Ystävyydestä, identiteetistä ja katujen lumosta
Vivian Gornick tunnustaa
muistelmateoksessaan Erikoisen naisen
kaupunki tarvitsevansa New Yorkin katujen lepattavaa kiihkeyttä tunteakseen
olevansa elossa. Kadut tarjoavat hänelle myös loputtomasti aineistoa tutkia
inhimillisen kanssakäymisen monenlaisia variaatioita matkalla kohti tietoista
olemista.
Meitä kiehtoi eleiden ja ilmaisujen arkailemattomuus: tyylikäs flirttailu, sanavalmiit keskustelut, se että ihmiset innoittivat toinen toisensa ja itsensä henkeviin, säkenöiviin vastauksiin.
Vaikka nämä kaksi ovat olleet läheisiä ystäviä jo
vuosikymmeniä, heidänkin kanssakäymisessään Gornick tunnistaa aika ajoin hienosyisiä
varjoisia vivahteita. Kumppanukset tapaavat korkeintaan kerran viikossa, sillä useammassa
kerrassa olisi liikaa kestettävää.
Leonard tunnustaa, että hänet pitää hengissä ironia, jolla hän estoitta suomii myös Viviania. Ystävysten ajatukset kulkevat kuitenkin samalla aaltopituudella, ja he saavat toisiltaan sitä, mitä ilman eivät tule toimeen: rehellistä ja inspiroivaa keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Näin he projisoivat samalla omakuvaansa toiselle lausuessaan ajatuksensa ääneen.
Kun heidän yhteinen ystävänsä Lorenzo on taas ratkennut
ryyppäämään ja puolustelee itseään: en
tiedä miksi teen kaiken päin helvettiä, Vivian ihmettelee: No miksi hän sitten tekee kaiken päin helvettiä? Leonardin vastaus osuu ytimeen: ”Miksi? Koska jos hän ei tee kaikkea päin
helvettiä, hän ei tiedä kuka hän on”.
Gornick syntyi Bronxissa, joka tuntui hänestä
pikkukylältä verrattuna vain metromatkan päässä olevaan Manhattaniin. Kaupunginosa
muodosti hänelle maailman keskipisteen, jossa elämä vihdoin alkaisi, kunhan hän
ensin pääsisi muuttamaan sinne. Siihen saakka hän mittaili unelmiensa katuja: Broadwaytä etelään, Lexingtonia pohjoiseen,
57. kadun yli, joelta joelle…
Leonard sen sijaan on pysytellyt kotikulmillaan
Bronxissa. Hänelle lähiseudun kadut eivät kuitenkaan riittäneet. Hän oli
laajentanut reviiriään ja tunsi East
Riverin jalankulkusillat; lautat, tunnelit, kehätiet. Hän tiesi Snug Harborin
ja City Islandin ja Jamaica Bayn.
Kari Hakli: April in New York, 1983 |
New Yorkista ja sen monenkirjavista asukkaista syntyy eloisa tausta Gornickin muistoille. Niitä lukiessa tuntuu kuin uppoaisin itsekin suurkaupungin syövereihin, sillä niin elävästi Gornick kuvaa satunnaisia – triviaalejakin – kohtaamisia ja kuulemiaan keskustelunpätkiä.
Kirjan kiinnostavinta antia ovat kuitenkin Gornickin
pohdiskelut ihmissuhteista, rakkaudesta, yksinäisyydestä ja minuuden
rakentumisesta.
Gornick lainaa ajattelijoita ja kirjailijoita antiikin
ajoista lähtien ja jatkaa heidän ajatuskulkujaan pohtiessaan ihmisenä olemisen
ikuisia kysymyksiä. Vuosisatojen ajan pidettiin esimerkiksi itsestään selvänä,
että ystävät pyrkivät vahvistamaan toistensa hyviä puolia. Gornick toteaa
surullisena, ettei tämä enää pidä paikkaansa, sillä nykyinen terapeuttinen
kulttuuri on tehnyt meistä itsensäpaljastajia.
Nyt me jaamme häpeänaiheitamme ystävälle ja haluamme,
että hän tuntee meidät kaikkine puutteinemme ja vikoinemme. (Tämä ei tosin
koske somea, jossa et koskaan voi olla liian kaunis tai ihana.) Mitä enemmän
paljastettavaa meillä on, sitä ”rehellisempiä” me olemme. Gornick toteaakin,
että kulttuurimme suuri illuusio on, että
me olemme yhtä kuin se, mitä tunnustamme.
