Hillitön kirjallinen performanssi
Marjo
Niemi käsittelee omaperäisissä teoksissaan ihmisenä olemisen kivuliaita, nurjia
ja naurettavia puolia. Pitelemättömällä kielellään hän lietsoo nämä surullisen
tunnistettavat olomuodot hulvattomaan menoon romaanissaan Kuuleminen.
Jussi Karjalaisen suunnittelema kansi Marjo Niemen Kuulemiseen (Teos) osuu naulan kantaan. Kertomuksen päähenkilö Titta K. kirjaimellisesti oksentaa pahaa oloaan sanaryöppyinä kirjan sivuille.
Titta haluaa epätoivoisesti tulla kuulluksi! Niinpä hän
alkaa pommittaa ihmisiä – rakastettuaan, isäänsä, terapeuttiaan, ystäväänsä
ynnä muita – kirjeillään. Niiden sävy vaihtelee rakkaudentunnustuksista
syytöksiin, aneluista vihanpurkauksiin. Taustalla kytee synkkää yksinpuhelua.
Rakastetun Titalle esittämä kysymys: ”Miten sinä olet noin julma?” saa aikaan monenlaista kuohuntaa.
Tämän Titta kertoo ensimmäisessä kumppanilleen osoitetussa kirjeessään Rakkaus.
Hän on sulkeutunut vaatekomeroon analysoimaan julmuuttaan.
”Täällä minä
ensikuohahduksen jälkeen aloin pohtia asiaa. Sain kiinni jostain, sitten se
lipesi, mutta jäin sitä kuitenkin haromaan mojovilla kourillani kuin
pölyhiukkasia auringonvalon kaistaleessa.”
Yleensä kuulemisen jälkeen ei tapahdu mitään. Nyt
kuitenkin rakastettu saa tarpeekseen, nostaa kytkintä, ja Titta jää yksin. Hän
puolestaan ottaa hatkat ”saatanan mainostoimistosta”, jossa on
työskennellyt: nyt on muutosten aika.
Titta kaipaa lisää kuulijoita ja lähettää seuraavan
kirjeen isälleen otsikolla Sota. Onko
tappamisesta innostuneen isän luoma väkivaltainen kuvasto Titan lapsuudessa jättänyt häneen ikävät muistijäljet? Löytyykö
syy Titan julmuuteen sieltä?
Marjo Niemi on kirjailija ja dramaturgi. Kuva: Heini Lehväslaiho. |
Titta hamuaa uutta suuntaa elämälleen ja uralleen. Entä
jos ryhtyisi itseoppineeksi taiteilijaksi kuten maineikas Alpo Jaakola, joka loi lakeuksille vaikuttavan patsaspuiston? Titta
inspiroituu tämän Loimaan shamaanin lausahduksista: ”Hyvä maku on taiteilijan pahin vihollinen / ja taidetta on jokainen
askel kielletyllä nurmikolla”.
Titta alkaa tallata nurmea omalla tuhoisalla tavallaan. Toisaalta
hän löytää kannustusta 1200-luvulla eläneen persialaisen runoilijan Rumin viisaista lauseista: ”Sisälläsi on valtava vesiputous. / Älä
kävele ympyrää tyhjä sanko käsissäsi?”
Rumin rauhan ja rakkauden sanoman vastapainona Titan
ajatuksissa kummittelee performanssitaiteilija Marina Abramović, joka nousi kuuluisuuteen luomalla taidetta
kivusta ja kärsimyksestä. Hän kidutti julkisesti itseään ja kutsui yleisön
mukaan julmaan leikkiin.
Niemi täydentää kärsimyksen teemaa viittauksilla historian
tuntemiin kidutuksen muotoihin jalkojen sitomisesta alahuulen venytykseen ja
paketointiin. Tässä vaiheessa luulin jo, että pahan maaperä oli aika tarkkaan
kartoitettu, mutta mitä vielä!
Vasta kuudennessa kirjeessä, Paha, Titta ryhtyy toden teolla pahan papittareksi. Hänen
bisnesideansa on luoda omanlainen ”kärsimyksen patsaspuisto” perustamalla
Ihmishirviöiden seuran, jonka jokainen jäsen on tapaamisissa velvoitettu
paljastamaan omat kaameat tekonsa.
Alan huolestua Titan henkisestä tilasta. Onneksi apu on
lähellä. Seuraavan kirjeen Titta on omistanut psykoterapeutilleen
Gunillalle. Sen otsikko Terapia lupaa
helpotusta. Karvaaksi pettymyksekseni Titta kuitenkin sivaltaa auttajaansa:
”Sinä suoritit
minulle toimenpiteen nimeltä terapia. Saimme viettää viikoittain monia tunteja
aikaa yhdessä miltei kahdeksan vuoden ajan. Eikö sinusta ole hieman omituista,
ettei ihminen siinä ajassa parane tämän enempää?”
Titta oivaltaa eläneensä terapeuttinsa luomassa kuplassa,
väärässä tarinassa: ”Ristiriita
vastaanoton ja kadulla odottavan meiningin välillä oli musertava”. Hänen on
luotava itselleen uusi tarina, mutta siihen tarvitaan rahaa, josta elämänvalintojen
ja tekojen seurauksena on huutava puute.
Kirsti Tuokon malaus Very Big Dress. Kuva Hannele Salminen |
Viihteellä mammonaa tahkoavat muutkin, miksei sitten sanavalmis Titta? Tuumasta toimeen. Daami sanailee elämänsä vuoristoradasta stand up -käsikirjoituksen ja tarjoaa sitä yökerhomoguli Rentsoselle. Esityksen loppuhuipennuksessa: ”Valot sammuvat. Pimeydestä kuuluu nautinnon tai epätoivon voihkaisu, siitä on vaikea mennä sanomaan”.
Luettuani Titan kirjeet korviani kuumottaa, ja ajatukseni
säntäilevät päämäärättä sinne tänne. Kunnes ne päättävät kokoontua yhdessä
pohtimaan pahaa oloa, sen alkujuurta ja ilmenemismuotoja. Muistutan varmuuden
vuoksi, ettei ainakaan kannata sulkeutua vaatekomeroon miettimään syntyjä
syviä. Siitä Kuuleminen on varoittava
esimerkki.
Marjo
Niemi: Kuuleminen. Teos,
2021. 224 s.
Kirsti Tuokon Very Big Dress on nähtävissä Bela Biennial -näyttelyssä Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa 14.8. saakka.