Eksotiikkaa espanjalaisittain
Sinebrychoffin taidemuseon näyttely ja
siihen liittyvä suomen- ja englanninkielinen julkaisu Espanja myyttien takaa esittelevät kattavasti meillä aiemmin lähes
tuntematonta maan taidetta ja taiteilijoita 1800-luvulta 1900-luvun alkuun.
Espanjan eksotiikka, flamencon rytmit ja härkätaistelujen hurme houkuttelivat maahan turisteja eri puolilta Eurooppaa jo 1700-luvulta lähtien. Espanjalaiset taiteilijat ottivat tästä kopin, romantisoivat ja mystifioivat omaa kulttuuriaan, tapojaan ja perinteitään maalauksissaan miellyttääkseen turisteja. He tekivät tämän taidokkaasti kuten Espanja myyttien takaa -näyttely osoittaa.
Taidehistorioitsijat
Helena Alonso ja J. Òscar Carrascosa ovat kirjoittaneet runsaasti
kuvitetun teoksen maalauksia avaavan artikkelin elävästi ja asiantuntevasti. He
ovat myös kuratoineet näyttelyn museon amanuenssi Salla Heinon kanssa.
Tekstissä alussa kirjoittajat johdattavat aiheeseen, miten romantisoidut aiheet
olivat niin suosittuja tuon ajan espanjalaisessa maalaustaiteessa.
On yllättävää, että näiden kehityskulkujen tuloksena
tietyt espanjalaisen elämäntavan piirteet, jotka olivat näyttäytyneet valistuksen
ajan ajattelijoille epäkohtina, muuttuivat ajan mittaan hyveiksi sekä
espanjalaisten että ulkomaalaisten vierailijoiden silmissä.
Francisco Sorolla: Pitsinnypläystä häitäni varten
Maalausten interiöörit
lukuisine tarkkoine yksityiskohtineen, henkilöiden asusteet röyhelöineen ja
kaikki muu ylenpalttinen rekvisiitta luovat teatraalisia näyttämöitä, jotka
idealisoivat todellisuutta. Taidokas esimerkki tästä on Francisco Pradillan
Pitsinnypläystä häitäni varten -maalaus.
Morsiamen innostunut odotus suorastaan säteilee hänen kasvoiltaan. Tavallinen
arkikin sai ylleen kultareunuksen. Taiteilijan sivellin on loihtinut
suutarinverstaasta lähes ylellisen salongin teoksessa Suutari Sevillassa.
Suosittu
orientalismi kukoisti odaliski-maalauksissa, aiheessa, josta Matisse ja Picassokin
myöhemmin ammensivat inspiraatiota. Odaliskit, idealisoidut naishahmot, olivat
todellisuudessa kauppatavaraa, haaremiorjia. Yksi ajan tunnetuimpia
taiteilijoita Joaquin Sorolla osoitti lahjakkuutensa jo 21-vuotiaana
maalaamallaan Odaliski-teoksella. Hän
on tavoittanut mallinsa mietteliään ilmeen taidokkaasti.
Martin Sorolla: Odaliski
Ennemmin tai
myöhemmin taide rikkoo rajojaan, se kuuluu sen ominaisluonteeseen. Uudet tuulet
alkoivat puhaltaa myös Espanjassa, kun maan taiteilijat lähtivät niitä
haistelemaan Italiaan ja Ranskaan. Heidän ilmaisunsa vapautui perinteisistä
kaavoista, ja tuloksena syntyi impressionistisia ja realistisia teoksia avant
garden hengessä.
Varsinkin
Venetsian maisemat kiehtoivat taiteilijoita. Martin Rico lumoutui
kanaalien varren rakennuksista ja niiden aalloilla kimaltavasta valosta. Hänen
hieno maalauksensa Venetsialaisia
kalastajia lähenee jo impressionismia.
Martin Rico: Venetsialaisia kalastajia
1900-luvulle tultaessa
realistinen maalaustyyli karsi teoksista turhat rönsyt, ja taiteilijoiden
ilmaisu vapautui ja pelkistyi. He halusivat kuvata todellisuutta autenttisesti
ja rehellisesti. Aikakauden murrosta kuvaa hyvin myös se, että naiset eivät
enää tyytyneet odaliskin rooliin, vaan astuivat taiteen kentälle tekijöinä. Isä
ja poika Masrieran teos vuodelta 1902 yksin luonnossa maalavasta
naistaiteilijasta oli jotain aivan uutta. Sanoja ilmiölle ei vielä ollut, joten
maalaus jäi nimettömäksi.
Vaikka muutos on väistämätöntä, jotain lumoavaa menetettiin – kieltämättä yliampuvien – mutta niin ihanien teosten myötä. Onneksi nostalgiamatkalle niiden pariin pääsee 11.1. saakka Sinebrychoffin taidemuseossa. www.sinebrychoffintaidemuseo.fi