Ranskan vallankumouksesta lähtien naisten tasa-arvoa
vaatineita feministejä kutsuttiin ”uusiksi” tai ”vapautuneiksi” naisiksi.
Radikaalifeminismin barrikadeilla 1970-luvun lopulla temmeltänyt Gornick
käyttää ”vapaan” naisen synonyymina mieluummin Geoge Gissingin teoksesta The
Odd Women peräisin olevaa luonnehdintaa ”erikoinen” nainen.
Vaikka Gornick onkin hylännyt radikaalifeminismin rajuimmat
iskulauseet: Rakkaus on raiskausta!
Vihollinen vuoteessamme! erikoisilla naisilla on edelleen työsarkaa
edessään. Demokraattisissa mallimaissa naisten ja miesten tasa-arvo työelämässä
on edennyt pitkälle, kodin seinien sisällä sen sijaan on vielä paljon
parannettavaa. Naiset uupuvat kaksinkertaisen työtaakkansa alla, koska kodin-
ja lastenhoito jää suurelta osin edelleen heidän harteilleen.
Kari Hakli: Hetki kahvilan edustalla, New York 1983 |
…hän koki
helpotusta nähdessään oman tarpeensa heijastuvan keskustelukumppaniensa
kasvoilta: niiden, jotka joivat ja puhuivat ihmisestä ja jumalasta
aamunkoittoon, koska eivät itsekään halunneet mennä kotiin.
Kun Gornick illalla katselee 16. kerroksen asunnostaan,
miten Manhattanin ihmiskennostojen valaistut ikkunat kohoavat kohti taivasta,
hän tuntee kaupungin nimettömän seurakunnan
syleilyn… Sen suoma mielihyvä on sanoin kuvaamattoman rauhoittavaa.
Paitsi ystävyyssuhteitaan Gornick pohtii myös syitä,
miksi hänen avioliittonsa ja rakkaussuhteensa ovat tyssänneet heti alkuunsa: väärän miehen löytäminen kävi minulta
luonnostaan. Hän tajuaa, että seksuaalinen vetovoima oli viekoitellut sen
oikean etsimisen harhapoluille: silloin
kun ihmistä rakastetaan seksuaalisesti, ei rakasteta sitä, kuka hän oikeasti
on, vaan hänen kykyään herättää halua.
Leonard kehottaa Viviania valjastamaan yksinäisyytensä
hyödylliseksi yksinoloksi. Tämä ottaa neuvosta vaarin ja oivaltaa: Ihminen on yksinäinen, koska hän kaipaa
poissaolevaa, idealisoitua toista, mutta hyödyllisessä yksinolossa minä olen paikalla ja pidän itselleni
mielikuvituksen seuraa…
Gornick kirjoittaa, miten hän Edmund Gossen muistelmien Father
and Son avulla oppi muotoilemaan oivalluksensa. Gosse kirjoittaa, miten hän
kahdeksanvuotiaana löysi itsestään kumppanin ja uskotun: Meitä oli kaksi, ja me saatoimme puhua keskenämme … Sain suurta lohtua,
kun löysin ymmärtäjän omasta sydämestäni.
Vivian Gornickin Erikoisen naisen kaupunki valittiin vuonna 2015 National Book Critics Circle Award -finalistiksi. Kuva: Mitchel Bach. |
Gornickin pientä muistelmateosta lukiessa tuntuu, kuin juttelisin ystävän kanssa luottamuksellisesti meitä molempia kiinnostavista aiheista. Hän pukee sanoiksi ajatuksia, jotka tunnistan, mutta joita en hänen laillaan ole aiemmin osannut selkeästi sanallistaa.
Vivian Gornic linkittää kiehtovasti abstraktia ajattelua
arkipäivän konkretiaan. Hänelle matka kohti itsetuntemusta ja tietoista
olemista on tullut yrityksen ja erehdyksen kautta. Erikoinen nainen kiittää
tästä kaupunkiaan: Olen elänyt todeksi
konfliktini enkä fantasioitani, ja niin on myös New York. Olemme yhtä.
Vivian
Gornick: Erikoisen naisen kaupunki. (The Odd Woman and the City.)
Suom. Arto
Schroderus. Gummerus. 2022. 165
s.
Kari Hakli, kari.hakli@gmail.com
Gornickin teoksiin pitäisi kyllä tutustua! Uskoisin pitäväni erityisesti tästä kirjasta paljon.
VastaaPoista