Jumalten juhlista kuolevaisten arkeen
Madeline Miller päivittää antiikin tarut nykypäivään
romaanissaan Kirke. Hurjan aikuisten
sadun rivien välissä kulkee kehitystarina ihmisen kasvusta oman elämänsä
sankariksi.
Kansainvälisen
median hehkutus kuitenkin herätti uteliaisuuteni. Luettuani koukuttavan
romaanin, voin yhtyä kuoroon: Madeline Miller
lumoaa kerronnallaan kuin Kirke taikarohdoillaan.
Auringonjumala Helioksen tytär, noitana tunnettu Kirke,
on Millerin ohessa inspiroinut muitakin kirjailijoita kuten James Joycea ja Margaret Atwoodia. Kirkessä on tähän ainesta. Monenmoisten rankkojen
koettelemusten kautta vähäpätöinen nymfi löytää voimansa ja identiteettinsä.
Kirkestä ei pideta Helioksen koreissa saleissa.
Sisarukset piikittelevät häntä, ja äiti halveksii. Toisaalta Kirkekään ei viihdy
kuolemattomien jumalien julmissa pidoissa. Hän samoilee autioilla rannoilla ja
löytää rakastajakseen köyhän kalastajan Glaukoksen.
Ensimmäisellä taiallaan Kirke loihtii Glaukoksesta itsensä
kaltaisen kuolemattoman jumalolennon, jotta he voisivat elää ikuisesti yhdessä.
Elämässä ei kuitenkaan aina käy niin kuin me toivoisimme. Kun rakastettu pettää,
kostonhimon puuskassaan Kirke saa noituudellaan aikaan tuhoa ja kuolemaa.
Jumalat tuskastuvat tottelemattoman nymfin tempauksiin ja
karkottavat hänet kaukaiselle, asumattomalle Aiaian saarelle. Epäonni osoittautuu
kuitenkin onnenpotkuksi. Väheksytyn, vain morsiameksi kelpaavan nymfi Kirken omannäköinen
elämä alkaa vehmaalla saarella. ”Kävelin
kukkuloilla, surisevilla timjami- ja syreenikedoilla, ja jätin jalanjälkeni
keltaisille rannoille.”
Kirke huomaa tulevansa toimeen yksin. Hän opiskelee
kärsivällisesti saaren yrttien ominaisuuksia ja oppii uuttamaan niistä
taikajuomia. Nymfi alkaa kasvaa omaksi itsekseen: ”Olen ollut kaiken aikaa kuin kutoja ilman villoja, laiva ilman merta.
Mutta katsokaapa, missä purjehdin nyt”.
Kirke ja Odysseus kuvakudoksessa.
Jumalten sanansaattaja Hermes ja taitava käsityöläinen
Daidalos (joka rakensi poikansa Ikaroksen siivet) viivähtävät viihdyttämässä Kirkeä
Aiaian saarella. Hän tuntee itsensä silti yksinäiseksi, kunnes saarelle saapuu
Troijan taistelujen uuvuttama Odysseus.
Sotasankarin purren ahavoituneet merimiehet eivät ole
muita köriläitä kummempia. Puolustuskyvyttömät nymfit ovat heille matkan
varrella loputon pitopöytä pahoinpidellä ja raiskata mielinmäärin.
Kirke on aiemminkin ottanut vastaan meren tuomia. Syöttänyt ja juottanut, ollut heille vieraanvarainen. Palkkiona tästä hänet pahoinpideltiin ja raiskattiin. Tällä kertaa hän ei anna tapahtuman toistua vaan odottaa nautiskellen viiniin ujuttamiensa yrttien vaikutusta Odysseuksen miehistöön. Taikajuoma muuttaa heidät sioiksi.
”Heidän selkänsä köyristyi, ja se pakotti heidät nelinkontin, kasvot turposivat kuin hukkuneen ruumis. He sätkivät, ja penkit kaatuivat, viini läikkyi lattialle. Heidän huutonsa puhkesi kiljunnaksi. Olen varma, että se sattui.”
