Kaikkea enemmän kuin pystyy aistimaan
Tini
Sauvo lennättää lukijan 70-luvun elämää kuhisevaan Intiaan teoksessaan Aamuyön matkustajia. Hänen
päiväkirjamerkintöjensä tekstejä ja ilmeikkäitä kuvia seuratessa saa välillä pidätellä
naurua, välillä hengitystään: mitenkähän tässä käy?
Matkailu on
minulle kuin puoli elämää. Joskus olen miettinyt, kumpi puolisko on tärkeämpi,
se vai varsinainen elämäntyö. Toista ei kuitenkaan voisi olla ilman toista.
Tini Sauvo on pitkän linjan taiteilija, kuvittaja ja animaationtekijä. Valmistuttuaan graafikoksi vuonna 1969, hänet palkattiin pakkaussuunnittelijaksi Arabian tehtaalle.
Vuodessa hän sai hommasta tarpeekseen, pakkasi reppunsa ja suuntasi
kolmen ystävänsä kanssa Intiaan.
Teoksensa Aamuyön matkustajia (Momentum Kirjat)
ensimmäisessä luvussa Ihmeellinen Intia
määränpäähän saavuttiin mitä moninaisimmilla kulkuvälineillä kolmen viikon
kuluttua Turkin, Afganistanin ja Pakistanin kautta. Perillä oli tarkoitus
viipyä niin kauan kuin kukkaronnyörit sallivat.
Adjektiivi eksoottinen saa Tinin seikkailujen myötä ihan uusia ulottuvuuksia. Varanasissa Gangesin rannalla kukilla somistettu vainaja saa arvokkaan polttohautauksen.
Köyhillä ei tällaiseen seremoniaan ole varaa,
joten pyhässä virrassa ajelehtii alastomia ruumiita, joita linnut pitävät
lepopaikkoinaan.
Busseissa ja junissa matkustaminen on oma taiteenlajinsa. Ihan ensimmäiseksi on opeteltava luikertelemaan, kyynärpäiden avittamana, kulkuvälineeseen sisään. Sen jälkeen voi ”nautiskella” paikallisesta hipelöintikulttuurista, joka tarjoaa elämyksellisiä matkakilometrejä.
Yöllä junassa matkaa taitetaan lattialla sikin sokin
tiiviisti vierekkäin maaten, jostakin
putoaa käsi rintani päälle. Eikä se nuku. Ja takapuolessa tuntuu jalka, joka on
erittäin hereillä.
Tungosta yöjunassa
Olisin tuossa vaiheessa jo vakavasti harkinnut nokan
kääntämistä kohti kotitannerta, mutta sankarimatkailija ei vähästä hätkähdä.
Onneksi, sillä vaakakupissa painavat enemmän monet ikimuistettavat kokemukset,
vieraanvaraiset ihmiset sekä maisemat ja nähtävyydet, joihin ei muualla törmää.
Yksi niistä avautuu Unescon maailmanperintökohteessa
Ajantan kylässä, jossa munkkien pystysuoraan kallioseinämään kaivertamat
buddhalaisen arkkitehtuurin suurenmoiset luomukset häikäisevät. Niiden koristeelliset
veistokset ja luolamaalausten sateenkaarenvärit saavat Tinin suorastaan
runolliseksi: Syvällä kallion sisällä
puutarhat kukkivat, seinät liikkuivat, sykkivät unia silmät auki.
Monesti matka maailmalle irti tutuista kuvioista saa
reissaajan uppoutumaan myös oman mielensä syövereihin. Paluun lähestyessä Tini
laatii itselleen huoneentaulun: Minun
täytyy järjestää menneisyys ja tehdä tulevaisuus, ja minun on ladattava itseni
hyvin voimakkaaksi ennen kuin on paluun aika.
Frankfurtin lentokentällä onnellisen perheen kahmiessa
verovapaata elintasorojua ostoskärryynsä Tiniin iskee ikävä: Päästäisivätköhän ne minut takaisin samalla
lipulla?
Kotimaassa freelance-työt kuitenkin odottavat ja vievät
Tinin mennessään. Elämäntyönsä hän on tehnyt lastenkulttuurin moninaisissa
tehtävissä.
Veri veti Tinin ystävineen takaisin Intiaan kuusi vuotta
myöhemmin. Matka jatkui sieltä vielä kauemmas, Kalkutasta Kaukoitään. Suomeen
palattiin kuuden kuukauden kuluttua Siperian halki junalla. Intiassa vietetystä
ajasta hän kertoo kirjansa toisessa luvussa Kolme kuukautta Intiassa.Tini Sauvon kuvasi Riitta Kilo.
Ilman kommelluksia ei tälläkään kertaa selvitä. Bussi on jo täydessä vauhdissa, kun joku huomaa, että rahastaja puuttuu kyydistä. Tiellä vaeltava suuri karjalauma ajautuu hermoromahduksen partaalle, kun bussi yllättäen yrittää tehdä täyskäännöstä.
Matkustajat huutelevat ohjeitaan, toiset
kuskille, toiset lehmille. Tästä huolimatta manööveri onnistuu, ja rahastaja saadaan
poimittua kyytiin mukaan.
Keralan osavaltion pääkaupungissa Trivandrumissa junan lähtöä
odotellessa saadaan lisää näyttöä paikallisesta tapakulttuurista. Junavaunussa on
käynnissä kiihkeä riita siitä, ovatko hyllyt matkatavaroita vai ihmisiä varten.
Vartin huitomisen ja huutamisen jälkeen hyllyllä makailee kaksi herraa,
matkatavarat on siirretty sopuisasti lattialle.
Kolmannen kerran Tinin lennätti Intiaan hänen ensimmäinen
animaatioelokuvansa Minulla on Tiikeri.
Se oli valittu mukaan esitettäväksi Bombayn kansainvälisellä
lastenelokuvafestivaalilla. Tälläkin kerralla Intia tulee iholle niin hyvässä
kuin pahassa. Plussapuolelle merkitään elokuvan saama elefanttipalkinto. Siitä viimeisen
luvun nimi One Silver Elephant.
Aamuyön
matkustajat ovat kaapanneet minut mukaan ikimuistettavalle reissulle, jossa koettu ja
nähty vilisee värikkäänä kavalkadina mielessäni. Tinin kuvaus vanhasta Delhistä
sanoittaa tunteeni oivallisesti:
Vanha Delhi ei
ole totta. Tällaista ei pysty edes kuvittelemaan. Mitkään valokuvat tai
kertomukset eivät voi antaa mitään käsitystä kaikesta liikkeestä, äänistä ja
hajuista. Kaikkea on enemmän kuin kykenee aistimaan.
Tini Sauvo: Aamuyön matkustajia – Kuvapäiväkirjoja 1970-luvun Intiasta. 154 s. Momentum Kirjat. https://www.momentumkirjat.fi/