maanantai 28. lokakuuta 2019

Jan-Erik Andersson: Life as Art


Taide ja elämä – erottamattomat

Ruhtinaallisesti kuvitettu, muhkea Life as Art -teos dokumentoi kattavasti monipuolisen taiteilijan Jan-Erik Anderssonin nelikymmenvuotista uraa.

”Häiritsen hyvää makua.”

Vielä 1980-luvulla Jan-Erik Andersson toimi pääosin ”normaalissa” galleria- ja taidemuseokontekstissa, kunnes hän alkoi kaivata vapaampaa foorumia ja tehdä taideprojekteja niiden ulkopuolella. Neljänkymmenen vuoden aikana on tämän jälkeen syntynyt performansseja, arkkitehtuuria, installaatioita, ympäristötaidetta, taiteellista tutkimusta sekä vuorovaikutteista mediataidetta Suomessa ja maailmalla.

Nyt julkaistu kookas, (210 x 297 mm), englanninkielinen teos Life as Art (Parvs) esittelee taiteilijan ”keski-iän retrospektiivin”, tähänastisen elämäntyön. Omanlaisensa hakuteos etenee kronologisesti viimeisimmistä teoksista ensimmäisiin ja sisältää 700 projekteja dokumentoivaa valokuvaa sekä niihin liittyvät lyhyet tekstit, jotka valottavat taustalla olevia ideoita.

Teokseen ovat taiteilijan itsensä ohella kirjoittaneet Penelope Curtis ja Yrjö Haila. Mukana on myös taiteilijan, Marketta Hailan ja Marja-Terttu Kivirinnan keskustelu Artlike Art – Lifelike Art.

Teos julkistettiin Kuvanveistäjien galleriassa Sculptorissa, jossa kaikki alkoi – voi sanoa puhtaalta pöydältä – vuonna 1995 näyttelyllä Clean/Puhdas/Ren. Andessonin henkilökohtaisessa elämässä oli tuolloin ongelmia, ja hän kaipasi puhdasta tilaa niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Hän halusi myös kommentoida termiä ”puhdas taide”.

Hän luuttusi rituaalisesti gallerian lattiaa näyttelyn kolmen viikon keston ajan, nukkui sen takahuoneessa, tarjosi kävijöille kahvia ja keskusteli puhtaudesta ja liasta. Yöllä aiheesta syntyi myös laatuaan ensimmäinen online-teos, jonka Kiasma on hankkinut kokoelmiinsa.


Vuonna 2003 taiteilijan yksityisnäyttelyn, The Last Boat, teema Sculptorissa oli kuolema ja menetys. Viimeinen vene oli kunnianosoitus hänen rakkaalle, edesmenneelle isoäidilleen. Osa näyttelyä oli telineille nostettu vene, joka hiljaa sykki valoa. Vene oli rakennettu syötävistä paperiarkeista, joille oli ruokaväreillä printattu kuvia mökiltä, jossa taiteilija oli viettänyt kesiään isoäitinsä kanssa.

Näyttelyn viimeisen päivän performanssissa Andersson vuoli partakoneenterällä palasia veneestä ja tarjosi niitä vieraille syötäväksi. Törmäsin kirjassa kuvaan, jossa minäkin nakerran veneenpalaa. 

Taide todella luo monenlaisia siltoja, herättää muistoja ja tunteita. Vierelläni kuvassa on nyt jo edesmennyt, hyvä ystäväni Aune Jääskinen, Ikoni-Aune, jonka kanssa kävimme monta kiinnostavaa keskustelua taiteesta.

Jan-Erik Anderssonin pääteoksena voidaan pitää kansainvälistäkin huomiota herättänyttä kokonaistaideteosta Life on a Leaf -taloa. Arkkitehti Erkki Pitkärannan kanssa toteuttamassaan talossa hän on asunut perheensäkin kanssa.

Taloteos on malliesimerkki Anderssonin tuotannon läpikäyvästä ajatuksesta, että taide voi olla mukana luomassa arkkitehtonista ja sosiaalista tilaa. Se jatkaa nyt elämäänsä Åbo Akademien taiteen- ja tieteentutkijoiden luovana residenssinä.

Talossa näkyvät taiteilijan työskentelyn tunnusmerkit: värikkyys, leikkisyys, yllätyksellisyys ja yhteisöllisyys. Jan-Erik Anderssonin taiteellinen tutkimusmatka jatkuu, suunnitteilla on kaiken muun ohessa uusi talo…

Life as Art: Jan-Erik Andesson – Works and Collaborations. Parvs, 2019. 304 s.
Teoksen kirjoittajat: Jan-Erik Andersson, Marketta Haila, Yrjö Haila, Marja-Terttu Kivirinta, esipuhe: Penelope Curtis. Englanninkielinen.