Olen samaa mieltä The
Timesin kriitikon kanssa Millerin teoksesta: ”Päivänpolttavan moderni”. Kirke oli varhainen feministi, #metoo-liikkeen
edelläkävijä. Madeline Miller voitti esikoisteoksellaan
The Orange Prize for Fiction -palkinnon.
Kuva: Nina Subin
Sopu kuitenkin löytyy Aiaian saarella: hänestä ja Odysseuksesta
tulee tasa-arvoisia rakastavaisia. Miehistökin vapautuu sikolätistään. Elämä
Odysseuksen rinnalla ei ole kuitenkaan ole helppoa.
”Kuin seisoisi
meren rannalla, sellaista oli elämä hänen kanssaan. Joka päivä eri väri,
erikorkuiset vaahtopäät, mutta aina sama levoton, horisonttiin vetävä kiihko.” Sotasankari Odysseuksen nurja puoli paljastuu
yhteiselon myötä. Kirkekin katuu pahoja tekojaan, kostonhimoaan ja
aiheuttamiaan ihmishenkien menetyksiä.
”Siihen aikaan olin
rehennellyt, mahtaillut häikäilemättömyydelläni. Olin tuntenut olevani kaiken
yläpuolella, vaarallinen ja voimakas. Hyvä jos enää muistin, millaista se oli
ollut.”
Jännitän Kirken puolesta joka sivulla ja odotan
herpaantumatta, mikä vaara häntä vaanii seuraavan aallon harjalla. Milloin
hänen on vajottava mustuuden syövereihin noutamaan jumalotus Trygonin
myrkyllinen pyrstö, milloin tuhottava verenhimoinen kuusipäinen merihirviö
Skylla.
Kirkessä kerrotut tarut
ovat niin totta, kuin muinaiset legendat vain voivat olla. Madeline Miller
tuntee aiheensa, sillä työkseen hän opettaa latinaa ja kreikkaa. Oman lisänsä kertomuksiin hän tuo
tulkitsemalla ne elävästi voimaantuvan naisen näkökulmasta ja päivittämällä ne taitavasti
nykypäivään menettämättä rahtuakaan niiden eksotiikasta.
Kirke tarjoamassa juomaa Odysseuk- selle. John William Waterhouse, 1891. |
Odysseuksen on jatkettava matkaansa vaimonsa Penelopen luo. Kirken ja Odysseuksen pojan Telegonoksenkin on lähdettävä pieneltä saarelta etsimään itseään. Kirke jää jälleen yksin.
Aina valpas Amor ei
kuitenkaan kysy aikaa eikä paikkaa, milloin hän jousensa jännittää. Kirkekin
löytää vihdoin elämänkumppanin: ”Kurotin
välillämme huokuvan ilman yli ja löysin hänet”.
Kirke on oppinut läksynsä ja tietää, ettei kuolemattomuutta kannata tavoitella. On elettävä tässä ja nyt, tartuttava hetkeen.
Tällä kertaa hän ei aio taikoa rakastetustaan kuolematonta jumalaa. Päinvastoin
hän kohottaa täysinäisen maljan huulilleen ja hänen viimeinen taikansa tuo
hänet meidän kuolevaisten pariin. Kirke ei kaipaa jumalten pitoja, sillä
arjesta on tullut hänelle juhla.
”Uimme ajan
virrassa, astelemme maailmassa tuntien maan jalkojemme alla. Sitä elossa
oleminen merkitsee.”
Madeline
Miller: Kirke. (Circe.) Suom. Irmeli Ruuska. WSOY.
2021. 480 s.
Kuvakudos Kirkestä ja Odysseuksesta löytyy Ravintolalaiva M/S Marian salongista. Se on oiva paikka eläytyä Kirken seikkailuihin.