Pieni kirja täynnä painavaa asiaa
Marita
Liulian opas taiteilijalle ja tuottajalle perustuu hänen pitkään
kokemukseensa kansainvälisesti menestyneenä taiteilija-ohjaajana. Se vastaa kysymyksiin
kuten Miten taiteilijaksi tullaan? Miten taiteilijana toimitaan? Entä miten
luovia taidemaailman rakenteissa?
Olen kauhistellut
jo vuosikymmenten ajan sitä, kuinka taideopetuksessa laiminlyödään
työelämätaitojen opettamista. Olisin itse tarvinnut tämän kirjan jo silloin kun
aloin haaveilla taiteilijan urasta. Toivon, että siitä on hyötyä niille, jotka
ovat matkansa alussa tai tienhaarassa.
![]() |
Kannen maalaus: Black Planet |
Kun Marita Liulia lapsena joutui vuosiksi sairaalasängyn vangiksi, kirjat, kynät, piirustuslehtiö ja pieni levysoitin tulivat avuksi. Ne veivät hänet taiteen ihmemaahan, jota hän ei ole sen koommin jättänyt.
Hän jakaa nyt kokemuksiaan, tietojaan ja
käytännön neuvojaan elävästi kirjoittamassaan teoksessa Marita Liulian opas taiteilijalle ja tuottajalle (Vastapaino).
Hän analysoi myös tarkkanäköisesti taiteen lähihistoriaa nousukaudesta, jolloin taide porskutti aallonharjalla, nykytilanteeseen, jossa kassan pohja häämöttää.
Kun tukiaisten aika on ohi, eikä tekoäly piittaa
tekijänoikeuksista, taiteilijat ajautuvat työttömiksi. Jotain olisi syytä
tehdä. Tähänkin hän tarjoaa ideoita.
Liulia on elävä esimerkki siitä, miten pärjätä vaikeissakin olosuhteissa. Hän korostaa monipuolisuuden, verkostoitumisen ja kansainvälisyyden merkitystä taiteilijan kuoppaisella tiellä. Hän on itse vieraillut 70 maassa, joista viiteenkymmeneen vienyt näyttelyjään ja esityksiään.
Verottajan silmissä taiteilija on joko työtön työnhakija
tai yrittäjä. Mutta miten yrittää, jos tilanne on lähes sama kuin Liulian
tapauksessa parikymmentä vuotta sitten: ”En saanut opiskeluaikanani tuntiakaan
työelämätaitojen opetusta yhdessäkään korkeakoulussa.” Hän ehdottaakin, että
taiteilijan olisi tämän vuoksi hankittava lisäopintoja talous- ja
markkinointipuolelta.
Liulia kritisoi silloin tällöin esiin pulpahtavaa
erottelua ”vakavasti otettavan” ja kaupallisen taiteen välillä. Kaiken järjen mukaan taiteen mainonnan ja
markkinoinnin tulisi tänä päivänä olla arvostettua ammattitaitoa eikä ”itsensä
myymistä”. Anselm Kiefer
taidetehtaineen on esimerkki korkealaatuisesta historiaa ja filosofiaa
kommentoivasta taiteesta ja sen myymisestä.
Kun työprojektit kasvavat, taiteilijan kannattaa harkita
yrityksen perustamista. Liulian päätyönä on ollut laajojen, temaattisten ja
monialaisten näyttelyjen valmistaminen museoihin. Elämäntaitoon keskittyvä Marita Liulia Tarot, sekä maailman
uskontoja naisen näkökulmasta tarkasteleva Choosing
My Religion – uskontoja jäljittämässä ovat hienoja esimerkkejä, miten
taideprojekti voi laajeta peleiksi, kirjoiksi ja videoiksi.
Liulia on ollut edelläkävijä mediataiteen ja
digitaalisten uusien jakelualustojen alueella. Tutkimus on oleellinen osa hänen
teostensa pohjatyötä sekä yhteistyö insinöörien ja ohjelmoijien kanssa, joka on
jatkunut koko nelikymmenvuotisen uran ajan. Tällä hetkellä yhdessä tutkitaan
tekoälyn mahdollisuuksia.Marita Liulia on palkittu Pro Finlandia -
mitalilla. Kuva: Marjo Lampila
Rahoitus se vasta luovuutta vaatiikin! -otsikon alla
Liulia kertoo keränneensä pikku purosista rahoitusta omille
taidetuotannoilleen. Palat löytyvät
yhdistelemällä tietoa, taitoa ja intuitiota, jonkinlaista vainua. Sitten pitää
vain löytää oikeat ihmiset, ja verkostosta löytyy aina joku, jolta kysyä
neuvoa. Hänen mukaansa jokaista teosta, tuotantoa tai näyttelyä varten
rahoituksen joutuu aina keksimään uudelleen.
Albert
Einstein tiesi, että luova työ vaatii intuitiota, hiljaista tietoa, jota
taiteilijan kannattaa sisällään kuunnella: Logiikka
vie A:sta B:hen. Intuitio vie kaikkialle. Ainoa todella arvokas asia on
intuitio. Mutta se ei yksinään riitä, sillä taiteenteko vaatii lahjakkuutta,
opiskelua, sinnikkyyttä ja kovaa työtä.
Silti eteen tulee hetkiä, jolloin epäilys valtaa
taiteilijan mielen: kannattaako jatkaa, onko minulla tarpeeksi lahjoja, kiinnostaako
työni ketään? Liulia kehottaa silloin ottamaan aikalisän ja tekemään jotain
ihan muuta. Hän kuvaa omia niin ylä- kuin alamäkiään rehellisesti ja antaa näin
ohjeilleen konkreettista taustaa.
Sitä paitsi kriisit saattavat johtaa uuteen, luovaan
suuntaan, ja ratkaisu löytyykin yllättävältä taholta. Oppaan loppuun Liulia on
koonnut perusteellisen Tuotantomuistion, jossa hän toteaa, että takapakit ja
vaikeudet ovat tärkeä osa luovaa prosessia. Toisinaan ne osoittautuvat
onnenpotkuiksi ja syntyykin jotain ihan uutta.
Olipa aikamoinen, hyödyllinen pakkaus tietoa, taitoa ja kokemuksia
taiteen ihmemaasta. Oppaansa lopussa Marita Liulia toivottaa lukijalle hyvää
matkaa ja toteaa, että ihminen yllättää
aina. Sinäkin yllätät vielä itsesi. Hän tietää kantapään kautta, että rajansa
löytää vain kokeilemalla.
Taiteilija perustaa Maria Liulia Galleryn syyskuussa
Helsingin Kallioon. Siellä järjestetään myös eri alojen taiteilijoiden kanssa
keskustelutilaisuuksia kirjan teemoista. Hänen ensimmäinen vieraansa on
muusikko Isaac Sene. Täältä lisää
tietoa: https://www.maritaliulia.com/
Marita Liulia: Marita Liulian opas taiteilijalle ja tuottajalle. Vastapaino. 2025. 232 s. https://vastapaino.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti