Mitä meillä olisi ilman sanoja?
Miira
Luhtavaara on koonnut rikki menneiden elämien sirpaleita teokseensa Tuhkaksi tekemisen taika. Hän haroo
syvissä vesissä etsiessään vastauksia elämän ja ihmisyyden peruskysymyksiin ja
tavoitellessaan syvän masennuksen olemusta.
Ja mitä kirjoituksesta jää? Sanoja, joihin voi takertua.
Koukkuja, joihin joku joskus voi ripustaa jotakin, mitä? Päivämääriä? Kipua?
Ikävää?
Alkuun elämä sujui, Hans hoivasi Bellaa, antoi
tuttipulloa ja hyssytti. Hän osti minulle
korvatulpat ja pani suihkussa seisaaltaan, jaksoi kaikkea semmoista. Kunnes
paniikkikohtaukset alkoivat, ja masennus upotti Hansin syvään lamaannukseen.
Miira
Luhtavaaran romaanin taustalla häilyy tanskalaisen elokuvaohjaaja Lars von Trierin Melancholia,
elokuva, joka juontaa juurensa hänen omasta masennuksestaan. Melancholiassa maata kohti lähestyy
taivaalta uhkaava, tuhkaksi tekevä sininen planeetta.
Tuhkaksi
tekemisen taika koostuu lyhyistä, joskus vain virkkeen mittaisista
palasista sivulla kuten: Jos toivo on
häiriö, mitä se tarkoittaa? Kappaleissa on Aadan raportointia arjesta,
hänen mietteitään tekeillä olevasta masennusta koskevasta väitöskirjasta ja Melancholia-elokuvan analysointia, joka
peilaa perheen elämää.
Minä yritän vain
poimia tästä elämästä. Kirjailija ja opettaja Natalie Goldberg onkin todennut, että ”mitä tarkemmin kirjoittaja
kuuntelee elämää ympärillään, sitä paremmin hän kirjoittaa”.
Luhtavuori myös lainaa psykoanalyytikkojen lausumia ja ”hämärän
runoilijoita” kuten Eeva-Liisa Manneria,
Gösta Ågrenia ja Miia Toiviota. Tunnelmaa keventää ”valon
runoilija” Erkka Filander:
Makasimme
selällämme kukkien lattialla. / Ne jännittivät lihaksiaan ja asuttivat
räjähdykset. / Makasimme auringon alla ja näimme sen / syöksyvän pää edellä
puuhun.
Runo on Filanderin Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon
voittaneesta kokoelmasta Heräämisen
valkea myrsky (Poesia). Alleviivaus on Luhtavaaran.
Vaikka kirja koostuu näistä yhteismitattomista,
juonettomista palasista, niistä syntyy elävä kuva niin perheen elämästä kuin Aadan
mielenmaisemista ja ajatuksista. Samalla teos valaa uskoa kielen voimaan
tavoittaa omilla keinoillaan jotain, mitä sanoin ei voi lausua. Kielenkäyttö vaatii luottavaista
vaappumista, puolelta toiselle keikkumista.Miira Luhtavaara on kirjailija ja psykologi,
joka voitti esikoisteoksellaan Ruohikon luut
Kalevi Jäntin palkinnon. Kuva: Sofia Aminoff
Vaikka Hans on lamppukauppias ja valaistusmestari, joka saa
niin myymälät kuin esityksetkin loistamaan valoillaan, hänen sisimpäänsä ei
valo yllä. Psykoanalyyttisten kirjoitusten mukaan masentunut on kuin
koteloitunut, sulkenut mielensä suojakelmuun maailman uhkien pelosta. Lohtu ja
toivo eivät pääse tämän kelmun läpi.
Luhtavaara esittää monia kysymyksiä ja etsii niihin
vastauksia. Miksi jotkut masentuvat, mutta toiset eivät? Aadan vanhempi ystävä
ja naapuri Gunnevi kuuluu jälkimmäisiin. Hän on utelias maailmaa kohtaan, odottaa
ilman suojakalvoa elämältä yllätyksiä. Kuvittelee
itsensä runon sisälle.
Entä mikä tekee elämästä elämisen arvoista? Siihen
tarvitaan jotakin omaa: siivenisku tai pensselinveto, josta ei halua luopua.
Kun Gunnevi lähtee Mallorcalle, hänestä tuntuu vähän oudolta: kuin olisi sittenkin olemassa jokin täysin
vieras, jokin toinen aivan tuntematon maailma.
Tuhkaksi
tekemisen taikaa ensi kertaa lukiessani joudun pyöritykseen, jossa sanat,
merkitykset, kysymykset, unet ja elokuvat kieppuvat, kietoutuvat. Toisella
lukemiskerralla asiat loksahtivat paikoilleen, ja palasista syntyi taidokas
kertomus, jonka kokonaisuuden jollain rivien välisellä metatasolla mielessäni hahmotan.
Yksityiskohta Aino Kajaniemen kuvakudoksesta Läsnäolo.
Me näemme, kuulemme, tunnemme, mutta mitä meillä olisi
ilman sanoja? Me olisimme itseemme käpertyneitä rampoja, kyvyttömiä ilmaisemaan
kokemaamme, jakamaan siitä tietoa. Tätä Miira Luhtavaara taitavasti tekee
omalakisella romaanillaan.
Vaikka teoksen aihe on ankara, syvä masennus, se säteilee
kuitenkin lohtua. On määrätietoisesti
etsittävä toivoa näillä lihaksilla, näillä sydämillä ja näillä reunaehdoilla
mitä meillä on.
On niin paljon kysymyksiä, joihin meillä ei ole
vastauksia. Yhteen osaan kuitenkin vastata: Miksi
me välitämme niin paljon? Koska me rakastamme. Gösta Ågrenin
runokokoelmassa Katve on säe: mutta jokainen lause päättyy hiljaisuuteen.
Niin myös Tuhkaksi tekemisen taika,
mutta hienon romaanin kaiku jää soimaan mieleeni.
Miira Luhtavaara: Tuhkaksi tekemisen taika. Teos. 2023. 182 s.
Aino
Kajaniemen kuvakudoksia näyttelyssä Toisin Galleria Duetossa 28.1. saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti