Taide tai kuolema!
Joel
Haahtelan lempeässä taiteilijaromaanissa pojasta kasvaa kuvantekijä hyvässä
seurassa. Van Gogh, Unto Pusa ja Morandi muiden muassa opettavat hänet
katsomisen sijasta näkemään. Myös sen, mikä on tärkeää, minkä varassa me
jaksamme.
”Kuka uskaltaa olla
myönteisesti naiivi taiteessaan? Kuka uskaltaa olla lapsi, joka avoimin silmin
ja syytä ymmärtämättä katsoo ja yrittää saada otetta valoilmiöiden maailmasta?”
kysyi taidemaalari Carolus Enckell
Taide-lehden pääkirjoituksessa 1/89. Joel
Haahtela toistaa lauseet romaaninsa Mistä
maailmat alkavat (Otava) kiitossanoissa.
Niin, kuka uskaltaa? Teoksen luettuani minä tiedän
ainakin kaksi, jotka uskaltavat: Joel Haahtela itse ja hänen teoksensa
päähenkilö Visa. Entä mistä maailmat alkavat? Visan ensimmäinen maailma alkaa
lumipyryisenä joulukuun iltana vuonna 1957 Kauppatorilla. Paikannäyttäjänä elokuvateatteri Gloriassa
työskentelevä koulupoika on juuri oivaltanut kutsumuksensa nähtyään Vincent van Goghista kertovan elokuvan Hän rakasti elämää.
Kaksin äitinsä kanssa vaatimattomasti elelevä Visa
päättää tulla taidemaalariksi. Oivalluksen jälkeen maailma avautuu hänelle
aivan uudella tavalla, sen pimeisiin sopukoihin syttyy valoja, asioista ja
ilmiöistä tulee merkityksellisiä. Mutta ennen kuin näkemyksensä voi muille
taiteensa kautta välittää on kesytettävä omapäinen viiva, opittava valokohotus,
valöörit, sommittelu ja ties mitä muuta.
Yksityiskohta Kirsi-Maria Perkkiön teoksesta Ruusujen uni. |
Vapaassa Taidekoulussa Visa saa opettajakseen karismaattisen
Unto Pusan, jonka opeista tulee
nuorelle taideopiskelijalle huoneentauluja. ”Mitä on tuhru?”, Pusa kysyy ja vastaa: ”Tuhru on liiallista ajattelua, este, jumiin jäämistä, omiin ajatuksiin
rakastumista.” Väite pätee mainiosti muuallakin kuin kuvataiteessa.
Visan vieressä ateljeessa ahertaa Tapio, jonka luonteva
viiva syntyy kuin itsestään. Chagallia
ihaileva nuori mies haluaisi keksiä oman maailmansa Vitebskin mestarin tavoin,
mutta jokin hänen sisällään painaa jarrua. Tapion kautta Visalle joka
tapauksessa avautuu jälleen uusi maailma, sen tarjoaa tämän sisar Helmi,
synkistelevän veljensä aurinkoinen vastakohta.
Joel Haahtela on Kirkkonummella asuva lääkäri ja kirjailija. Hänen romaaninsa Elena ja Katoamispiste ovat olleet Finlandia-ehdokkaita. |
Romaanin haahtelamainen tunnelma on ennallaan,
viipyilevä, hieman surumielinen, hiljaa hymyilevä, toivoa luova. Meno on
suoraviivaista, kronologista, luonto ja taide elävät sivuilla, kirjoittavat
omaa kertomustaan.
Kirjailijan loihtimat kieli- ja mielikuvat ovat
herkkupaloja, joita lukija nautiskelee pitkin matkaa. Kun Visaa vaivaa Tapion
outo käytös, se ilmaistaan näin: ”Tapioon
liittyvät ajatukset vartioivat alati mieltä, eivät päästäneet silmistään.”
Kirjailija johdattelee Visan sujuvasti ja asiantuntevasti
taiteen ihmemaahan. Vanhat mestarit tulevat Visalle tutuiksi Italiassa, minne
suunniteltu parin kuukauden opintomatka venähtää pariksi vuodeksi.
Bolognassa
hän lumoutuu Morandin maalauksista
ja ehtii vielä tavata maalauksellisen arkkitehtuurin mestarin ennen tämän
kuolemaa. Miten niin vähäisestä aiheesta, muutamasta pullosta, kupista ja
kannusta, saa aikaan niin lumoavia maalauksia? Salaisuuden taide pitää
itsellään.
Visan maailmalta keräämät vaikutteet löytävät hänen
maalauksissaan oman paikkansa ja niistä syntyy jotain ihan uutta ja
odottamatonta. Näyttely Artekissa on menestys. Mutta maailma menee menojaan, ja
1950-luvun nostalgia ja viattomuus vaihtuvat 70-luvun kantaaottavuudeksi. Eikä
Visa kuulu joukkoon, ei taistolaisiin sen paremmin kuin Elonkorjaajiinkaan.
Morandin hiljaiset, yksinkertaiset asetelmat lumoavat. |
Mutta hän kuuluu onnen valtakuntaan, etuliitteistä ja
ismeistä vapaaseen Morandin yksityiseen maailmaan, missä aikaa ei ollut, ja ”olemassaolo oli jotain enemmän kuin elämä”.
Sen vuoksi Visan ei tarvitse kysyä itseltään monia taiteilijoita – ja muitakin
– vaivaavia kysymyksiä. Kannattaako jatkaa? Onko tässä kaikessa mitään järkeä?
Hänelle riittää pienikin hetki, jolloin tuntee hipaisseensa sitä, mitä ei voi
tavoittaa.
Mistä maailmat
alkavat on kaunis ja viisas kirja, yksinkertaisuudessaan syvällinen. Sen ytimessä
rakkaus hehkuu kuin surun valaisemat Marrakechin värit.
Joel
Haahtela: Mistä maailmat alkavat. Otava. 2017. 301 s.
Mistä maailmat
alkavat -mietteissäni menin Kirsi-Maria
Perkkiön Purppuraan kiedottu
-näyttelyn avajaisiin Galleria Kajasteeseen. Tuntui kuin taiteilija toistaisi
tiedotteessaan romaanin ajatuksia:
”Maalatessani olen
heittäytyjä. Merkityksellisiä ovat hetket, jolloin koen aavistavani joitain
meitä ihmisiä yhdistävästä rikkaasta myyttien ja symbolien maailmasta. Hetken
koen ymmärtäväni ja tietäväni jotain elämästä, todellisuudesta ja itsestäni.”
Näyttely Purppuraan
kiedottu Galleria Kajasteessa (Albertinkatu 30) 5.2. asti.
Olen Haahtelan tyylin ihailija. Täytyypä tutustua tähänkin. Minusta Haahtela vaalii kaunista kieltä ja hänen aihevalintansa ovat mielenkiintoisia.
VastaaPoista