Tuttua lätinää vai kirjallinen ilotulitus?
Yhdysvaltalainen kirjailija Miranda July
syöksyy päätä pahkaa seksin ja erotiikan pyörteisiin maailmalla ylistetyssä
romaanissaan Nelinkontin.
Toisenlainen road trip ei vie maantieteellisesti pitkälle, mutta ulottuu
syvälle identiteetin ja halun kartoittamattomiin syövereihin.
Tunsin
irtautuneeni iästäni ja naiseudestani ja uivani uusissa suurissa vapauden ja
ajan aalloissa. Sillä tavoin voisin muuntua toistuvasti erilaisten intiimien kokemusten
kautta, ja vaikka niin ei voisi suoranaisesti ehtiä vanhenemisen edelle, voisin
ainakin omalla tavallani vastata sen omituisuuteen ja erityislaatuisuuteen.
Miranda Julyn romaanin Nelinkontin (Siltala) minäkertoja, multimediataiteilija, on saanut kaksikymmentä tonnia kauan sitten kirjoittamastaan lauseesta viskiyhtiöltä, joka on päättänyt käyttää sitä mainoskampanjassaan. Lause koski runkkaamista, mutta yhteydestään irrotettuna sen saattoi yhdistää myös viskiin.
Hän aikoo antaa rahoilla itselleen 45-vuotislahjan, eräänlaisen
etsikkoretken, ja ajaa kotoaan Los Angelesista New Yorkiin. Kotiin jäävät
levytuottaja-aviomies Harris, pirteä seitsemänvuotias Sam, kuivahtanut
avioliitto ja jumissa oleva luova työ. Tarjoaisiko matka uutta perspektiiviä
tilanteeseen?
Sen se totisesti tekee, mutta aika lailla toisin kuin
päähenkilö oli kuvitellut. Matka on tuskin päässyt alkuun, kun kertoja tekee
täyskäännöksen ja suuntaa takaisin kohti Losia. Hän majoittuu nuhruiseen
motellihuoneeseen Monroviassa vajaan puolen tunnin ajomatkan päähän
kotitalosta. Mitä ihmettä nyt tapahtuu?
Syynä on kolmikymppisen autovuokraamossa työskentelevän
Daveyn satunnainen tapaaminen. Tästä alkaa pariskunnan intiimi, kuumottava
suhde, jossa ollaan ”ruumiillisesti aina jonkin uuden kynnyksellä”.
Kuulostaako imelän romanttiselta, jo monesti kerrotulta? Siitä
ei kuitenkaan ole kyse. July on aivan liian älykäs, itseironinen ja monitasoinen
kirjailija sortuakseen moiseen. Sen sijaan hän tarkastelee ihmiseloa laajalla
skaalalla. Erotiikan ohella hän pohtii romaanissaan ystävyyttä, perhettä,
vanhemmuutta ja ihmisten valintoja.
Rakastan Nelinkontin
romaanin kaltaisia kirjoja, jotka yllättävät joka sivullaan ja näyttävät, että teoksen
kansien välissä voi tapahtua ihan mitä vain. Kuten tämä: minäkertoja käyttää
matkarahansa sisustamalla nuhruisen hotellihuoneensa upeaksi sviitiksi, jossa
kullankertainen valo siivilöityy verhojen läpi.
Sviitistä tulee hänen ”oma huoneensa”, pakopaikka, jossa
hän viettää aikaansa niin Daveyn kuin muidenkin seksikumppaniensa kanssa. Hän haluaa
intiimejä kokemuksia oppiakseen tuntemaan itseään paremmin ja toteuttaakseen
sitä, mistä on aiemmin tehnyt taidetta.
Tuotantoni oli
täynnä yllättäviä yhdyntöjä, sopimatonta seksiä, surrealismia ja lesboilua.
Ilmeisesti Davey oli ottanut sen kaiken kirjaimellisesti. Yritin kuvitella
itseäni hänen näkökulmastaan, naimisissa olevaa äitiä, joka oli koko ajan
suistumassa raiteiltaan.Miranda Julyn monipuolinen tuotanto
käsittää kauno- ja tietokirjallisuutta,
elokuvia, performansseja ja musiikkia.
Kuva: Elizabeth Weinberg
Kun kertoja kiintyy partnereihinsa, hän saa maistaa omaa
lääkettään. Seksikumppaneillakin on seikkailunhaluinen mieli, ja niinpä he
jonkin ajan kuluttua jättävät hänet ja liitelevät tiehensä halujensa vieminä. Seuratessani
päähenkilön tunteiden hurjaa vuoristorataa tuntui hetkittäin kuin katselisin Pedro Almodovarin elokuvaa Naisia hermoromahduksen partaalla.
Täytyyhän tähän myllerrykseen olla jokin syy? Tarjolla on helppoja vastauksia: keski-iän kriisi tai esivaihdevuodet kenties? Ei, kyse on naamioiden ja teeskentelyn takaa itseään etsivästä ihmisestä elämänsä käännekohdassa.
Päähenkilö
hakee vastauksia kysymyksiin: Kuka minä pohjimmiltani olen? Mitä minä
elämältäni haluan? Ja se tärkein kysymys: Miten elää?
Maailmalla ylistetty romaani on Suomessa saanut
kahtalaisen vastaanoton. Herman Raivion
kirja-arvio Helsingin Sanomissa
(28.7.2024) ”Itseapua omassa huoneessa” sai minut nousemaan takajaloilleni.
Arviossaan hän pitää naisen halun autenttista kuvausta ”koomisena”.
Kuinka monessa teoksessa mies on päästänyt halunsa valloilleen ja kuvannut sitä
graafisesti, mutta kukaan ei ole tuominnut näitä romaaneja koomisiksi.
Raisio jatkaa: ”Pohdiskelut ovat tuttua, turvallista
lätinää. Kirjalla ei ole aiheisiinsa uutta annettavaa.” Juuri kun olen
väittämässä vastaan avukseni tulee toimittaja Eleonoora Riihisen kommentti Raision arvostelun kainalossa ”Julyn
romaani kertoo ihmisestä murroksessa”.
Riihinen lainaa The
Observerin toimittajaa, jonka mukaan ”Nelinkontin
on kirja, joka saattaa muuttaa koko elämän”. Riihisen mukaan ”Miranda July on
onnistunut luomaan täysin omanlaisensa kirjallisen ilotulituksen”.
Summa summarum: Tuttua lätinää vai kirjallinen
ilotulitus? Vastaan: omaperäinen, rohkea, uusia uria aukova kirjallinen
ilotulitus. Ehdottomasti.
Miranda
July: Nelinkontin. (All Fours). Suom. Hilkka Pekkanen. Siltala. 2024. 429s.