sunnuntai 9. marraskuuta 2025

Stefan Bremer: Helsinki by Night

”Yöllinen maisema ja Suuri uteliaisuus”

Valokuvataiteilija Stefan Bremer vie Helsingin sumun syleilemiin maisemiin ja 70-luvun lopulta alkaneisiin kymmenen vuotta kestäneisiin bileisiin komealla valokuvakirjallaan ja Hakasalmen huvilan näyttelyllään Helsinki by Night.

Kaikista tärkeimpänä on vapaus syventyä ja toimia, hymyillä ja riehua, tuntea ja reagoida.

Stefan Bremerille valokuvakemikaalien haju tuli tutuksi jo lapsena hänen isänsä valokuvataiteilija Caj Bremerin pimiössä. Tuskaillessaan myöhemmin, mistä tekisi Taideteollisen korkeakoulun lopputyönsä, hän sai idean kuvata oman versionsa ihailemansa valokuvaaja Brassaïn valokuvakirjan Paris la Nuit’n hengessä.

Helsingin yöllisestä keskustasta tuli Bremerille näyttämö, jota hän monesti kuvasi ylhäältä Tornin tai Vaakunan kattoterassilta. Hiljainen, usvainen kaupunki, sateesta kiiltelevät katukivet ja ratikoiden kiskot loivat romanttisen melankolista tunnelmaa. Vain harvoin kuviin eksyi satunnainen yksinäinen kulkija.

Eipä aikaakaan kun hiljaiselle näyttämölle ryöpsähti värikäs ja äänekäs näyttelijäjoukkio. Varsinkin viikonloppuiltaisin meno deanereiden hallitsemalla steissillä riistäytyi välillä käsistä, kuten kuvista näkyy. Riehakkaat tilanteet tarjosivat sopivaa kontrastia aiemmille rauhaa huokuville kuville.

Deanerit eivät tykänneet hipeistä, hämyistä eivätkä punkkareista, joten 26-vuotiaan taideopiskelijahämyn oli syytä ottaa varokeinot haltuun. Niinpä hankin itselleni nahkarotsin ja kampasin melko pitkän lettini taaksepäin, jotta en kävelisi torilla huutomerkkinä.

Aina sekään ei auttanut. Jonkun kerran tuli turpiin. Saatana toi ääliö otti teistä kuvan! joku kiljaisi,  ja nyrkki puhui. Nämä tilanteet olivat onneksi vain poikkeuksia, enimmäkseen Bremer tuli hyvin juttuun yöeläjien kanssa.

Stefan Bremerin kuviensa keskellä Hakasalmen näyttelyn 
ripustuksessa kuvasi Maarit Hohteri.

Maailman puhurit lennättivät estradille gootit ja dandyt. Uusia näyttämöitäkin syntyi. Lepakko vallattiin vuonna 1979, ja Radio City sai sieltä pesäpaikan. Savuiset baarit ja clubit vetivät sisuksiinsa värikästä väkeä. Ensimmäinen sukupuolivähemmistöille suunnattu Gay Gambrini perustettiin vuonna 1984 Isolle Roballe. Bremer kameroineen surffasi siellä missä tapahtui, uusien aaltojen harjalla.

Helsinki by Night -sarjan parissa työskentely imaisi Bremerin myös rockmaailman pyörteisiin. Hän ei ollut aiemmin kuullutkaan Hanoi Rocksista, kun pikkuveli Max puoliväkisin raahasi hänet bändin keikalle Tavastialle.

Esitys tempaisi hänet saman tien mukaansa, mitään vastaavaa Bremer ei aiemmin ollut nähnyt eikä kuullut. Bändin riehakkaasta esityksestä kumpuavan energian aistii kuvista ihan konkreettisesti. Kun Bremer vielä keksi värikokeilullaan korostaa hurjaa meininkiä, hänelle aukeni uusi ura puhuttelevien levynkansien tekijänä.

Hakasalmen huvilan näyttelyssä on seinällinen
vaikuttavia levynkansia.

Muistojaan tuolta ajalta ovat kirjaan ikuistaneet myös Rosa Liksom ja Kjell Westö. Liksomin tekstissä ”Häivähdyksiä menneistä skeneistä”, hän kertoo uskoneensa tuolloin vielä tulevaisuuteen: Elämä tuntui kulkevan ydinsodan pelosta kohti parempaa maailmaa. Minusta tuntui, että sain elää keskellä aineellisesti köyhää, mutta muuten rikasta elämää.

Westö paljastaa muistelussaan ”Aika, jolla oli monet kasvot” kokeneensa tuon ajan armottomana. Me tavikset tiesimme pysytellä kaukana steissiltä iltaisin. Häntä ei Lepakon talkootöissä nähty saati sitten ajan vaatimissa vetimissä. Silti musiikki ja muu taide oli tärkeää, ei niinkään joukkoon kuuluminen. Näin on edelleen: olen tarkkailija, ja siksi minusta varmasti tulikin kirjailija.

80-luvun lopulla Bremeristä alkoi tuntua, että oli tullut aika siirtyä valokuvauksessa eteenpäin. Tekstissään ”Hyvästijättö Nuoruudelle” hän kirjoittaa pohtineensa millä tavalla irtiotto olisi parasta tehdä. Hän päätti palata klubeille.

Idea oli seuraava: tulisin kuvaamaan naisia ja miehiä, jotka olemuksellaan puhuttelivat minua. Halusin kuviin dekadenssia, kyllästymistä sekä tunnetta, että jokin aikakausi oli loppumassa.  Sarjasta Creatures of the Night tuli hänen hyvästijättönsä Nuoruudelle.

Jari Kauppinen ja Laura Jäppinen Cha Cha -klubilla.

Mutta komeat kuvat elävät, ne ovat jaettua nuoruutta meille tuon ajan kulkijoille. Helsinki by Night ei kuitenkaan ole vain dokumentti menneestä. Valokuvat inspiroivat uusia sukupolvia etsimään omia tapojaan elää ja jättää jälkensä historiaan. Se on kuvakirja tulevalle kulkijalle kuten Asko Mäkelä kirjan esipuheessa ”Me muutimme Helsinkiä” toteaa.

Stefan Bremer: Helsinki by Night. Parvs. 2025. 160 s. https://parvs.fi/

Lauantaina 29.11. klo 17–20 voi eläytyä kirjan ja näyttelyn tunnelmiin Club Dedandentzissä: https://hakasalmenhuvila.fi/tapahtumat/club-dekadenz-lite/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti