonroy869@gmail.com

    VastaaPoista
  3. Todistukseni papin manuka kuinka hän palautti rauhan takaisin perheelleni, kun vaimoni jätti minut ja lapset entiselle poikaystävälle, jonka hän päiväsi ennen kuin menimme naimisiin ja erotettiin perheestäni, elämä ilman häntä oli hyödytöntä minulle ja lapsille minä todella Tarvitsin hänen selkäänsä, enkä halua, että lapseni varttuisivat ilman asianmukaista hoitoa äidistä, mutta kiitos Jumalaa tänään siitä, että hän käytti papin manukaa palauttaakseen ja palauttaakseen hänet kotiinsa missä hän kuuluu. tässä hänen yhteydenpito kaikkiin, jotka lukevat todistukseni ja tarvitsevat hänen palvelua. lovesolutiontemple1@gmail.com whatsapp +393512671600

    VastaaPoista
  4. Tämä on todistukseni päällikkö Eli Dodorun hyvästä työstä, joka auttaa minua .... Olen Ann Earnis Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa. Tämän oikeinkirjoittajan avulla palasi takaisin mieheni, joka jätti minut viimeisen 3 vuoden ajan. Tapasin lopulta tämän miehen blogisivustolla, jonka yksi on asiakasapua, selitin kaiken hänelle ja hän kertoi minulle oikeinkirjoittajan, josta hän tiesi, ja hän antoi minulle whatsappinsa kirjoittaa oikeinkirjoittajalle kertoakseen hänelle ongelmasi. Vain 2 viikossa mieheni palasi luokseni. Haluan vain kiittää teitä totuudenmukaisesta ja vilpittömästä loitsunpitäjästä, sir, kaikki mitä sanoitte minulle, tapahtuu ja kiitos sir. Haluan kertoa jokaiselle, joka etsii ratkaisua ongelmaansa, kuulla ystävällisesti tätä oikeinkirjoittajaa, hän on todellinen, hän on voimakas ja mitä tahansa oikeinkirjoittajan kertomuksen mukaan tapahtuu, koska kaikki mitä oikeinkirjoittajan sanoin minulle tuli ohittaa. Voit ottaa häneseen ystävällisesti yhteyttä: whatsapp +2349015088017

    VastaaPoista
  5. En koskaan tiennyt, että voisin saada hyviä ja luotettavia oikeinkirjoituksen pyörittäjiä verkosta, jotka voivat todella auttaa minusta samanlaisia ​​ihmisiä, jotka tarvitsivat parisuhdetta. Erotin aviomiehestäni, kun hän hajosi kanssani ja meni takaisin entisen rakastajalleen, olin niin tuhoisa ja sydämestäni murtunut. En ollut enää minä ennen kuin ystäväni lähetti minut suurenmoiselle miehelle nimeltä Great Baba Ogbogo, että hän voisi auttaa minua tilanteessa. Aluksi epäilin, otin myöhemmin yhteyttä häneen ja hän kertoi minulle, että hän saa rakkausloitsu, joka on valmistettu minulle saadakseni mieheni takaisin luokseni. Saatuaani tarpeelliset päätökset tein kaiken hänen ohjeidensa mukaisesti ja suurimpana yllätyksenä sain puolisolta puhelun, että hän tulee kotiin ja hän oli pahoillani kaikesta, jonka hän sai minut läpi. Tulos oli onnistunut ja tänään elämme onnellisina. Annoin hänelle sanani, että jaan todistukseni maailman kanssa, jotta muut voivat saada häneltä kaikenlaista apua. Voit lähettää hänelle sähköpostia sähköpostitse: greatbabaogbogotemple @ gmail. com tai, kirjoita hänet WhatsApp-rivilleen +234902018697. Olen niin onnellinen kiitos loistavalle BaBa Ogbogolle

    VastaaPoista
  6. Hei kaikille, tämä vuosi on minulle niin hyvä. Olen Aila Korhonen Etelä-Suomen Hämeenlinnasta, olen ollut naimisissa 6 vuotta ilman itkevää vauvaa avioliittokodissani, mikä sai mieheni erottamaan minut. Tämän vuoden alussa näin todistuksen tohtori Odiasta siitä, kuinka hän on auttanut naisia palauttamaan kadonneen rakkauden ja raskauttamaan heitä, joten otin yhteyttä häneen ja sanon nyt mielelläni, että tohtori Odia auttoi minua tuomaan mieheni takaisin hänen ihmeellisillä voimillaan ja auttoi minua raskaaksi miehelleni. Olen nyt 8 kuukautta raskaana poikavauvan kanssa. Olen kutsunut suurta juhlaa, olen niin onnellinen, että siksi kirjoitin tämän todistuksen kertoakseni kaikille täällä Odia hyvästä työstä. Voit ottaa yhteyttä häneen nyt, jos avioliitossa on ongelmia, hän voi auttaa sinua aivan kuten hän oli tehnyt minulle. Alla on yksityiskohdat, joita käytin ottaessani yhteyttä Odiaan. Sähköposti: odiasolutioncenter@gmail.com WhatsApp: +2348107381533

    VastaaPoista
  7. Se toimii! Entinen estän minut kaikilla alustoilla. Se kesti jonkin aikaa, noin kaksi kuukautta, mutta hän vapautti minut vain muutama tunti sitten! Älä anna periksi! SE TOIMII! ota yhteyttä tohtori Ilekhojieen saadaksesi apua nyt. olemme taas yhdessä. Usko tähän prosessiin .. Tässä hänen yhteyshenkilönsä ... WhatsApp hänet: +2348147400259,
    Lähetä hänelle sähköpostia: (gethelp05@gmail.com)

    VastaaPoista