maanantai 12. elokuuta 2024

Anni Kinnunen: The Great Escape

Eikö pakotietä ole?

Anni Kinnusen vaikuttavassa valokuvakirjassa The Great Escape valokuvan, performanssin ja taidemaalauksen rajat liudentuvat. Teoksen taidokkaat, surrealistiset valokuvat näyttävät, miten todellisuudesta on tullut meille roolipelien näyttämö samalla kun ajaudumme kohti itse aiheuttamaamme dystopiaa.

Big Bang

Olemme erkaantuneet luonnosta vaikka olemme osa sitä. Me elämme parhaillaan muunnellun todellisuuden aikaa. Näkemiämme kuvia on manipuloitu, tekoäly suoltaa ”totuuksiaan”, ja sosiaalinen media pursuaa disinformaatiota. Onko mikään enää aitoa? Voiko mihinkään enää luottaa?

Anni Kinnunen suuntaa valokeilan näihin ilmiöihin suomen- ja englanninkielisessä valokuvakirjassaan The Great Escape, jonka voisi suomentaa: Suuri pakeneminen. Hän pureutuu aiheeseen käyttämällä valheellisen todellisuuden omia keinoja liioitellen. Hänen kuvansa ovat niin outoja ja nyrjähtäneitä, että niitä luulisi digitaalisesti manipuloiduiksi. Kenties tekoälylläkin on näppinsä pelissä?

Tästä ei kuitenkaan ole kyse, sillä Kinnunen kuvaa kameralla todellisuutta. Hän luo lavastuksen, kuvaustilanteen ja esiintyy kuvissa itse. Näin niistä tulee eräänlaisia performansseja, eleen taidetta. Kuvat eivät ole omakuvia, vaan hetkeen tallentuneita muistoja, joihin on latautunut niin Kinnusen fyysinen kokemus kyseisessä tilanteessa kuin hänen tunteensakin.

Kuvankäsittelyllä, valon ja värin säätelyllä, Kinnunen on saanut kuviinsa niiden oudon, epätodellisen tunnelman. Monissa kuvissa Kinnusen performanssin taustalla sinisessä hämärässä häämöttää oranssiin vivahtava auringonlaskun horisontti. Hänen kuvansa ovat visuaalisesti upeita, loppuun saakka ajateltuja ja toteutettuja. Niitä voisikin tässä mielessä pitää sävykkäinä, surrealistisina maalauksina.

Ristiriita kauniiden kuvien ja niiden elämäntapaamme kohdistaman kritiikin välillä toimii. Kuvat heijastavat aikaamme ja näyttävät ”todellisuuden” kasvot, keinomaailman jossa elämme. Kuvat ja niiden nimet havahduttavat miettimään, millaista tuhoa kohti olemme ajautumassa. Vanha sanonta kuvasta ja tuhannesta sanasta osuu kuvasarjan kohdalla nappiin.

Anni Kinnunen aloitti valokuvauksen jo kymmenvuotiaana ja on sen jälkeen tehnyt monipuolista uraa alalla, kuvannut lehtiin ja ottanut muotokuvia. Nykyisin hän työskentelee monialaisesti ja tekee valokuvataiteen ohella mediataidetta ja installaatioita. Hän on pitänyt näyttelyitä niin Suomessa kuin maailmalla, ja hänen teoksiaan on useiden museoiden kokoelmissa.

Kuraattori, galleristi Veikko Halmetoja toteaa The Great Escape -teokseen kirjoittamassaan tekstissä Pakoon todellisuutta ”Kinnusen haastavan valokuvan formaattina ja kertovan oman totuutensa konventioista välittämättä”. Teoksen toinen kirjoittaja kuvataiteilija ja tutkija Jyrki Siukonen puolestaan ihmettelee tekstinsä otsikossa ”Mitä hän tekee? Mihin me olemme matkalla?” Hän pitää Kinnusen kuvia ratkaisemattomina, täynnä monimerkityksellisyyttä.

Tarkastelen seuraavassa muutamien kuvien minussa herättämiä ajatuksia ja kysymyksiä. Seisooko ihminen kirjan kannen kuvassa Big Bang viimeisellä rannalla, pää täynnä karkailevia ajatuksia, jotka tummuvat heijastuessaan veteen? Seuraavassa kuvassa Echo hahmosta on jäänyt jäljelle enää vain kaiku, oranssi tussahdus.

Kultapölyn hivelemänä, punainen tukka tuulessa hulmuten kelpaa sulkea silmänsä ja unelmoida menneestä tai tulevasta paremmasta maailmasta kuten kuvassa Keep on Dreaming. Kinnusen kyky eläytyä, hienot värisävyt ja pään heilautus, ovat yhdessä saaneet aikaan intensiivisen, täynnä tunnetta olevan valokuvan.

Keep on Dreaming

Viittaavatko monet veteen uponneet hahmot, merenneidot ja seireenit, synnyinkotiimme kohtuun vai ihmiskunnan alkuun, jolloin me ryömimme vedestä kuivalle maalle? Onko kohtalomme lopulta vaipua mereen takaisin suuren vedenpaisumuksen huuhtomina kuten kuvasta The Deluge voisi päätellä?

The Deluge

Tuhon enteet saavat meidät etsimään pakotietä, kysymään, mistä löytyisi The Great Escape? Kirjan sankaritar yrittää teoksen nimikkokuvassa paeta nykytodellisuutta ryömimällä vanhojen autonrenkaiden syövereihin. Hän tuskin onnistuu hankkeessaan. Eikö tästä dystopiasta ole poispääsyä?

The Great Escape

En keksi muuta kuin yhden ainoan keinon. Pakotie olemme me itse, meidän tekomme ja valintamme, ne perhosen pienet siiveniskut, jotka muuttavat maailmaa. Niiden aika on nyt.

Anni Kinnunen vei minut hurjalle matkalle alkumerestä viimeiselle rannalle ja havahdutti kuvillaan näkemään, mikä meitä tulevaisuudessa odottaa, jollemme muuta kurssia. Hänen hieno, monimielinen kuvasarjansa on avoin jokaisen omille tulkinnoille.

Anni Kinnunen: The Great Escape. GalleriaHalmetoja ja Parvs. 2024. 64 s.